Gå til innhold

Reise/opplevelse i gave til mor, søsken vil ikke bidra.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du kommer vel ikke til Danmark for 500kr. Synes forslaget om at du ble hjemme med bror var lurt. Ellers så kan dere gjøre noe i byen hun bor i, et showe og middag. Eller camping i nærheten, dere kan grille på campingplassen 🙂 

• Liker 2
Skrevet
Eva00 skrev (8 minutter siden):

Du kan ikke invitere henne sørover til deg? Evt reise opp til henne i sommer. Hun blir 60 og har  nok de meste hun trenger. Kanskje bare rett og slett tilbringe tid sammen? 

Det synes jeg var et godt forslag! Tilbringe tid sammen. Lag mat sammen hjemme, gå turer, prat om minner & ha gode dager. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En del hotell har tilbud, Strawberry har endel rom til 850 nå. Eller dra dit en mandag og spis frokost (2 for prisen av 1). Spis ute, gå på kino eller noe annet ute og slapp til slutt av med et glass vin mens dere skravler. 

Anonymkode: cd85f...968

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kanskje rundt 500 kr. 
Har i tillegg kjøpt gave til babyshower, tenkte å gi «mitt første år» bok!

Anonymkode: f12aa...476

500 er jo ingenting.. Hva har babyshower med dette og gjøre? 

Anonymkode: 06c68...8eb

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Finn på noe i Tromsø, eller i nærheten? Må vel bli det billigste med tanke på reise for både deg og henne, og evt bror

Rorbu i Lofoten? Vikingemuseet?

Spahotell og/eller en forestilling i Tromsø?

Eller kanskje Trondheim? Overnatte på nyoppussete brittania. Stiklestad spelet. Eller forestilling/konsert.

Anonymkode: 8183e...d70

Vikingmuseet i Lofoten  lofotr.  Kan være en fin reise. 

Anonymkode: c1013...b39

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje rundt 500 kr. 
Har i tillegg kjøpt gave til babyshower, tenkte å gi «mitt første år» bok!

To kinobilletter og en liten popcorn med brus koster 500 kr i 2023. Mer får man ikke for pengene nå til dags.

Anonymkode: c8e42...92a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TS ber om billige løsninger og nevner camping. En helg på Britannia her i Trheim koster ca 10 000.

Anonymkode: a6d40...a35

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tromsø er grisedyrt! På alle mulige måter😅 

Anonymkode: ee8d1...057

Dere tenker ikke på hvor sinnsvaktdyr reise innenlands er.

Å sponse reise fra Finnmark for mor og fra Vestlandet for TS.

At selve destinasjonen ikke er superbillig blir litt underordnet. Alt i Norge koster.

Forøvrig sa jeg ikke ei helg på brittania, og det koster heller ikke 10 000. Du får ei natt for 2 på brittania for ca 3500 kr, og kan bruke rimeligere alternativ ellers. Sånn har vi gjort det - tenkte det var åpenbart, men tydeligvis ikke…

F.eks Vadsø-Tromsø er ca 1000 kr med fly, mens Vadsø-Oslo ligger på ca 3000 kr.

En vei.

Hjelper lite om danskeferja er billig, om det koster en formue å komme seg dit.

På å velge Tromsø framfor Oslo som utreise, om mor bor f.eks i Vadsø (valgt som eksempel siden største byen i Finnmark - bor mor langt unna blir reisen enda dyrere) så vil TS spare inn 4000 kr minimum på bare mors reise tur/retur.

For TS forventer vel ikke at mor skal måtte punge ut for reisen sin selv…? Da blir det i så fall en veldig dyr gave for moren å motta, om hun må ut med rundt 6000 kr +/- for å få en opplevelsesgave til rundt 500 kr…..

Anonymkode: 8183e...d70

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kor kom babyshower til ei dame på 60 år inn?  :klo:

Anonymkode: a785d...b73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er mor gravid..? 

Anonymkode: 56fd0...745

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei!

Min mor fylte 60 i år, og fikk «et gavekort på en opplevelse» fra meg. Dette fordi min far nylig hadde gått bort, og jeg hadde rett og slett ikke forberedt noe så ville «kjøpe mer tid»… ville også gi «minner», enn noe materialistisk.

Jeg har en bor, han har i mange år slitt psykisk og er rett og slett blitt en stor belastning. Det er forferdelig å si, og jeg ønsker ikke gå mer inn i akkurat det, men sånn er det. 

Jeg ønsker nå i sommer å gi mamma gaven sin, men syns det er veldig vanskelig å finne på noe som ikke blir for dyrt! Hun bor i Finnmark, jeg på Vestlandet, så å reise i mellom er dyrt nok i seg selv! Jeg har lyst å gi henne en reise, meg og hun, men vet at hun ikke hadde klart å slappe av/syns det var greit dersom broren min er alene hjemme. Jeg har ikke råd å betale reise for alle oss tre… 

Noen som har tips til billige/kreative alternativer?
Vurdert å ta danskebåten og bo på camping i Danmark, men føler at det må være noe å gjøre, hvis ikke kan man jo dra på camping hvor som helst! 

Viss ho absolutt ikkje kan reise frå bror din, så fell jo tanken om å reise ein stad saman vekk. 

Kva med å gje henne ein dag på spa? 

Anonymkode: a785d...b73

• Liker 2
Skrevet

Show eller konsert med noe hun liker. Teater, musikal, standup, julekonsert etc. Det er en flott opplevelse i seg selv, som de fleste setter pris på. Vi ga moren vår Bruce Springsteen-billetter til hennes 60-årsdag og både hun og vi gleder oss som tullinger. 

AnonymBruker
Skrevet

TS her!

takk for mange svar! 

Vet ikke hvem eller hvorfor det ble kommentert om babyshower og 500kr men det er altså ikke meg! 
Utrolig nok…

problemet med bror er at han må være med, med mindre vi gjøre noe hjemme. Hvis ikke klarer ikke hun slappe av, og tenker kun på han som er alene hjemme mens vi koser oss. Tror også det hadde vært veldig kjipt for bror å sitte hjemme alene. 

Jeg er 24 år, jobber i barnehage og har egen leilighet, altså er ikke økonomien veldig romslig. tenker at rundt 5-6 k får man en fin reise (langhelg til Gdansk eks), men om bror blir med kommer det fort 2-3k ekstra og det merkes! 
Til opplysning var dem på besøk hos meg i vår, da kostet flybillettene for di to alene nesten 10k! Kan selvfølgelig få det billigere, men skal også passe med fri for begge! 

Å finne på ting hjemme er hyggelig det, men tenkte at til en 60 årsdag ønsker jeg mer enn å gå ut å spise og kino. 

Skrevet

Hva med Kiel ferja da? Mange opplevelser ombord,spa og musikk?

AnonymBruker
Skrevet

Har bror noen mulighet til å betale sin egen billett dersom han blir med på tur? På hvilken måte vil han ikke bidra?

Anonymkode: fb4cd...fbe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er nok en grunn til at TS ikke ønsker å gå mer i dybden på det med broren. Har selv en bror som rr rus/psykisk syk og har vært det i mange år. Tror ikke noen kan forestille seg hvordan det er å være pårørende, uten å ha opplevd det selv! Veldig lett å si at man «bare» kan gjøre sånn og sånn… vanskelig å hjelpe noen som ikke vil ta i mot hjelp, og man er ganske maktesløs når vedkommende er over 18 år! 
For vår del har han ødelagt familien! Hjerterått å si, men han har faktisk det! 
Så du burde skamme deg som uttaler deg om noe du åpenbart ikke har peiling på! 

Hvorfor later du som du er en annen en som kommenterer TS? Du vet vi ser på anonymkoden din at det er deg. Det var også du som skrev om 500kr.

Anonymkode: 615f1...f00

• Liker 3
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor later du som du er en annen en som kommenterer TS? Du vet vi ser på anonymkoden din at det er deg. Det var også du som skrev om 500kr.

Anonymkode: 615f1...f00

2 stk som sitter på samme nettverk?

Anonymkode: 54cf5...4d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei!

Min mor fylte 60 i år, og fikk «et gavekort på en opplevelse» fra meg. Dette fordi min far nylig hadde gått bort, og jeg hadde rett og slett ikke forberedt noe så ville «kjøpe mer tid»… ville også gi «minner», enn noe materialistisk.

Jeg har en bor, han har i mange år slitt psykisk og er rett og slett blitt en stor belastning. Det er forferdelig å si, og jeg ønsker ikke gå mer inn i akkurat det, men sånn er det. 

Jeg ønsker nå i sommer å gi mamma gaven sin, men syns det er veldig vanskelig å finne på noe som ikke blir for dyrt! Hun bor i Finnmark, jeg på Vestlandet, så å reise i mellom er dyrt nok i seg selv! Jeg har lyst å gi henne en reise, meg og hun, men vet at hun ikke hadde klart å slappe av/syns det var greit dersom broren min er alene hjemme. Jeg har ikke råd å betale reise for alle oss tre… 

Noen som har tips til billige/kreative alternativer?
Vurdert å ta danskebåten og bo på camping i Danmark, men føler at det må være noe å gjøre, hvis ikke kan man jo dra på camping hvor som helst! 

Du må jo ha tenkt noe rundt hva denne opplevelsen gikk i før du gav den? 

Forslag: tur på restaurant/spa/kafé/museum/hotel/etc når du likevel er innom eller et påspandert besøk hos deg med innkvartering på gjesterom og tur på kino/restaurant/museum/kafé/strand etc?

At du besøker din mor eller at du dekker hennes reise til deg fremstår ikke som en gitt del av gaven - det er jo en fortutsetning for at du kan gi den. Dette er ikke en Skype-samtale.

En «opplevelse» er mer enn en tur. Og en tur kan være på hotell i kjøreavstand. 

Din bror får du ikke gjort noe med. Han er ikke ditt ansvar med mindre du velger å ta ansvar for han. Han er din byrde - ja. Ens byrder velger en ikke. Men han er og blir aldri ditt ansvar med mindre du velger å ta det. Å velge å avstå er det eneste rasjonelle valget. Syke personer er helsenorge sitt ansvar om de er utilregnelige, og sitt eget i alle andre tilfeller.

Det samme gjelder din mor. Hun står fritt til å velge å ta ansvar for sin voksne sønn. Slik hun står fritt til å velge å avstå. At han er en psykisk byrde? Uungåelig. Men han er ikke et ansvar uten ved aktivt valg. Tar din mor det valget? Da er din oppgave å respektere hennes valg. Men ikke å følge det, bistå i det eller overta det. Ønsker ikke hun å reise bort fordi hun har tatt valget å være nær han alltid? Da må du arbeide rundt det valget. Men du trenger verken involvere han eller ta ansvar for han.

Anonymkode: 349b0...7c9

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Det var en veldig misvisende overskrift: "søsken vil ikke bidra", og så viser det seg at du har en alvorlig syk bror.

Unnskyld meg, men det virker nesten som at du klandrer din syke bror for at moren din ikke får en opplevelsesgave du har sett for deg...

Anonymkode: fb7b7...33d

Jeg forsto heller ikke overskriften. Trodde det handlet om et søsken som ikke ville bidra til gave, noe som jo hadde vært helt greit. Man velger selv om man vil spleise på en gave eller ikke. Men etter å ha lest innlegget forstår jeg ikke hvorfor den syke broren trekkes inn i det hele tatt. 

Anonymkode: 1d6c6...667

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...