Gå til innhold

Blir man sterkere i en fysisk tung jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på et lager med endel løfting i løpet av dagen. Det tyngste er å løfte typ 12 kilo fra en pall, og inn i en hylle i ca skulderhøyde. Ikke kjempetungt, men allikevel en 7-10 løft pr produkt. Mange løft er også mye enklere, men dette er da av de tyngre jeg gjør i løpet av dagen.

Spørsmålet er da - kan man faktisk bli noe sterkere i armer osv. av en sånn jobb? Eller er det bare mer risiko for belastningsskader på sikt? Skjønner jo at det ikke er det samme som å løfte vekter på et treningssenter.

Anonymkode: 03061...839

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ha god løfteteknikk, bøy knærne og unngå belastning på ryggen, og ja, du vil bli sterkere. 

Anonymkode: 88220...cfa

• Nyttig 1
Gjest Lykkedykker
Skrevet

Ja, ble selv en del sterkere av å jobbe på lager. Er tungt når siste del av ordren er et par 25kg melsekker som skal på toppen av pallen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 22.02):

Jeg jobber på et lager med endel løfting i løpet av dagen. Det tyngste er å løfte typ 12 kilo fra en pall, og inn i en hylle i ca skulderhøyde. Ikke kjempetungt, men allikevel en 7-10 løft pr produkt. Mange løft er også mye enklere, men dette er da av de tyngre jeg gjør i løpet av dagen.

Spørsmålet er da - kan man faktisk bli noe sterkere i armer osv. av en sånn jobb? Eller er det bare mer risiko for belastningsskader på sikt? Skjønner jo at det ikke er det samme som å løfte vekter på et treningssenter.

Anonymkode: 03061...839

Ja, og ja. Du blir sterkere, og du  kan slite på deg skader  på sikt.  Jeg er usikker på hva som er mest utsatt, men knær og ryggsøyle er iallfall noe jeg tenker på.  Gode sko anbefales, og så er det lurt å unngå å bli overvektig. Jeg kan tenke meg at det er fint å bli litt småsjef etter hvert så du slipper å slites hele dagen i årtier.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du vil blir sterkere, men for å unngå skader er det viktig å trene i tillegg. Du bør trene deg opp til å løfte vekt som er noe høyere enn det du gjør i jobb, for styrken du får på jobb er bare akkurat nok, og et lite feilgrep vil kunne gi skade, men hvis du har ekstra styrke å gå på vil det kunne dekke for småfeil, og du vil ha litt mer å gå på de gangene du ikke greier å utføre 100%

Anonymkode: 34d0a...30e

AnonymBruker
Skrevet

kanskje man bare ender opp med rygg-problemer, eller noe??   

Anonymkode: 043a7...abd

AnonymBruker
Skrevet

Du blir jo sterkere, men om du jobber med det i mange år så vil du også få blastningsskader. Når du belaster de samme musklene, senene og leddene dag etter dag, og det er lite variasjon, så får man belastningsskader.

Anonymkode: a5a92...99c

AnonymBruker
Skrevet

Du blir i hvertfall " nysterk " og vedlikeholder om du ikke er treningsvandt. Men om du ellers trener mye og er fysisk sterk i utgangspunktet så skal det litt mere til enn som så av belastning for å bli sterkere. 

Erfarings messig vil fysisk tunge jobber til syvende å sist bare være med på å ødelegge kroppen. Er jo en svensk vits nå for tiden med hjulbente snekker " åke", den lyger ikke den. Tunge fysiske jobber har en tendens til å være de minst ergonomiske også desverre. 

Hilsen noen som brukte 10år av livet på å lempe fruktkasser ( epler, pærer, appelsin, potet osv) med en belastning på flere tusen kg hver dag, gjerne over hode høyde, inn og opp i de mest kronglete steder og posisjoner. Kroppen har hatt det langt bedre de siste 10 år i kontorjobb.

Anonymkode: 62f22...1df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...