AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #1 Skrevet 26. juni 2023 For 3 måneder siden opplevde jeg et stort traume. Jeg fikk hjelp allerede dagen etter traumet og går ukentlig i samtaler med psykolog. Jeg har symptomer på posttraumatisk stress men har ikke blitt utredet sånn sett. Det er normale reaksjoner jeg har og det sitter i kroppen da det er kort tid siden. Jeg jobber beinhardt og kjenner at mye er bedre. hva er oddsen for at jeg får ptsd? Når jeg tok tak umiddelbart og går i behandling? Jeg kjenner på det, men jeg er mer bevisst på at det er kroppen og hodet som fucker det til etter ulykken enn at jeg er i fare. Anonymkode: 6d07c...421
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #2 Skrevet 26. juni 2023 Alle har ikke den samme medfødte sårbarheten, så det kan godt hende at du "slipper billigere unna" enn hva f.eks jeg ville gjort Det er i alle fall forklaringen jeg fikk fra min psykolog. Høres ut som du gjør alt "rett", så bare fortsett å stå på. Håper det går bra! Anonymkode: 88e22...2be
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #3 Skrevet 26. juni 2023 Det kan dessverre ingen her inne svare på, TS. Men det er veldig bra at du får rask hjelp ♥️ Anonymkode: 15146...0e8 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #4 Skrevet 26. juni 2023 Det kan man rett og slett ikke vite desverre. ett tips som neppe kan skade er å spille spill som tetris og lignende der du må pusle og løse oppgaver uten å tenke mer avansert. Det er sprikende forskning på om det hjelper, hvor lenge etter traumet en kan få positiv effekt og så videre, men det kan uansett fungere som en stabiliserende øvelse så man kan like greit forsøke. Anonymkode: 4d7e2...1bf
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #5 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Alle har ikke den samme medfødte sårbarheten, så det kan godt hende at du "slipper billigere unna" enn hva f.eks jeg ville gjort Det er i alle fall forklaringen jeg fikk fra min psykolog. Høres ut som du gjør alt "rett", så bare fortsett å stå på. Håper det går bra! Anonymkode: 88e22...2be Ptsd har ingenting med noe medfødt sårbarhet å gjøre Anonymkode: be05d...197
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #6 Skrevet 26. juni 2023 Siden du fikk raskt hjelp går det sannsynligvis bra med deg ts Krysser fingrene for det:) Anonymkode: be05d...197
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #7 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ptsd har ingenting med noe medfødt sårbarhet å gjøre Anonymkode: be05d...197 Det har det. To individ kan oppleve det samme traumet, for den del kan to enegga tvillinger oppleve det samme traumet der en får PTSD og den andre ikke selv om de etter traumet gjennomgår den samme behandlingen i samme tidsrom. Går du inn på en hvilken som helst artikkel om temaet står det nettop om medfødt sårbarhet. Anonymkode: 4d7e2...1bf 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #8 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det kan man rett og slett ikke vite desverre. ett tips som neppe kan skade er å spille spill som tetris og lignende der du må pusle og løse oppgaver uten å tenke mer avansert. Det er sprikende forskning på om det hjelper, hvor lenge etter traumet en kan få positiv effekt og så videre, men det kan uansett fungere som en stabiliserende øvelse så man kan like greit forsøke. Anonymkode: 4d7e2...1bf Fra dag 3 etter traumet har jeg lagt kabal og spilt sjakk på tlf. Dette har hjulpet mye. Jeg har også etterhvert hørt på mange podcaster om mennesker som har opplevd samme og føler jeg kjenner meg veldig igjen, noe som normaliserer. Det jeg merker er at jeg er kontroll freak på enkelte ting. jeg ba f eks legen om å skrive et ekstra skriv på celleprøve jeg tok at den skal trippelsjekkes da jeg vet at halvparten av celleprøvene ikke blir det. Der folk får vite at alt er ok, men så har de celleforandringer og får kreft. Jeg sa rett ut at jeg orker ikke å gå med den følelsen. Jeg skal vite 100% riktig svar. Slike ting har jeg ikke turt å kreve før f eks. Men jeg er redd for å selv dø eller at mine rundt meg skal dø. Når man opplever et så stort sjokk så blir kroppen og systemet over aktivert og på høygir. Jeg har kommet langt da jeg har startet litt på jobb igjen, vært ute med venner og fungerer igjen. Men plutselig slår det inn og jeg blir ør og varm. Men ikke så ille som det var. Anonymkode: 6d07c...421
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #9 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det har det. To individ kan oppleve det samme traumet, for den del kan to enegga tvillinger oppleve det samme traumet der en får PTSD og den andre ikke selv om de etter traumet gjennomgår den samme behandlingen i samme tidsrom. Går du inn på en hvilken som helst artikkel om temaet står det nettop om medfødt sårbarhet. Anonymkode: 4d7e2...1bf Det stemmer. Vet ikke hva jeg er jeg.. føler meg sterk på mange ting, men sårbar på enkelte ting. Det handler også litt om hvordan en opplevde traumet. Hvis en var overbevist om at en skulle dø, eller var i alvorlig fare. En annen person som opplevde samme traumet som i feks en bilulykke der flere opplevde samme kan en annen person oppleve det som skremmende, men ikke livstruende. Den personen kommer lettere fra det. Det er ofte opplevelsen av «selvet» i traumet/ sjokket som sier noe om hvordan kroppen reagerer. Anonymkode: 6d07c...421
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #10 Skrevet 26. juni 2023 Traumer kan ta tid. Du må gi det tid også. Engasjement for å bli frisk kan også spenne bein på deg, ikke press deg selv til å bli healet umiddelbart. Gi deg selv rom til å være sliten også, samtidig som du jobber med deg selv. Ikke tenk på diagnose og heng deg opp i det. Du har vært gjennom noe som du jobber med, som fremdeles er ferskt. Det er der du er nå. Anonymkode: 254d2...fc0
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #11 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det stemmer. Vet ikke hva jeg er jeg.. føler meg sterk på mange ting, men sårbar på enkelte ting. Det handler også litt om hvordan en opplevde traumet. Hvis en var overbevist om at en skulle dø, eller var i alvorlig fare. En annen person som opplevde samme traumet som i feks en bilulykke der flere opplevde samme kan en annen person oppleve det som skremmende, men ikke livstruende. Den personen kommer lettere fra det. Det er ofte opplevelsen av «selvet» i traumet/ sjokket som sier noe om hvordan kroppen reagerer. Anonymkode: 6d07c...421 Å være sterk og sårbar er ikke to motsetninger. Du kan være sterk og sårbar. Det trenger ikke være et «men» mellom disse. Anonymkode: 254d2...fc0 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #12 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Traumer kan ta tid. Du må gi det tid også. Engasjement for å bli frisk kan også spenne bein på deg, ikke press deg selv til å bli healet umiddelbart. Gi deg selv rom til å være sliten også, samtidig som du jobber med deg selv. Ikke tenk på diagnose og heng deg opp i det. Du har vært gjennom noe som du jobber med, som fremdeles er ferskt. Det er der du er nå. Anonymkode: 254d2...fc0 Jeg henger meg ikke opp i det, og tenker ikke noe særlig over det. Ikke diagnose i den forstand. Men har jo lest her inne at folk med ptsd sliter hele livet. Jeg håper virkelig jeg slipper det. Anonymkode: 6d07c...421
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #13 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Å være sterk og sårbar er ikke to motsetninger. Du kan være sterk og sårbar. Det trenger ikke være et «men» mellom disse. Anonymkode: 254d2...fc0 Det er sant. Tenker jo at alle som er så uheldig å oppleve noe traumatisk, og grusomt er sterke mennesker som har kommet seg gjennom det både med og uten arr Anonymkode: 6d07c...421 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #14 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg henger meg ikke opp i det, og tenker ikke noe særlig over det. Ikke diagnose i den forstand. Men har jo lest her inne at folk med ptsd sliter hele livet. Jeg håper virkelig jeg slipper det. Anonymkode: 6d07c...421 De fleste som skriver her inne, som har PTSD - har mer eller mindre kompleks type. Det er gjerne gjentatte traumer, som også vil gjøre det vanskeligere å behandle. Nå vet ikke jeg om det du opplevde var en enkelt hendelse, eller flere hendelser. Men prognosene er bedre fordi de som har opplevd bare et traume. Hvis du ønsker lesestoff, så anbefaler jeg boken Tilbake Til Nåtid av Modum Bad - den har hjulpet meg i hvertfall. Anonymkode: 160a6...80d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå