AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #1 Skrevet 26. juni 2023 Altså, ikke "rydder," men litt mer konkret; Hva er dine beste tips for å holde orden hjemme? Jeg har en lei tendens til å falle av lasset om det begynner å bli rotete et sted, og plutselig står hele huset på hodet. Deretter blir jeg så overveldet av alt rotet, og har det sånn frem til jeg får panikkmodus fordi det skal komme besøk eller noe, og stressrydder alt på en gang. Jævlig slitsomt. Kunne tenkt meg å være en som har gode rutiner, men sliter litt der. Har allerede gode systemer for alt mulig, så det er "overflaterot" det skorter på. Alt har en boks, en kasse, et hjem osv, så det står ikke på det, men det har en tendens til at alt blir liggende og stående der hvor det er, istedet for å flyttes til plassen sin. Hjelp! Anonymkode: bd899...59e 1
Trolltunge Skrevet 27. juni 2023 #2 Skrevet 27. juni 2023 Brukte 2-3 uker på å få sortert alt rot ned i kasser i ulike størrelser som jeg kjøpte på IKEA. Kassene ble merket med innhold, som "Skru og knipe", "sy og stikke", "stifte og lime", "kort og gavebånd", alt ettersom. Kassene ble så plassert puljevis i huset, der det var mest logisk at de hørte hjemme. Noen i stua, noen i boden, noen på kjøkkenet, og så videre. I hvert rom jeg hadde slike esker hadde jeg også en rotekasse, der ting fra eskene på det rommet kunne legges fort dersom jeg ikke rakk å sortere det i riktig eske. Tok meg altså noen uker å sortere alt i et slikt system, men jeg har brukt systemet siden, og den tid jeg videre har spart på dette kan knapt beskrives. Jeg vet hvor ALT i huset er når jeg trenger det, bruker derfor knapt tid på å finne noe, og roter heller ikke om jeg ikke der og da har tid til å legge på plass. Da legges det i tilhørende rotekasse, som jeg sorterer når jeg har tid. På grunn av dette roter jeg ikke lenger når jeg leter etter noe, og det er såre enkelt å ha det ryddig. Angående klær har jeg hengegarderobe til alt som kan henges opp. Kun sokker, truser og slikt i kommode. Det medfører mindre rot med klær, for kan bare bla gjennom istedenfor å dra utover fra skap. Disse to tingene gjør at jeg gikk fra å rote mye og stadig måtte rydde mye til å ha en veldig god oversikt og orden. 2 2
Anonym11223344 Skrevet 27. juni 2023 #3 Skrevet 27. juni 2023 Det er enkelt: hver gjenstand har sin faste plass, og den tilbakeføres dit etter bruk. 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #4 Skrevet 27. juni 2023 Har minst mulig ting Og system, som noen skriver her. Anonymkode: 9674c...168 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #5 Skrevet 27. juni 2023 Aldri beveg deg tomhendt gjennom huset. Ta alltid med deg noe som du putter på plass/der det skal. Anonymkode: de182...5bd 6
Gjest Refreng Skrevet 27. juni 2023 #6 Skrevet 27. juni 2023 Du har jo den typiske "legg ikke fra deg, legg på plass", som flere nevner. Som betyr at når du har noe i hånden så ikke slipp det fra deg på et bord eller gulvet- legg det der de skal være med en gang.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #7 Skrevet 27. juni 2023 Gode system, alt har sin plass, og god plass i alle skuffer og skap slik at man slipper å stue inn ting på feil plass. Så rydder jeg hver gang jeg er i telefonen. Åpner skoskapet og sorterer sko, går over badet og fjerner alt fra overflater, åpner klesskapet og fikser innholdet i en skuff som har sklidd litt ut. Og så bruker jeg tiden, for eksempel satt jeg nettopp på en kaffe, mens den ble ferdig gikk jeg over kjøkkenet og satt salt på plass, ryddet et-par flasker bort fra kjøkkenbenk, etc. Anonymkode: 99ef8...ca7 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #8 Skrevet 27. juni 2023 Refreng skrev (37 minutter siden): Du har jo den typiske "legg ikke fra deg, legg på plass", som flere nevner. Som betyr at når du har noe i hånden så ikke slipp det fra deg på et bord eller gulvet- legg det der de skal være med en gang. Hos mange betyr det å løpe beina av seg, det vil si mange, unødvendige turer rundt i huset. I stedet gjør jeg som en over, og kaster for eksempel et blikk rundt meg om jeg skal bevege meg fra TV-stue til kjøkken, om det er noen kopper og slikt som bør plukkes med. Anonymkode: 99ef8...ca7
Gjest Refreng Skrevet 27. juni 2023 #9 Skrevet 27. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hos mange betyr det å løpe beina av seg, det vil si mange, unødvendige turer rundt i huset. I stedet gjør jeg som en over, og kaster for eksempel et blikk rundt meg om jeg skal bevege meg fra TV-stue til kjøkken, om det er noen kopper og slikt som bør plukkes med. Anonymkode: 99ef8...ca7 Bra å bevege seg litt i hverdagen. Når småting hoper seg opp så er det gjerne fordi det som blir liggende er ting som ligger på steder man sjeldent går. For eks klær som skal på soverommet, eller ting som skal på kottet på loftet. Jeg kan ha tendens til at det blir rotete, men aldri av kopper som skal på kjøkkenet der jeg går ofte og lager te.
Anonymbruker*** Skrevet 27. juni 2023 #10 Skrevet 27. juni 2023 Jeg har lite ting og legger det aller meste på plass rett etter bruk. Viss du synes det er tiltak å legge ting på plass etter bruk er det mulig at en omorganisering er nødvendig. Ting burde være plassert lett tilgjengelig slik at det er minst mulig jobb å ta ut og legge på plass igjen. Så langt det lar seg gjøre.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #11 Skrevet 27. juni 2023 Bruker tid på å finne en god oppbevaringsløsning der alt har sin faste plass, går aldri tomhendt fra rom til rom, har faste dager da jeg vedlikeholdsrydder hvert rom ( mandag stue, tirsdag kjøkken, torsdag bad osv) Men av og til har jeg dårlige perioder eller at det skjer så mye at jeg ikke rekker og da flyter det litt igjen så jeg må ta et skippertak. Men jeg er ikke perfekt og jeg har ikke troen på at noen egentlig er perfekt på ordensiden. Anonymkode: 149f1...886
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #12 Skrevet 27. juni 2023 Aldri gå tomhendt ut av et rom. Da rekker det ikke å bli rotete. Anonymkode: cc7fa...9e2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #13 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Altså, ikke "rydder," men litt mer konkret; Hva er dine beste tips for å holde orden hjemme? Jeg har en lei tendens til å falle av lasset om det begynner å bli rotete et sted, og plutselig står hele huset på hodet. Deretter blir jeg så overveldet av alt rotet, og har det sånn frem til jeg får panikkmodus fordi det skal komme besøk eller noe, og stressrydder alt på en gang. Jævlig slitsomt. Kunne tenkt meg å være en som har gode rutiner, men sliter litt der. Har allerede gode systemer for alt mulig, så det er "overflaterot" det skorter på. Alt har en boks, en kasse, et hjem osv, så det står ikke på det, men det har en tendens til at alt blir liggende og stående der hvor det er, istedet for å flyttes til plassen sin. Hjelp! Anonymkode: bd899...59e Siden alt egentlig har en plass, men det mangler på tilbakeføringen, kan du ha en kurv i hvert rom hvor alt rot legges oppi. Så tar du med deg kurven og rydder tingene på plass når den er full. Det føles mye mindre rotete og overveldende enn om alt står rundt overalt. Det kalles gjerne en drop-basket, catch-all basket, eventuelt roteskuff. Anonymkode: 8eef4...aa0 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #14 Skrevet 27. juni 2023 Anonym11223344 skrev (14 timer siden): Det er enkelt: hver gjenstand har sin faste plass, og den tilbakeføres dit etter bruk. Dette I tillegg prøver jeg å aldri ha for mange ting. Hver eneste ting som kommer inn i huset har et spesifikt bruksområde. Det har sklidd litt ut etter dødsfall og arv da det nå er mange fler ting i huset jeg ikke har klart å kvitte meg med. Fyll aldri skap og skuffer med ting for å få det «vekk». Det forsvinner ikke, så hold orden i slike steder også Siden jeg da har god kontroll på hvor alt hører hjemme så slipper jeg å flytte rotet rundt. Og er flink til å rydde opp etter meg hver gang jeg gjør noe. Det gjør det lettere å «resette» huset hver kveld. Det tar meg kanskje 20 minutter. Så før jeg legger meg så sørger jeg for at kjøkkenet er ryddet, setter ting i oppvaskmaskinen, legger skittentøy på vaskerommet og generelt går over huset slik at alt er klar for en ny dag Anonymkode: 7d8e1...8a3 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #15 Skrevet 27. juni 2023 Minst mulig ting. Vasker jevnlig. Legger ting tilbake på plass etter bruk. Tar alltid med meg noe som tilhører det rommet/plassen jeg skal til. Rydder overflater hver kveld før jeg legger meg. Aldri bekymret for å få spontant besøk. Det er shinet her 80% av tiden selv med småbarn i hus. Anonymkode: 56f83...f49 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #16 Skrevet 27. juni 2023 Tusen takk for mange gode tips- de skal jeg ta med meg! Anonymkode: cc908...276
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå