Gå til innhold

Hvorfor kan du ikke gå tilbake i tid ved å fly gjennom tidssoner med en hastighet som er raskere enn én tidssone i timen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har aldri forstått dette, og selv etter å ha googlet og lest noen artikler har jeg fortsatt ikke en tilfredsstillende forståelse. Jeg ser at det er relatert til den internasjonale datolinjen, men det gir fortsatt ikke mening.

Mitt spørsmål i form av et eksempel: Jeg flyr et hypotetisk fly som kan krysse tidssoner på 5 minutter. Jeg flyr gjennom tidssoner slik at jeg starter ved middagstid i den ene, og jeg kommer til den neste klokken 11:05 lokal tid, og den neste klokken 10:10 lokal tid, og den neste klokken 9:15, osv. Hvorfor skulle jeg ikke komme tilbake til starttidssonen klokken 14 dagen før jeg dro?

Anonymkode: 0383b...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvorfor skulle jeg ikke komme tilbake til starttidssonen klokken 14 dagen før jeg dro?

For det har gått minst 15 minutter ut fra hva du skriver.

Man kan ikke reise tilbake i tid, men det har ikke med tidssoner å gjøre. Tidssoner har vi for å kunne stille klokka etter når det er dagslys. Der hvor den første tidssonen og den siste tidssonen møtes et sted over Stillehavet er det mandag på den ene siden og tirsdag på den andre. https://www.timeanddate.com/time/map/

Anonymkode: 96970...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har muligheten, men det er forbeholdt høyt klassifiserte og hemmelighetsstemplede operasjoner i militæret (spesielt det amerikanske). Ikke for hvermannsen å lure på ;)

Anonymkode: d9e9d...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, det er ganske forvirrende, men det er riktig som beskrevet over.

Når man flytter seg en tidssone vestover stiller man klokken en time bakover, men når man krysser den linjen i Stillehavet (fra øst mot vest) stiller man klokken 24 timer frem. Så om man passerer alle sonene, er man tilbake dit man startet, og du kommer frem klokken 14 samme dag som du reise, lokal tid. Da har du potensielt byttet dato til dagen før i løpet av reisen, avhengig av hvor du reiste fra, men på et tidspunkt vil den hoppe en hel dato frem tilbake til den datoen du startet på.

Når det gjelder tidsreising kan jo du potensielt oppleve en effekt fra relativitetsteori, men da må flyet være mye raskere enn dette for at det skal ha noe å si. Da er det mulig at din klokke viser noe annet enn klokkene som forblir på jorden, selv om du stiller den riktig hver gang du passerer tidssoner. Men man kan vel ikke havne bakover i tid da det vil kreve at man beveger seg raskere enn lyshastigheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tidssoner er bare en menneskelig oppfinnelse, akkurat som kalenderen.

Hvis man for eksempel i et land bestemte seg for å sette årstallet tilbake til 1973 - ville man ha reist 50 år tilbake i tid ved å reise til dette landet ...?

Kun på papiret, ikke i praksis.

Anonymkode: 3bf81...581

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Datolinjen. Om du passerer den så er alt over.

Du har 1 dag forskjell på de to sidene av denne linjen. 

Anonymkode: 07743...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DuMåkkeKommeHer skrev (16 timer siden):

Når det gjelder tidsreising kan jo du potensielt oppleve en effekt fra relativitetsteori, men da må flyet være mye raskere enn dette for at det skal ha noe å si. Da er det mulig at din klokke viser noe annet enn klokkene som forblir på jorden, selv om du stiller den riktig hver gang du passerer tidssoner. Men man kan vel ikke havne bakover i tid da det vil kreve at man beveger seg raskere enn lyshastigheten

Du trenger ikke reise spesielt raskt en gang. Dersom du legger ferien din til Jotunheimen, mens kompisen din kjører ferien sin langs kysten så vil hans klokke gå saktere enn din! Det har selvfølgelig ingen praktisk betydning siden det er snakk om brøkdeler av brøkdeler av millisekunder, men det er likevel litt interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...