AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #1 Skrevet 27. juni 2023 https://www.nettavisen.no/fond/aksjetips/investeringer/verdensokonomien-er-i-stor-endring-ekspertene-med-rad-til-alle-fondseiere/f/5-95-1174275 Verdensbanken skriver at nesten alle de økonomiske kreftene som har drevet fremgang og velstand de siste tre tiårene er på retrett . De forventer at den totale produksjonen i løpet av 2020-årene vil vokse saktere enn det har gjort siden år 2000. De skriver også at det allerede i tiåret før koronapandemien var en nedgang i den globale produktiviteten, noe som er avgjørende for inntektsvekst og høyere lønn. Det bidro til en bekymring for de langsiktige økonomiske utsiktene. Endringer i verdensøkonomien vil også kunne påvirke deg, og alle andre nordmenn. Særlig de som har investert penger i fond, for eksempel globale indeksfond. Aksjestrateg Paul Harper i DNB Markets er ikke i tvil når Nettavisen spør om det vil bli vanskeligere å tjene penger på fond i tiden framover. – Ja! Flere av faktorene som har bidratt til god avkastning de siste årene flater ut eller begynner å reverseres. Hvis det blir en hard landing for økonomien, kan børsen falle mye. Anonymkode: 821ff...122
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #2 Skrevet 27. juni 2023 Gøy for oss som ikke har fond og aksjer, og snart kan kjøpe på salg da Anonymkode: 6f7c0...0cb 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #3 Skrevet 27. juni 2023 Renta vil gå opp til 8%. Anonymkode: 51627...347
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #4 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Renta vil gå opp til 8%. Anonymkode: 51627...347 10% Anonymkode: 6f7c0...0cb
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #5 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 10% Anonymkode: 6f7c0...0cb Hvor lenge tror du denne korreksjonen i markedet kommer til å vare? Anonymkode: 51627...347
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #6 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor lenge tror du denne korreksjonen i markedet kommer til å vare? Anonymkode: 51627...347 2025-26. Anonymkode: 6f7c0...0cb
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #7 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 2025-26. Anonymkode: 6f7c0...0cb Ja, har sett at Sentralbanken i USA spår det samme. Her er det bare å skalke alle økonomiske luker. Anonymkode: 51627...347
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #8 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, har sett at Sentralbanken i USA spår det samme. Her er det bare å skalke alle økonomiske luker. Anonymkode: 51627...347 Jepp. Å selge fond og aksjer til fordel for nedbetaling av boliglån er ikke dumt nå. Shoppestopp. Droppe reiser. Dyrke det man kan av mat selv. Anonymkode: 6f7c0...0cb
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #9 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jepp. Å selge fond og aksjer til fordel for nedbetaling av boliglån er ikke dumt nå. Shoppestopp. Droppe reiser. Dyrke det man kan av mat selv. Anonymkode: 6f7c0...0cb Skal betale ned på boliglånet og har shoppestopp samt reiser ikke. Å dyrke mat selv innebærer at jeg må bli balkongbonde. USA og Kina har latt seddelpressene løpe i årevis og jeg har forstått det slik at det er en av grunnene til det økonomiske vanføret vi kommer til å havne i. En galopperende inflasjon er aldri bra. Jeg har dessverre ikke tilgang til å lese Nettavisen. Anonymkode: 51627...347 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #10 Skrevet 27. juni 2023 Har allerede solgt ut mye og kommer til å vente 1-2 år for å se om det blir kræsj innen det, eller om ting stabiliserer seg. Lurer på hvordan nordmenn vil reagere om plustelig oljefondet halveres i verdi 1 hour ago, AnonymBruker said: Skal betale ned på boliglånet og har shoppestopp samt reiser ikke. Å dyrke mat selv innebærer at jeg må bli balkongbonde. USA og Kina har latt seddelpressene løpe i årevis og jeg har forstått det slik at det er en av grunnene til det økonomiske vanføret vi kommer til å havne i. En galopperende inflasjon er aldri bra. Jeg har dessverre ikke tilgang til å lese Nettavisen. Anonymkode: 51627...347 Noe av det verste for vestens økonomi var vesten sine sanksjoner mot Russland som vi ikke egentlig tålte. Skyhøye energipriser har ført til at industri i Europa har slitt. Tyskland har vært en av de som har slitt mest. Noe industri har blitt lagt ned. Noe industri vurderes flyttes ut av Tyskland. Dersom man bare leser norske nyheter er det ikke sikkert man vet at Tyskland har slitt en gang. Det er mye som skjer internasjonalt som det snakkes lite om i Norge. Det kan man brenne seg på om man driver med aksjer og ikke følger med Anonymkode: ae812...904 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #11 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Renta vil gå opp til 8%. Anonymkode: 51627...347 Fint for meg som låner ut penger. Jeg får allerede opp i 14,5% rente. 😁 Anonymkode: b729a...2e1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #12 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skal betale ned på boliglånet og har shoppestopp samt reiser ikke. Å dyrke mat selv innebærer at jeg må bli balkongbonde. USA og Kina har latt seddelpressene løpe i årevis og jeg har forstått det slik at det er en av grunnene til det økonomiske vanføret vi kommer til å havne i. En galopperende inflasjon er aldri bra. Jeg har dessverre ikke tilgang til å lese Nettavisen. Anonymkode: 51627...347 Balkongbonde er bedre enn ingenting. Alle monner drar. Du kan jo også vurdere å fiske om du ønsker å spare litt ekstra. Det stemmer at de har printet penger som galninger. Det stemmer også at sanksjonene mot Russland, og andre konsekvenser av krigen har vært hardt for Europa. Man skulle nesten tro at det var planlagt. Tror ikke lærer og sykepleiere klager så mye i årene som kommer, for de er noen av de som er sikret jobb når bedriftene nå begynner å gå konkurs i hytt og gevær. Du kan jo tenke deg alle som har vært avhengige av kjøpefesten vår for å drive firma. Du trenger virkelig ikke å lese Nettavisen for å finne ut mer om dette. Anonymkode: 6f7c0...0cb
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #13 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jepp. Å selge fond og aksjer til fordel for nedbetaling av boliglån er ikke dumt nå. Shoppestopp. Droppe reiser. Dyrke det man kan av mat selv. Anonymkode: 6f7c0...0cb Bare om man har satt seg i en krevende, økonomisk situasjon i utgangspunktet. Man har jo visst at alt har pekt oppover lenge, og at rentene har vært kunstig lave over tid. Da har man hatt tid til å rigge økonomien bedre. Har langsiktig perspektiv, trenger i utgangspunkt ikke pengene før jeg blir pensjonist om 30 år. Og da er nok bare denne duppen en bitteliten variasjon på en lang kurve. Boliglånet er på et nivå der vi fint tåler renter på 20-tallet før det går ut over andre ting. Anonymkode: d5c4c...4ad 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #14 Skrevet 27. juni 2023 Det betyr jo at aksjer blir billigere, så jeg setter inn samme sum som tidligere men får flere aksjer. Kommer til å lønne seg på sikt. Anonymkode: b2c69...248 7 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #15 Skrevet 27. juni 2023 I virkeligheten har man også hyperinflasjon i Norge. 7% pengetrykking siste årene. Vår valuta er snart som Venezuelas. Anonymkode: 4e04c...9cf
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #16 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): I virkeligheten har man også hyperinflasjon i Norge. 7% pengetrykking siste årene. Vår valuta er snart som Venezuelas. Anonymkode: 4e04c...9cf Tøv Anonymkode: c6005...127 8
Knirke Skrevet 27. juni 2023 #17 Skrevet 27. juni 2023 All investering innebærer risiko, og som flere sier gir et fall gode kjøpsmuligheter i aksjemarkedet. De fleste småsparere er ikke avhengige av pengene og tåler et fall. Boligmarkedet er også spådd av enkelte til å falle 40% (dog KG velger jo selvfølgelig å ikke tro på det). Det vil ikke ha noe å si for de som ikke må selge. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #18 Skrevet 27. juni 2023 Dette er noe jeg posisjonerer meg for allerede. Solgt meg ned i ulike fond 2 ganger i år, hva har skjedd rett etterpå? Nedgang! Kjøper det billigere igjen. Men går heller ikke all in, da jeg også venter en ruglete horisont på børsen de nærmeste 2 årene. Da går jeg all in! Anonymkode: cc0ed...3a6 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #19 Skrevet 27. juni 2023 Burde jeg ta ut pengene av fond nå? Anonymkode: 12479...d5e
Kelsier Skrevet 27. juni 2023 #20 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Burde jeg ta ut pengene av fond nå? Anonymkode: 12479...d5e Du burde ikke basere noen økonomiske avgjørelser på synsing på Kvinneguiden, i hvert fall. 9 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå