Gå til innhold

Hva kan tidligere utleier kreve etter konkurs?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt et firma som nå er konkurs. Jeg har leid et lokale som jeg har ordnet opp i etter meg på vegger (masse hull etter innredning), utleier sa ved overlevering av nøkler at det var greit og de var fornøyd. Egentlig har man ikke plikt å ordne opp i lokaler ved et konkursbo, men for å være grei og for freden sin del så gjorde jeg det på egen regning siden konkursboet ikke dekker det. Utleier er kjent for å være av den vanskelige typen, så jeg gjorde det for freden sin del mest av alt.

Nå ønsker utleier i etterkant at jeg skal tette en åpning i en vegg som ble gjort for å få bedre tilgang til lokalet jeg leide. De ønsker at jeg skal sette inn en dør der. 

Pga konkursen har jeg stått uten penger lenge...og jeg har ikke råd til å bruke penger på dette. Og egentlig er jeg usikker på om de kan kreve det egentlig? Noen som vet hva som kan kreves her? Noen jeg kan henvende meg til for råd om rettigheter?

Anonymkode: 02bc7...9aa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var leieavtalen med deg personlig eller med firmaet?

Hvis avtalen var med firmaet kan utleier melde kravet sitt til konkursboet. Men jeg trodde egentlig at du ikke skulle ha tilgang til lokalene etter konkursen, så mulig du har opptrådd litt uryddig.

Anonymkode: 89302...f48

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var leieavtalen med deg personlig eller med firmaet?

Hvis avtalen var med firmaet kan utleier melde kravet sitt til konkursboet. Men jeg trodde egentlig at du ikke skulle ha tilgang til lokalene etter konkursen, så mulig du har opptrådd litt uryddig.

Anonymkode: 89302...f48

Den var med firmaet.

Jeg har i samråd med bobestyrer ryddet ut alt av varer og ordnet opp i lokalene og fått solgt unna ting. Fikk aldri noe beskjed om å holde meg unna, men heller beskjed om å ordne opp det som skulle gjøres ifb med salg av boet. Jeg har gjort som jeg har fått beskjed om.

Ts

• Liker 2
Skrevet

Alle henvendelser besvares med: Kontakt bobestyrer.

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Alle henvendelser besvares med: Kontakt bobestyrer.

Utleier vet at det ikke nytter, derfor går vedkommende på meg. Det samme var det ift oppordning av vegger i lokalet. Bobestyrer ga klar beskjed om hva boet dekker og ikke. Og utleier kommer til å ordne "styr" for meg personlig. Som nevnt, utleier er kjent for å dessverre gjøre det vanskelig for de som h*n mener har gjort h*n urett. Dvs terrorisering per telefon, uthenging i sosiale medier for å nevne noe. Jeg ønsker jo ikke det, men jeg ønsker heller ikke å betale for noe jeg verken har råd til eller ønsker.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utleier vet at det ikke nytter, derfor går vedkommende på meg. Det samme var det ift oppordning av vegger i lokalet. Bobestyrer ga klar beskjed om hva boet dekker og ikke. Og utleier kommer til å ordne "styr" for meg personlig. Som nevnt, utleier er kjent for å dessverre gjøre det vanskelig for de som h*n mener har gjort h*n urett. Dvs terrorisering per telefon, uthenging i sosiale medier for å nevne noe. Jeg ønsker jo ikke det, men jeg ønsker heller ikke å betale for noe jeg verken har råd til eller ønsker.

Ts

Da svarer du fortsatt kontakt boet og at du ikke har lov til å forfordele kreditorer.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Da svarer du fortsatt kontakt boet og at du ikke har lov til å forfordele kreditorer.

Riktig, men å forfordele betyr å gi noen mindre enn de har krav på, ikke mer. 

Anonymkode: 3ffba...07c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (5 minutter siden):

Men dette gjelder jo kun hvis boet skal dekke det? Utleier vil at JEG skal dekke det.

Ts

Skrevet (endret)

Hvis leiekontrakten sier noe om at lokalet skal leveres tilbake i samme stand som ved utleie, da kan utleier kreve at leietaker(firmaet) tetter dette hullet i veggen, men ikke at det settes inn ei dør, om det ikke var dør der fra før. 

Hvis firmaet var et AS, da kan ikke noen kreve noe av deg personlig, med mindre du har opptrådt grovt uaktsomt og blir dømt til å betale erstatning eller noe.

Om firmaet var et ENK, da er du personlig ansvarlig og da kan alle som mener firmaet ikke har gjort opp for seg, gå på deg personlig, også utleier av lokalet, og også etter en konkurs.

Endret av aksase
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men dette gjelder jo kun hvis boet skal dekke det? Utleier vil at JEG skal dekke det.

Ts

Kontrakten er ikke med deg, ferdig snakka.

Anonymkode: 3ffba...07c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (1 minutt siden):

Hvis leiekontrakten sier noe om at lokalet skal leveres tilbake i samme stand som ved utleie, da kan utleier kreve at leietaker(firmaet) tetter dette hullet i veggen, men ikke at det settes inn ei dør, om det ikke var dør der fra før. 

Hvis firmaet var et AS, da kan ikke noen kreve noe av deg personlig, med mindre du har opptrådt grovt uaktsomt og blir dømt til å betale erstatning ellet noe.

Om firmaet var et ENK, da er du personlig ansvarlig og da kan alle som mener firmaet ikke har gjort opp for seg, gå på deg personlig, også utleier av lokalet, og også etter en konkurs.

Firmaet var et AS. Og både jeg og utleier vet at de ikke kan kreve noe av meg personlig, men jeg vet at vedkommende kommer til å kreve av meg personlig uansett. Jeg bare vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere det.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Men hva er du redd for? Uthenting på sosiale medier skader kanskje ikke deg når folk vet at han er sånn. Prøv å være hard nå. Du skal ikke gjøre noe. Blokker han. Det er bobestyrer han skal forholde seg til. Ferdig snakka sånn sett. 

Anonymkode: c0b5d...28c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Anmeld han. Slike økonomiske overgripere trenger vi ikke.

Anonymkode: 23c8e...90d

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Firmaet var et AS. Og både jeg og utleier vet at de ikke kan kreve noe av meg personlig, men jeg vet at vedkommende kommer til å kreve av meg personlig uansett. Jeg bare vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere det.

Ts

Uff. Den er lei.

Da blir det jo en vurdering om hvor viktig det er for deg å ha et godt forhold til denne utleieren også fremover, eller om det er greit å gå i en konflikt. Hvis det er en person du også vil støte på i andre sammenhenger, kan det jo være ugreit å ha noe uoppgjort dere i mellom. 

Her har du jammen fått litt å tenke på.

AnonymBruker
Skrevet

Du høres altfor snill/godtroende/konfliktsky ut til å drive forretninger. Kan dette være noe av årsaken til at du gikk konkurs også?

Anonymkode: 67bb3...749

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At du lar deg presse til dette forklarer kanskje hvorfor utleier fortsatt er i business og du ikke? 😢

Anonymkode: 67bb3...749

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da må du øve på å si nei. 

Kontakt bobestyrer. det holder. 

"men jeg vil at du skal fikse det" = jeg har ingen kontrakt med deg, du hadde med bedriften som nå er konkurs. Kontakt bobestyrer. 

Repeter til huseier blir blå i trynet. 

Anonymkode: 4e81c...356

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Du er jo ikke personlig ansvarlig hvis avtalen var mellom deg og firmaet. Ignorer henvendelsen. 

Anonymkode: 3f210...d59

Skrevet (endret)

Ts

Du sier bare nei. Kort og greit. Dere begge vet at han ikke kan "kreve" ditt og datt av deg, så da bare overser du han. Be han kontakte bobestyrer om han har noen krav han vil fremme. 

Skjønner ikke at du gidder å bry deg. Overse han. Alle kan "kreve" det mest utrolige, men om de får det eller har rett på det, er noe helt annet. Her har ikke utleier rett på noen ting, siden det var et AS du drev. Hadde det vært enk foretak hadde det vært noe annet, da kan man gå på personen.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...