Gå til innhold

Er det "liberale tidsvindu" i ferd med å lukke seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette betimelige spørsmålet stiller Harald Stanghelle i Aftenposten.

Om hvordan blasfemi - noe de fleste trodde var gårsdagens tema - er kommet tilbake i utvidet forstand: Ikke bare med islamismen, Erdogan, den evangelisk-kristne høyresiden i USA, men også med en woke-bevegelse som "trakasserer alle som ikke holder seg til den "rette" lære", og vil stanse ytringer som kan tolkes som "hån mot transpersoner".

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/KnXMm4/jeg-haaper-aa-ta-feil-men-liker-ikke-det-jeg-ser 

Lenge så det ut til bare å gå i en stadig mer liberal retning. Nå ser vi helt andre trender. De er motstridende og høyst ulike, men har illiberalitet som et minste felles multiplum. Jeg mener å se en slags forestilling om moralsk og politisk «renhet» som transformeres til kompromissløse krav om sensur.

Krav som fyres opp av alle krigerne på sosiale medier – enten de nå kommer fra høyre- eller venstresiden, eller dukker opp som islamistiske fanatikere med brann i blikket, gift i pennen og i verste fall: bomber i bagasjen.

Det er vondt å erkjenne at vi kan være på vei tilbake til noe jeg trodde var trygt plassert i vår nære fortid. For nå fornemmer jeg noe gjenkjennbart fra min egen ungdom i luften. Og jeg orker knapt lukten av det.

Endret av Helgekarjol
  • Liker 5
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glimrende godt skrevet.

Dessverre er hans observasjoner helt riktige. Det liberale tidsvinduet er i ferd med å lukke seg. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Refreng
Skrevet

Hva handler det om? Betalingsmur

Skrevet
Refreng skrev (2 timer siden):

Hva handler det om? Betalingsmur

Det handler om innskrenket ytringsfrihet og økende sensur på grunn av ideologier som TS har nevnt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Interessant. Skulle gjerne ha lest den kronikken. 

Skrevet
Helgekarjol skrev (9 timer siden):

Dette betimelige spørsmålet stiller Harald Stanghelle i Aftenposten.

Om hvordan blasfemi - noe de fleste trodde var gårsdagens tema - er kommet tilbake i utvidet forstand: Ikke bare med islamismen, Erdogan, den evangelisk-kristne høyresiden i USA, men også med en woke-bevegelse som "trakasserer alle som ikke holder seg til den "rette" lære", og vil stanse ytringer som kan tolkes som "hån mot transpersoner".

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/KnXMm4/jeg-haaper-aa-ta-feil-men-liker-ikke-det-jeg-ser 

Lenge så det ut til bare å gå i en stadig mer liberal retning. Nå ser vi helt andre trender. De er motstridende og høyst ulike, men har illiberalitet som et minste felles multiplum. Jeg mener å se en slags forestilling om moralsk og politisk «renhet» som transformeres til kompromissløse krav om sensur.

Krav som fyres opp av alle krigerne på sosiale medier – enten de nå kommer fra høyre- eller venstresiden, eller dukker opp som islamistiske fanatikere med brann i blikket, gift i pennen og i verste fall: bomber i bagasjen.

Det er vondt å erkjenne at vi kan være på vei tilbake til noe jeg trodde var trygt plassert i vår nære fortid. For nå fornemmer jeg noe gjenkjennbart fra min egen ungdom i luften. Og jeg orker knapt lukten av det.

Det er ingen tvil om at vi ser en ny-romantisk / ny moralistisk trend i samfunnet som motfaktor mot det liberalistiske  : Erfaringsmessig er det "pendelen" som har snudd og passert nullpunktet, og det ekstreme er på vei til å bli det normale. 

Det positive er at pendelen snur igjen: vi har ikke samfunnsutvikling utenfor det liberale spekteret, konservative krefter kan bare  ivareta status quo eller degenere, men det er liten tvil om at vi ser ting blir verre før det blir bedre. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...