Gå til innhold

Mor som ikke får til det som er normalt, helt håpløst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor er snill altså, men har alltid vært litt fjern når det gjelder praktiske ting. Hun klarer f.eks ikke å ta fly alene. Jeg fatter ikke at det går an. Da jeg var liten så var det jeg som måtte finne fram på flyplassen til check in for min mor skjønte ikke hva vi skulle gjøre. 

Nå vil min mor at jeg skal bli med til Bodø fordi hun vil møte noen venninner. Vi bodde i Bodø før, så hun er godt kjent der. Men fly alene tør hun ikke. Jeg har 0 interesse av å bli med på kaklefest med masse venninner av moren min, selv om de er hyggelige. Jeg har forklart tydelig hva hun skal gjøre på Gardermoen etter hun har gått av flytoget, men det synker ikke inn. Gå opp rulletrappa, gå til venstre, tast inn referansenr og ta lapp på bagasjen. Hun får ikke til det heller. I taxi får hun ikke til å ta på seg bilbeltet en gang, hun skjønner ikke hvor den greia skal inn. Jeg blir så flau. 

Ikke har hun klart å ta lappen og ikke klarer hun ting som andre normalt får til. Er ikke demens eller noe inni bildet, hun har alltid vært sånn. Noen som kjenner seg igjen? 

Anonymkode: fbac0...ce7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer hun ellers i livet? 

Anonymkode: e1941...68c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan fungerer hun ellers i livet? 

Anonymkode: e1941...68c

Veldig bra, utrolig nok. Hun har alltid vært i full jobb, og litt involvert i politikk/verv rundt om. Hun er oppegående og kan mye. Men jeg er fortsatt fascinert over at det går an å være så fjern. Og at hun ikke klarer ting som å ta på seg bilbelte. Nå maser hun fælt om den Bodø-turen, hun skulle betale alt bare jeg blir med. Men jeg har virkelig ikke lyst!

Har prøvd å forklare at det er folk på Gardermoen hun kan spørre om hun lurer på noe men hun sier hun får helt angst av å fly alene for det har hun aldri gjort. Blir litt oppgitt. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Veldig bra, utrolig nok. Hun har alltid vært i full jobb, og litt involvert i politikk/verv rundt om. Hun er oppegående og kan mye. Men jeg er fortsatt fascinert over at det går an å være så fjern. Og at hun ikke klarer ting som å ta på seg bilbelte. Nå maser hun fælt om den Bodø-turen, hun skulle betale alt bare jeg blir med. Men jeg har virkelig ikke lyst!

Har prøvd å forklare at det er folk på Gardermoen hun kan spørre om hun lurer på noe men hun sier hun får helt angst av å fly alene for det har hun aldri gjort. Blir litt oppgitt. 

Blir mest bekymret over at hun har verv og er politisk involvert rundt om, når hun ikke klarer å ta på seg bilbelte. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Haha, akkurat som å lese om svigermoren min! Utrolig fascinerende og frustrerende!!

Anonymkode: 8d97a...522

Skrevet

Bare for å være litt løsningsorientert, det er nok mulig å bestille hjelp på Gardermoen så noen kan følge henne gjennom flyplassen og til flyet.

Ellers har du min dypeste medfølelse🤣

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
fru Alving skrev (Akkurat nå):

Bare for å være litt løsningsorientert, det er nok mulig å bestille hjelp på Gardermoen så noen kan følge henne gjennom flyplassen og til flyet.

Ellers har du min dypeste medfølelse🤣

Assistanse - Oslo lufthavn - Avinor

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
ElectricScum skrev (7 minutter siden):

Blir mest bekymret over at hun har verv og er politisk involvert rundt om, når hun ikke klarer å ta på seg bilbelte. 

Jeg tenkte også det! Skal hun utrede, synse og pushe for praktiske løsninger for andre; som ikke klarer å ta taxi eller fly..?

Anonymkode: 1d086...105

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner en som har store begrensninger når det gjelder å orientere seg på nye plasser. Mistenker han har dyskalkuli (sliter med basic addisjon, men er ellers helt ok oppegående person) og at det kan være en av grunnene. Klarer ikke å gå av bussen på riktig sted, klarer knapt å komme seg på busser. Blir veldig stressa av lav mestringsfølelse tror jeg kanskje, og mister da helt oversikt. 

Vet ikke om det er samme issue din mor har, men jeg har i alle fall begynt å se på det med litt mindre irritasjon (går ofte ut over meg på ferieturer og slikt) og heller se på det som en "disability" og prøve å hjelpe. Ser du har prøvd å gjøre det samme da, men kan hende at hun trenger litt mer støtte første gang, altså at du blir med til flyplassen og får henne igjennom...

Men ja, det er jo ikke din jobb å lære henne opp da. Men kanskje du kan se på det med litt mer sympati og mindre irritasjon om du ser på det som et reelt problem for henne, altså noe hun ikke feiler og faktisk ikke mestrer (og kanskje ikke har forutsetning for å mestre).  

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Når folk har angst er det helt vanlig å få hjernetåke, og ikke fungere normalt.

Hva med å følge henne til innsjekk?

Anonymkode: 40da0...249

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig. Man blir engstelig med tiden. Hun burde gjort det alene. Bra for mestringen. Men sier du nei så kan hun ratt finne på å bli hjemme. Dumt det og. 

Anonymkode: 69db9...282

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt for å hjelpe foreldre innen rimelighetens grenser, men her burde det holde å følge henne til flyplassen. Sjekk om de tillater få gi ut følgelapp inn til gate slik man får når man følger barn, ev. så får hun betale for assistanse. Hjem igjen kan hun betale for assistanse slik linken viste. At du skal være med på selve turen er urimelig.

Når man blir eldre og mer hjelpeløs må man nesten betale seg ut av en del ting, voksne barn med egne liv kan ikke avlaste med alt, og man har jo  ingen garanti for at de blir boende i nærheten. Jeg hører om eldre som insisterer på å sitte på store hus og forventer at voksne barn med egne hus og familier skal ta seg av hus og hage. Enten må man betale for hjelp, ellers må man flytte.

Anonymkode: e0193...47e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Minner om min mor, og for henne har det nok rot i at hennes far, så hennes ektemann, og deretter hennes bror, har håndtert alt for henne. Hun er som et lite barn, helt hjelpeløs, kan ingenting. Og livredd for alt.

Hun kan ikke bruke minibank, betale med kort eller slå noe opp på gulesider. Nytter ikke hvor mange ganger man viser henne. Hun er redd for å rote seg bort i byen med 7000innbyggere, hvor hun har bodd i i 50+år, og tar samme bussruta som hun alltid har tatt. Og dette er ikke noe nytt med alderen, hun har alltid vært spnn. Så jeg bruker vannvittig mye tid på å ordne greier for henne. Hun har ikke råd til å kjøpe seg hjelp. 

Så om din mor kan kjøpe seg hjelp tenker jeg det ikke er urimelig, men å følge henne inn er jo greit.

Anonymkode: 25e88...517

AnonymBruker
Skrevet

Sliter hun med svimmelhet? Noen folk med svimmelhet "mister synet" når de er på kaotiske steder som flyplasser og kjøpesenter. De ser bare er tåkete virrvar, og klarer ikke se skilt. 

Anonymkode: 43ebe...837

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
ElectricScum skrev (36 minutter siden):

Veldig mye å bekymre seg over🙄

Anonymkode: fb458...c04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du være med henne til Gardermoen, og hjelpe henne å sjekke inn. Så spør du om noen som jobber der, om de kan hjelpe henne med å finne riktig gate?

Anonymkode: f2696...600

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg tenkte også det! Skal hun utrede, synse og pushe for praktiske løsninger for andre; som ikke klarer å ta taxi eller fly..?

Anonymkode: 1d086...105

Det må jo være et glimrende utgangspunkt å faktisk ha innsikt i hvilke utfordringer man kan måtte streve med. 

Anonymkode: 3b632...d2a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min mor er snill altså, men har alltid vært litt fjern når det gjelder praktiske ting. Hun klarer f.eks ikke å ta fly alene. Jeg fatter ikke at det går an. Da jeg var liten så var det jeg som måtte finne fram på flyplassen til check in for min mor skjønte ikke hva vi skulle gjøre. 

Nå vil min mor at jeg skal bli med til Bodø fordi hun vil møte noen venninner. Vi bodde i Bodø før, så hun er godt kjent der. Men fly alene tør hun ikke. Jeg har 0 interesse av å bli med på kaklefest med masse venninner av moren min, selv om de er hyggelige. Jeg har forklart tydelig hva hun skal gjøre på Gardermoen etter hun har gått av flytoget, men det synker ikke inn. Gå opp rulletrappa, gå til venstre, tast inn referansenr og ta lapp på bagasjen. Hun får ikke til det heller. I taxi får hun ikke til å ta på seg bilbeltet en gang, hun skjønner ikke hvor den greia skal inn. Jeg blir så flau. 

Ikke har hun klart å ta lappen og ikke klarer hun ting som andre normalt får til. Er ikke demens eller noe inni bildet, hun har alltid vært sånn. Noen som kjenner seg igjen? 

Ja, kjenner det igjen. Noe som enkelt som å betale for parkering kan være verdens største utfordring. Det har faktisk blitt bedre siste årene så det er håp.

Anonymkode: 125fa...6ff

AnonymBruker
Skrevet

Kan være noe autismerelatert. Min far var sånn. Han ble ikke noe bedre av at mamma ordnet alt det praktiske. Men han greide å ta fly alene! Men bilkjøring. Nei.

Selv har jeg fått lappen etter x antall kjøretimer, jeg slet spesielt med å bedømme fart og avstand på andre trafikanter. Dette har jeg lært er typisk autister, selv om ikke jeg har den diagnosen. 
Det er ikke sånn at alle skal greie alt. Er du ikke egnet til å kjøre fex, bør du ikke gjøre det. 

Men syns ikke din mor kan kan kreve at du blir med til Bodø. Å få litt hjelp på Gardermoen burde holde. 

Anonymkode: e7f95...93a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min mor har litt av det samme, men der er det mer st hun er født og oppvokst på et lite sted og aldri har reist så mye (bortsett fra Charterturer) så det å besøke oss i Oslo er skikkelig stress. Jeg pleier å svare at «du snakker da både norsk og engelsk» så da klarer du deg….

men slitsomt. Hun driver og øver seg på å ta busser og bane bår hun er her. Tenk deg buss for bane. Går ikke like bra…..

Anonymkode: e25d4...05c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...