AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #1 Skrevet 26. juni 2023 ADHD trender virkelig nå. Det florerer av videoer på alle sosiale medier, er umulig å gå glipp av. Jeg kjenner meg igjen på stort sett alle videoene. Er ikke dette bare helt vanlig menneskegreier? Ting jeg har gjort hele livet dukker opp i disse videoene som tegn på adhd, men jeg har jo ikke det?? Andre som har tenkt over det samme? Anonymkode: f4e41...83a 5
Paneera Skrevet 26. juni 2023 #2 Skrevet 26. juni 2023 (endret) Ja det er altfor mange villedende videoer og selvdiagnoser på sosiale medier. Endret 15. juni 2024 av Paneera 9
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #3 Skrevet 26. juni 2023 Samme her, får opp Adhd og litt autisme. Det er nok noen som tjener penger på det tenker jeg Anonymkode: 3d8d9...74d 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #4 Skrevet 26. juni 2023 Samfunnsengasjert skrev (2 minutter siden): Ja det er altfor mange villedende og selvdiagnostiserer på sosiale medier Virker som om alle løper til legen for å sjekke seg, bare fordi videoen tar opp helt normale ting vi mennesker gjør. Kan ta eksempler på videoer jeg har sett: 6 timer fritid, sitter passiv på sofaen. -Digg å sitte passiv på sofaen når du uansett har fritid. Jeg sitter til jeg omtrent tisser på meg før jeg gidder flytte på meg. Mister ting. -Hvem mister ikke ting hele tiden? Alle har vel en spesiell plass å legge ting, men havner den ikke der så er den gone. Fullfører ikke prosjekter. -Prosjekter er gøy først, men hvem blir ikke lei når det gøye er ferdig? Alltid tromming med hender eller tramping med føtter. -Det er ikke normalt å sitte helt stille. Mye lyd i hodet. -De fleste jeg har snakket med har en bråkete hjerne. Alltid en sang, alltid noe tanker. Det er helt vanlig at det ikke er stille i hodet. Blir distrahert fort. -Er det lyder, lys eller lukt så lurer de aller fleste på hva det er forno, og da er det fort gjort å falle litt ut. Kom igjen folkens. Slutt å ødelegg for de som faktisk har diagnosen helt på ekte. Vi aller fleste andre er bare helt vanlige mennesker, sånn som meg. Anonymkode: f4e41...83a 8 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #5 Skrevet 26. juni 2023 Og ett til: adhd paralyse. -Jeg har scrollet og scrollet i godt over 2 timer nå selv om jeg har mye jeg skulle gjort. Jeg har ikke klart å legge fra meg mobilen fordi jeg skal bare se neste og neste video. Det er vanlig å heller ville gjøre noe gøy enn å måtte rydde, vaske og så legge seg. Anonymkode: f4e41...83a
Andro Skrevet 26. juni 2023 #6 Skrevet 26. juni 2023 Du har nok det da. ADHD er ikke "helt vanlig menneskegreier", så om du kjenner deg igjen i alle så burde det ringe en bjelle. Jeg har ADHD, og kjenner meg igjen i det meste, men det er først de siste årene at jeg har skjønt at andre ikke har det slik. De nevrotypiske opplever, sanser og prosesserer verden på en annen måte enn meg. Det ble veldig tydelig for meg da jeg begynte på medisiner og oppdaget hvor lett andre har det. På medisinfrie dager får jeg også kjenne på hvor slitsomt livet var før, og jeg er imponert over at jeg har overlevd. 1 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #7 Skrevet 27. juni 2023 Andro skrev (8 timer siden): Du har nok det da. ADHD er ikke "helt vanlig menneskegreier", så om du kjenner deg igjen i alle så burde det ringe en bjelle. Jeg har ADHD, og kjenner meg igjen i det meste, men det er først de siste årene at jeg har skjønt at andre ikke har det slik. De nevrotypiske opplever, sanser og prosesserer verden på en annen måte enn meg. Det ble veldig tydelig for meg da jeg begynte på medisiner og oppdaget hvor lett andre har det. På medisinfrie dager får jeg også kjenne på hvor slitsomt livet var før, og jeg er imponert over at jeg har overlevd. Greia er at jeg har klart meg bra gjennom barneskolen, og gikk ut av ungdomsskolen med greie karakterer. De som har adhd har jo slitt hele livet, det er jo medfødt. Jeg satt ved plassen min og fulgte reglene. Om alle disse videoene faktisk var tegn på adhd så hadde jeg jo hatt problemer hele livet. Anonymkode: f4e41...83a
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #8 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Greia er at jeg har klart meg bra gjennom barneskolen, og gikk ut av ungdomsskolen med greie karakterer. De som har adhd har jo slitt hele livet, det er jo medfødt. Jeg satt ved plassen min og fulgte reglene. Om alle disse videoene faktisk var tegn på adhd så hadde jeg jo hatt problemer hele livet. Anonymkode: f4e41...83a Ikke nødvendigvis. Jeg har også klart meg veldig bra men er nå til utredning for ADHD, svarte på et slikt skjema for indikasjon på ADHD der og treffer bra på alt. Det er gjerne mer skjult hos jenter (hvis du er jente) Anonymkode: 5d93d...aea 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #9 Skrevet 27. juni 2023 Jeg klarer ikke tro på at ikke alle har det som det de viser på videoene. Dette sinna-innlegget har ikke gått helt sånn jeg tenkte. Hvorfor svarer ikke alle at de har det akkurat som videoene også??😂 Anonymkode: f4e41...83a
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #10 Skrevet 27. juni 2023 Andro skrev (8 timer siden): Du har nok det da. ADHD er ikke "helt vanlig menneskegreier", så om du kjenner deg igjen i alle så burde det ringe en bjelle. Jeg har ADHD, og kjenner meg igjen i det meste, men det er først de siste årene at jeg har skjønt at andre ikke har det slik. De nevrotypiske opplever, sanser og prosesserer verden på en annen måte enn meg. Det ble veldig tydelig for meg da jeg begynte på medisiner og oppdaget hvor lett andre har det. På medisinfrie dager får jeg også kjenne på hvor slitsomt livet var før, og jeg er imponert over at jeg har overlevd. Det med medisiner og «hvor lett andre har det» slo nesten meg i bakken også. Plutselig husket jeg å pusse tennene liksom og det var ikke en jævla kamp å få det til, det gikk bare helt av seg selv. Der jeg før hadde gått og stanga mot en usynlig vegg og blitt mer og mer sliten av det, kunne jeg plutselig bare gå og så gikk det… fremover. Tror nok flere av de som «kjenner seg igjen» ikke skjønner i hvor stor grad det er et problem når man har ADHD. Hvor mye kaos det skaper, hvor overvelda og ute av stand til å ta beslutninger man blir, og hvor mye symptomene ødelegger for hverdagsliv/jobb/relasjoner. I mitt tilfelle: Hvor ofte jeg kræsjer, hvor mye sentrifuge det er i hodet HELE TIDEN, hvor mye penger som ryker på idiotiske ting pga ikke-eksisterende impulskontroll, hvor frustrerende det er å ikke greie å studere fordi ingenting fester seg uansett og jeg ikke evner å ha rutiner, hvor lett det er å glemme at folk som ikke er i umiddelbar nærhet eksisterer, hvor slitsomt det er å leve i et evig oppussingsobjekt, fordi alt skal gjøres samtidig og ingenting noengang blir HELT ferdig - og jeg greier ikke engang lære noe av det. Anonymkode: 66351...004 5
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #11 Skrevet 27. juni 2023 De fleste av oss kan kjenne oss igjen i ulike tegn/symptomer på ulike tilstander: poenget er at dersom disse tingene ikke skaper problemer for deg i livet ditt, så er det ikke et problem. Om man derimot ikke klarer å følge med på skolen fordi man stadig soner ut, eller ikke får med seg beskjeder etc, så skaper disse symptomene problemer for deg og er noe man kanskje bør få hjelp med å håndtere. Alle har vi noen personlighetstrekk som kan knyttes til ulike tilstander. Det er ikke dermed sagt at du har den aktuelle diagnosen. Anonymkode: 065b0...8ee 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #12 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): ADHD trender virkelig nå. Det florerer av videoer på alle sosiale medier, er umulig å gå glipp av. Jeg kjenner meg igjen på stort sett alle videoene. Er ikke dette bare helt vanlig menneskegreier? Ting jeg har gjort hele livet dukker opp i disse videoene som tegn på adhd, men jeg har jo ikke det?? Andre som har tenkt over det samme? Anonymkode: f4e41...83a Det er jo helt vanlige menneskelige egenskaper, der en stor mengde av dem tilsammen utgjør diagnose. I følge disse videoene om surrekopper så passer diagnosen til 90% av alle menn feks.. enkelte husker knapt å ta på bukser på vei ut døren men fungerer likevel i yrkeslivet. Å stille diagnose er nok litt mer komplekst enn å bare være ustrukturert. Jeg syntes adhd blir betegnelsen på en personlighetstype heller en diagnose og at diagnose burde forbeholdes de som blir veldig begrenset av den. Som feks å ikke konsentrerer seg bra nok til å tilegne seg, og beholde, ny kunnskap/informasjon elle rikke få til livet sitt. Ikke høytfungerende mennesker som bare er hyperaktive/overaktiv. Hyperaktivitet kan være et aktivum for den som har struktur på den. Anonymkode: 093c6...a5c 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #13 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): ADHD trender virkelig nå. Det florerer av videoer på alle sosiale medier, er umulig å gå glipp av. Jeg kjenner meg igjen på stort sett alle videoene. Er ikke dette bare helt vanlig menneskegreier? Ting jeg har gjort hele livet dukker opp i disse videoene som tegn på adhd, men jeg har jo ikke det?? Andre som har tenkt over det samme? Anonymkode: f4e41...83a Alle har det litt slik som adhd. Men jeg tenker at det er helt riktig at mange går uten diagnose, slik som jeg. Så jeg tenker at mange kan kjenne seg igjen i det du ser på videoene. Men forskjellen er å ha det sånn hele tiden, og ikke innimellom. Feks er du stresset kan du surre på samme vis, også i perioder du er sliten osv. Så for min del, så har jeg det sånn hele tiden uansett hvor rolig ting er og ikke. Også er det mye mer som hører til enn det som ofte kommer frem i videoene også. Venter på utredning nå. Har ikke hatt behov for diagnose tidligere, da jeg har fungert på et vis. Men nå er det full stopp. Så nå må jeg ha hjelp Anonymkode: d183e...037
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #14 Skrevet 27. juni 2023 Jeg ble utredet for adhd, men de landet på at jeg har kompleks PTSD - som deler mange av symptomene. Jeg er likevel rimelig sikker på at jeg er nevroavvikende, men det kan ikke utredes før PTSD er behandlet. Poenget er at alle symptomene som beskrives i slike videoer er menneskelig, og alle har nok litt av det meste. Men har man så mye at det skaper problemer i hverdagen, da er det jo verdt å undersøke om man kan få en diagnose og dermed også hjelp ☺️ Anonymkode: 24ed0...41d 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #15 Skrevet 27. juni 2023 Har tenkt på det samme i det siste. Jeg er for øvrig utredet for ADHD og var langt unna å oppfylle kriteriene for det, men kjenner meg igjen i mye av det som nevnes likevel. Anonymkode: 35db5...141
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #16 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har tenkt på det samme i det siste. Jeg er for øvrig utredet for ADHD og var langt unna å oppfylle kriteriene for det, men kjenner meg igjen i mye av det som nevnes likevel. Anonymkode: 35db5...141 Hva skjedde med deg etterpå? Ble du utredet videre? Anonymkode: 8e85d...5d2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #17 Skrevet 27. juni 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hva skjedde med deg etterpå? Ble du utredet videre? Anonymkode: 8e85d...5d2 Utredning for ADHD var bare en del av en stor utredning. Behandlere hadde ingen mistanke (det hadde for så vidt ikke jeg heller), men det var en del av en stor pakke som jeg måtte gjennom. Anonymkode: 35db5...141
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #18 Skrevet 27. juni 2023 23 hours ago, AnonymBruker said: ADHD trender virkelig nå. Det florerer av videoer på alle sosiale medier, er umulig å gå glipp av. Jeg kjenner meg igjen på stort sett alle videoene. Er ikke dette bare helt vanlig menneskegreier? Ting jeg har gjort hele livet dukker opp i disse videoene som tegn på adhd, men jeg har jo ikke det?? Andre som har tenkt over det samme? Anonymkode: f4e41...83a Måtte bare kommentere dette. Det er veldig mulig å gå glipp av. Trykk "liker ikke" eller sveip vekk fort, så får du mindre av det. Ikke vær en passiv seer som bare tar i mot og la deg bli foret med søppel. Jeg er ellers enig i det du skriver. Disse sykdomsvideoene av alle slag er jo laget for at folk skal kjenne seg igjen i det, begynne å tro at det feiler dem noe, bli veldig opptatt av temaet og ville oppsøke flere videoer. Så kaller man det å scrolle i 2 timer for "ADHD paralyse" også tror folk at det er et symptom når det egentlig er noe hvem som helst kan oppleve mens de bruker visse SoMe. Anonymkode: ebf0a...30f
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #19 Skrevet 27. juni 2023 Har sett de videoene og kjenner meg igjen ja. Så begynner jo å lure litt på om jeg har adhd.. men samtidig, mye er jo så generelt at alle kjenner seg igjen i noe. Blir litt som horoskopet i Allers, man kjenner seg alltid igjen i noe, eller får det til å stemme. Anonymkode: 5f1e3...911
AprilLudgate Skrevet 27. juni 2023 #20 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Virker som om alle løper til legen for å sjekke seg, bare fordi videoen tar opp helt normale ting vi mennesker gjør. Kan ta eksempler på videoer jeg har sett: 6 timer fritid, sitter passiv på sofaen. -Digg å sitte passiv på sofaen når du uansett har fritid. Jeg sitter til jeg omtrent tisser på meg før jeg gidder flytte på meg. Mister ting. -Hvem mister ikke ting hele tiden? Alle har vel en spesiell plass å legge ting, men havner den ikke der så er den gone. Fullfører ikke prosjekter. -Prosjekter er gøy først, men hvem blir ikke lei når det gøye er ferdig? Alltid tromming med hender eller tramping med føtter. -Det er ikke normalt å sitte helt stille. Mye lyd i hodet. -De fleste jeg har snakket med har en bråkete hjerne. Alltid en sang, alltid noe tanker. Det er helt vanlig at det ikke er stille i hodet. Blir distrahert fort. -Er det lyder, lys eller lukt så lurer de aller fleste på hva det er forno, og da er det fort gjort å falle litt ut. Kom igjen folkens. Slutt å ødelegg for de som faktisk har diagnosen helt på ekte. Vi aller fleste andre er bare helt vanlige mennesker, sånn som meg. Anonymkode: f4e41...83a Om du har uttalte trekk på hvert punkt her så trenger du jo en utredning vil nå jeg si 🤷♀️ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå