Gå til innhold

14 åringen ønsker seg hund eller rotte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har katt fra før. Og har tidligere hatt undulater, kaniner, marsvin og hamster. Så hun er vant med dyr. Ville dere gått for hund eller rotte?

Anonymkode: 5a4c9...1be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rotte. Hund er masse jobb.

Anonymkode: b9fef...c7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo to helt forskjellige dyr. Rotte kan en 14-åring ta seg av alene (men foreldre har selvfølgelig hovedansvaret), men en hund må hele familien samarbeide om. 

Anonymkode: d4920...f11

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er som å sammenligne giraff og epler.

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Rotte. Om ikke så mange år flytter hun ut og kan sannsynligvis ikke ta med hunden, så med mindre dere selv ønsker dere hund, ville jeg ha valgt rotte.

Anonymkode: bb3fa...7ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor velge? Chihuahua eller malteser.

Anonymkode: 5c2dd...a23

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Rotte lever ikke like lenge som en hund, så om dere ikke ønsker en hund i huset i mange år, så velg rotte 😅

Anonymkode: 1d64f...8e2

AnonymBruker
Skrevet

Rotter er koselige. Men buret kan lukte en del. Lever bare 2 år ca.

Anonymkode: 78f20...899

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rotte helt klart! 

Anonymkode: 3152f...f3d

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere foreldre har lyst på hund, ville jeg gått for det. Hvis ikke er rotte en god plan. Hunden kan leve i 10-15 år. Datteren din er 14 og ikke alt for mange år til livet hennes kommer til å handle om veldig mye annet enn å ta seg av en hund. Så det er med stor sannsynlighet dere som ender opp med ansvaret for en hund.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsket meg enten hund eller rotte som fjortis selv!

Fikk først to rotter fra den lokale dyrebutikken. Det var ikke lange oppholdet hos meg, fordi den ene rotta vokste seg feit som en kule mens den andre omtrent sultet. Den feite rotta spiste da all maten og nektet å la den tynne slippe til. 

Den feite var også ganske glad i å sitte på skulderen, mens den andre bet/løp vekk bare synet av meg. Jeg byttet på sengene deres, ga dem leker og masse fritid på rommet mitt (endte opp med skrivebordsskuffer helt nedgriset i rottebæsj), men til slutt endte jeg opp med å gi dem bort til en mann med rottekunnskap.

Rotter er gnagere og er ikke lagd/avlet for å være kjæledyr til menneskene. Deres signaler og språk er helt annerledes enn våre og med mindre du vet 99% av alt som er å vite om rotter, og kjøper fra en oppdretter med erfaring (og som ikke selger til fjortiser!) kan det være rotta er et fint kjæledyr for deg. Det er et nisjekjæledyr for de spesielt interesserte.

Jeg fikk året etterpå en hund. Ja, hvordan gikk den katastrofen? Neida, det klarte jeg! Ut på tur hver dag, mating og kos gikk mye enklere. En hund kan logre med halen, gå vekk og i verste fall knurre for å vise deg hva den tenker. En rotte bare stirrer på deg med de store kuleøynene før den setter de skarpe gnagertennene inn i hånda di.

En hund er også glad i mennesker og ofte andre dyr. Den kan være til glede for andre. Rotter er... ja, det ligger i navnet. Det var ikke mange familiemedlemmer på besøk til rottene mine, men folk ber meg nærmest ta med hunden min til dem.

Bottom line: hunder er avlet for å snakke med mennesker og samarbeide sammen med dem. De ser på mennesker og lærer fra oss. Selv om hunden er større og krever mer plass, mat, og mosjon, mener jeg faktisk at som et første kjæledyr er en Golden Retriever mye bedre enn en butikkjøpt rotte til en 14åring. Samarbeidet, samspillet og motivasjonen blir helt annen med et dyr man faktisk føler at man kan kommunisere med når man ikke har så mye erfaring med dyr/gnagere.

Skal selvfølgelig legge til at jeg angrer sterkt på at jeg fikk min vei som fjortis og fikk hund. Den hunden jeg fikk og fremdeles eier er verdens solbolle, god som gull, søt og snill og allting godt; men det er et stort offer. Det hindret meg i å jobbe, henge med venner, gå steder, dra på ferie, studere, handle, eller bare gjøre normale mennesketing. Man må alltid tenke, kalkulere og planlegge. Det hjelper ikke å bare gå en rask tur etter skolen, så stikke til jobben. En hund (og rotter, for den saks skyld) trenger at du er der og vier den oppmerksomheten den fortjener. Jeg forstod ikke helt hva det betydde før jeg måtte gi opp mange morsomme opplevelser til fordel for et dyr som trengte meg. 

Anonymkode: ebe8c...9db

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Rotte. De dauer etter bare noen år uansett.

Anonymkode: 60028...362

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ønsket meg enten hund eller rotte som fjortis selv!

Fikk først to rotter fra den lokale dyrebutikken. Det var ikke lange oppholdet hos meg, fordi den ene rotta vokste seg feit som en kule mens den andre omtrent sultet. Den feite rotta spiste da all maten og nektet å la den tynne slippe til. 

Den feite var også ganske glad i å sitte på skulderen, mens den andre bet/løp vekk bare synet av meg. Jeg byttet på sengene deres, ga dem leker og masse fritid på rommet mitt (endte opp med skrivebordsskuffer helt nedgriset i rottebæsj), men til slutt endte jeg opp med å gi dem bort til en mann med rottekunnskap.

Rotter er gnagere og er ikke lagd/avlet for å være kjæledyr til menneskene. Deres signaler og språk er helt annerledes enn våre og med mindre du vet 99% av alt som er å vite om rotter, og kjøper fra en oppdretter med erfaring (og som ikke selger til fjortiser!) kan det være rotta er et fint kjæledyr for deg. Det er et nisjekjæledyr for de spesielt interesserte.

Jeg fikk året etterpå en hund. Ja, hvordan gikk den katastrofen? Neida, det klarte jeg! Ut på tur hver dag, mating og kos gikk mye enklere. En hund kan logre med halen, gå vekk og i verste fall knurre for å vise deg hva den tenker. En rotte bare stirrer på deg med de store kuleøynene før den setter de skarpe gnagertennene inn i hånda di.

En hund er også glad i mennesker og ofte andre dyr. Den kan være til glede for andre. Rotter er... ja, det ligger i navnet. Det var ikke mange familiemedlemmer på besøk til rottene mine, men folk ber meg nærmest ta med hunden min til dem.

Bottom line: hunder er avlet for å snakke med mennesker og samarbeide sammen med dem. De ser på mennesker og lærer fra oss. Selv om hunden er større og krever mer plass, mat, og mosjon, mener jeg faktisk at som et første kjæledyr er en Golden Retriever mye bedre enn en butikkjøpt rotte til en 14åring. Samarbeidet, samspillet og motivasjonen blir helt annen med et dyr man faktisk føler at man kan kommunisere med når man ikke har så mye erfaring med dyr/gnagere.

Skal selvfølgelig legge til at jeg angrer sterkt på at jeg fikk min vei som fjortis og fikk hund. Den hunden jeg fikk og fremdeles eier er verdens solbolle, god som gull, søt og snill og allting godt; men det er et stort offer. Det hindret meg i å jobbe, henge med venner, gå steder, dra på ferie, studere, handle, eller bare gjøre normale mennesketing. Man må alltid tenke, kalkulere og planlegge. Det hjelper ikke å bare gå en rask tur etter skolen, så stikke til jobben. En hund (og rotter, for den saks skyld) trenger at du er der og vier den oppmerksomheten den fortjener. Jeg forstod ikke helt hva det betydde før jeg måtte gi opp mange morsomme opplevelser til fordel for et dyr som trengte meg. 

Okey. Så de som har hund kan ikke ha jobb? 😄

Skrevet

Hund! Rotter er motbydelige krek som egner seg som katteleke/mat! Hunder kan man trene opp til å gjøre nyttige ting

AnonymBruker
Skrevet

Ungene fikk rotter, rett og slett fordi jeg ikke ønsker ansvaret for en hund alene den dagen de flytter ut (hunden vil leve lenge etter yngste er 18-19). Andre gnagere lever også lenge, vurderte både kanin og marsvin. Rottene levde 2-3 år.

Jeg elsker dyr, men hund er et stort ansvar. Jeg vil heller ikke at ungdommene skal ha  færre valgmuligheter på bosted som studenter fordi de må finne et sted som tillater hund, i tillegg til å måtte finne pass hver gang de skal noe (ikke sikkert de blir i denne byen). 

Anonymkode: d5720...535

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker resten av familien hund? Hvis ikke, ikke ta hund. Hund er bare bra hvis hele familien er med, men det er veldig koselig å ha en!

Rotter passer kanskje bedre hvis hun er den eneste som vil ha dyr.

Anonymkode: d6e5c...70d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Okey. Så de som har hund kan ikke ha jobb? 😄

Ikke på samme måte som andre tenåringer, nei. Skift som krasjer med turtider for eksempel. Hundens levekår må gå foran ungdomsjobben.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Rotte! Fantastiske kjæledyr! Man bør ha minst to

Anonymkode: 75de4...a90

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...