Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer er veldig flink til å avlaste meg, handle, rydde, skifte bleie og gjøre de fleste praktiske tingene når han blir bedt om det. 

Babyen er en sovebaby, han er snart 4 måneder, så vi får kveldene fri når baby er lagt, jeg får alenetid når jeg ønsker det til å komme meg ut av huset osv. 

Mitt problem er mobilbruken til samboer når han er hjemme. Han vil helst sitte på mobilen hele tiden, og selv om han har baby på fanget, prøver han å dra fram mobil. Jeg føler han er lite til stede når baby er våken, selv om han holder baby. Det gjør at baby oftere gråter og sutrer når han er med pappan, og jeg tror det er fordi baby merker at han ikke er helt til stede, eller at de ikke har fått det nære båndet fordi pappan ikke prater og leker nok med baby. 

Er det flere som føler det slik, og har det eventuelt forbedret seg når baby blir eldre? 

Har dere noen gode råd for hvordan vi kan endre dette, eller overreagerer jeg? 

Vet at det tar litt lenger tid for fedrene å knytte seg, kanskje dette bare er helt vanlig? 

Anonymkode: d073d...2d1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min samboer er veldig flink til å avlaste meg, handle, rydde, skifte bleie og gjøre de fleste praktiske tingene når han blir bedt om det. 

Babyen er en sovebaby, han er snart 4 måneder, så vi får kveldene fri når baby er lagt, jeg får alenetid når jeg ønsker det til å komme meg ut av huset osv. 

Mitt problem er mobilbruken til samboer når han er hjemme. Han vil helst sitte på mobilen hele tiden, og selv om han har baby på fanget, prøver han å dra fram mobil. Jeg føler han er lite til stede når baby er våken, selv om han holder baby. Det gjør at baby oftere gråter og sutrer når han er med pappan, og jeg tror det er fordi baby merker at han ikke er helt til stede, eller at de ikke har fått det nære båndet fordi pappan ikke prater og leker nok med baby. 

Er det flere som føler det slik, og har det eventuelt forbedret seg når baby blir eldre? 

Har dere noen gode råd for hvordan vi kan endre dette, eller overreagerer jeg? 

Vet at det tar litt lenger tid for fedrene å knytte seg, kanskje dette bare er helt vanlig? 

Hva med at du bare foreslår neste gang du ser det at «kan du ikke leke den og den leken med baby - den liker det så godt». At du sier ifra hver gang du ser det på en fin måte. At du fasiliterer for samspillet deres. Og ser hvordan det går?

Jeg tror ikke du skal gå inn med antagelser om hvorfor babyen er mer sutrete, eller ikke har det bra nok med far, eller at de ikke har et godt nok forhold. Vær forsiktig med å kritisere den andre. 

Uansett jeg tipper det kommer å endre seg snart uansett når babyen beveger seg mer. Ikke alle - mødre eller fedre - syns det er veldig spennende periode. Ofte kan man ikke interagere særlig med små babyer. 

Anonymkode: ebdb2...b9b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det henger en plakat på helsestasjonen her om mobilbruk sammen med babyer og småbarn. De trenger kontakten med oss, og vi blir mer fraværende og utilgjengelig når vi holder på med telefonen enn andre ting som å lage mat, rydde osv. Kanskje du kan søke opp informasjon om dette noe sted og vise ham? Jeg mener helsesykepleieren også sa det på en kontroll, at det er helt ok å ikke sitte og se på og prate med babyen hele tiden, helt ok å gjøre husarbeid og prate med partneren sin og evt. eldre barn (noen foreldre kan bli for redde for å ikke gi babyen nok oppmerksomhet), men akkurat mobil og annen skjermbruk når en er sammen med babyen, er ikke bra.  

Ellers høres det kjent ut. Mannen min fikk da altså informasjon om dette, og ble mer oppmerksom på det. Han gikk heller ut av rommet når han hadde behov for å sitte med mobilen en periode for å få en pause eller ordne noe. 

Anonymkode: 2399a...277

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat sånn var min også. Det var drittirriterende.. 

Han er generelt for mye på mobil også når ungene ikke er tilstede.

Har du sagt det direkte til ham? "Kan du være så snill å ikke bruke mobilen så mye rundt barna? Jeg merker at de blir urolige når de ikke får kontakt med deg". 

Anonymkode: b7254...f34

AnonymBruker
Skrevet

TS

Takk for gode svar og refleksjoner. Godt poeng at man ikke skal gå inn med en antakelse om at det kan være årsak til at baby er mer sutrete. 

Vi har snakket om mobilbruken før, da det rant over for meg en morgen hvor vi drakk kaffe, jeg prøvde å prate med han, men fikk ingen blikkontakt. Han svarer jo og deltar i samtalen, men scroller på mobilen samtidig. Følte det forbedret seg og han legger stort sett bort telefon når vi prater sammen. 

Men nå irriterer det meg at han har den framme når han er med baby. Etter jobb er et ca tre timer hvor baby er våken før han legger seg igjen, så etter kl 20 har han mulighet for MASSE mobiltid og egentid, men skal absolutt ha den framme de få timene han er hjemme med baby også. 

Han er veldig flink ellers, og dersom jeg ber han om å gjøre noe så gjør han det med en gang. Så er ingen latsabb sånn sett, men syns det er trist at han ikke vil bruke tiden med baby med å være ordentlig tilstede. 

Vi må nok ta en ordentlig prat om dette også, jeg vet bare ikke hvilken innfallsvinkel jeg skal gå for. Akkurat nå er jeg ganske frustrert og irritert da begeret rant litt over, så jeg sliter litt med å ta denne samtalen uten at det skal oppleves anklagende. 

Det hjelper dog litt å vite at flere har det slik :P 

AnonymBruker
Skrevet

Tror egentlig at dette er et problem for mange generelt, ikke bare i møte med "kjedelige" babyer. Noen må jo sitte og trykke på telefonen mens de sitter med matbordet sammen med andre. At de kjenner en trang til å underholdes konstant.

Er han klar over hvor mye en baby sin hjerne bygges i disse månedene? At samspill, prat, kos, bæring er spesielt viktig i den alderen :)

Anonymkode: 88ace...8b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS

Takk for gode svar og refleksjoner. Godt poeng at man ikke skal gå inn med en antakelse om at det kan være årsak til at baby er mer sutrete. 

Vi har snakket om mobilbruken før, da det rant over for meg en morgen hvor vi drakk kaffe, jeg prøvde å prate med han, men fikk ingen blikkontakt. Han svarer jo og deltar i samtalen, men scroller på mobilen samtidig. Følte det forbedret seg og han legger stort sett bort telefon når vi prater sammen. 

Men nå irriterer det meg at han har den framme når han er med baby. Etter jobb er et ca tre timer hvor baby er våken før han legger seg igjen, så etter kl 20 har han mulighet for MASSE mobiltid og egentid, men skal absolutt ha den framme de få timene han er hjemme med baby også. 

Han er veldig flink ellers, og dersom jeg ber han om å gjøre noe så gjør han det med en gang. Så er ingen latsabb sånn sett, men syns det er trist at han ikke vil bruke tiden med baby med å være ordentlig tilstede. 

Vi må nok ta en ordentlig prat om dette også, jeg vet bare ikke hvilken innfallsvinkel jeg skal gå for. Akkurat nå er jeg ganske frustrert og irritert da begeret rant litt over, så jeg sliter litt med å ta denne samtalen uten at det skal oppleves anklagende. 

Det hjelper dog litt å vite at flere har det slik :P 

Vis han et dokumentarklipp om still face experiment? Det forklarer hvorfor det er verre å glane på en skjerm enn å holde på med andre ting/være et annet sted, fordi det handler om den passiviteten og mangelen på respons. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror egentlig at dette er et problem for mange generelt, ikke bare i møte med "kjedelige" babyer. Noen må jo sitte og trykke på telefonen mens de sitter med matbordet sammen med andre. At de kjenner en trang til å underholdes konstant.

Er han klar over hvor mye en baby sin hjerne bygges i disse månedene? At samspill, prat, kos, bæring er spesielt viktig i den alderen :)

Tror nok ikke det, er heller ikke noe vi har fått veldig mye informasjon om. 

Har du noen kilder jeg kan bruke for å vise han?

AnonymBruker
Skrevet

Min er eldre men har hatt litt liknende problemer. Jeg har sagt ifra hver gang han drar frem mobil da. Her var han litt bedre da baby var yngre faktisk men da var han og mye mindre med babyen. Jeg måtte også minne ham tusen ganger på at han trenger å snakke med baby og gi øyekontakt selv om de ikke svarer.. 

Synes ikke man kan unnskylde med at baby er kjedelig, for det er de jo men de trenger likevel masse kontakt, øyekontakt, prat, se fjes og ansiktsuttrykk osv.

4 mnd er også stor nok til å lese for, leke med, synge for osv. Kanskje få ham til å gjøre det TS. Da må mobilen ned.

Anonymkode: ee1b1...513

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Viste denne til min samboer når baby var nyfødt. Så nå har hverken jeg eller samboer mobilen fremme når baby er våken. 

Anonymkode: e6bc2...078

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...