AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #1 Skrevet 26. juni 2023 Det vitner vel om overflod når hittegodsavdelinger, skoler, renner over av uavhenta klær, mobiltelefoner, nettbrett, sykler etc.? Eller er det slik at forsikringsordningen er blitt så gode at det er bare de ferreste som "gidder " å bruker energi på spore opp igjennglemte ting.? Det å ta vare på ting har erfaringsmessig synt seg å ha stor innflytelse på økonomien, men det er vel noe som hører fortiden til ? Anonymkode: 35e1d...b24 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #2 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det vitner vel om overflod når hittegodsavdelinger, skoler, renner over av uavhenta klær, mobiltelefoner, nettbrett, sykler etc.? Eller er det slik at forsikringsordningen er blitt så gode at det er bare de ferreste som "gidder " å bruker energi på spore opp igjennglemte ting.? Det å ta vare på ting har erfaringsmessig synt seg å ha stor innflytelse på økonomien, men det er vel noe som hører fortiden til ? Anonymkode: 35e1d...b24 Jeg jobber på en vidergående skole. Hver år samler vi sammen avglemte sko og klær. Dyre ting. Nesten ingen etterlyser klærne og skoene Anonymkode: 32619...c9b 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #3 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg jobber på en vidergående skole. Hver år samler vi sammen avglemte sko og klær. Dyre ting. Nesten ingen etterlyser klærne og skoene Anonymkode: 32619...c9b Klesgarderoben hjemme er vel så overfylt at "pytt" noe manko på klær, sko, etc har vel ikkje så stor innflytelse på husholdningsbudsjettet. De skal noe ha noe å leve av de uttallige klesbutikkene som finnes over alt. Den tida da mor satt hjemme ved kjøkkenbordet å lappet / bøtte saman klærne er de ferreste som idag som vet noe om idag. Den tiden da ein hadde eit par bestesko, og 2 par hverdagsko er historie. Anonymkode: 35e1d...b24
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #4 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Klesgarderoben hjemme er vel så overfylt at "pytt" noe manko på klær, sko, etc har vel ikkje så stor innflytelse på husholdningsbudsjettet. De skal noe ha noe å leve av de uttallige klesbutikkene som finnes over alt. Den tida da mor satt hjemme ved kjøkkenbordet å lappet / bøtte saman klærne er de ferreste som idag som vet noe om idag. Den tiden da ein hadde eit par bestesko, og 2 par hverdagsko er historie. Anonymkode: 35e1d...b24 For noen er det sånn. Men ikke for mine tenåringer. De får de klærne de trenger, men ikke mer enn det. Og de krever ikke det heller. Er fornuftige og vil ikke ha klær som koster flere tusen kroner Anonymkode: 32619...c9b 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #5 Skrevet 27. juni 2023 Løsing , og overflod samfunnet er prisen vi idag må betale for at Norges bank må sette sette opp renten flere ganger. For noen betyr dette ingenting , men for mange andre treffer det en nerve som svir. Anonymkode: 35e1d...b24
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #6 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Sløsing , og overflod samfunnet er prisen vi idag må betale for at Norges bank må sette sette opp renten flere ganger. For noen betyr dette ingenting , men for mange andre treffer det en nerve som svir. Hvilke signaler / holdninger gir foreldre til sine barn sine barna som lar klær, skotøy m.m ligge att på skolen utan at det vert reist spørsmål. Hadde løsningen vert å merke klærne, sko m.m slik at de kan føres tilbake til eier. Anonymkode: 35e1d...b24 Anonymkode: 35e1d...b24 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #7 Skrevet 27. juni 2023 Jeg vet ikke hvordan det er hos dere, men hos oss, har hver trinn sine egne "hittegods-kurver". Men barna leker ute på hele lekeplassen, sammen. Pluss en bibliotek har en egen. Det er tilfeldig hvor tingene blir funnet, hvem finner de og tar inn, og hvor de havner. Det er 7 trinn fordelt på 3 forskjellige bygninger, pluss skolebibliotek = potensielt 8 forskjellige hittegodskurver. Når ungen min mistet Ullvang-genser på skolen (ganske dyr klesplagg) så måtte jeg gjennom forskjellige plasser og se etter selv, selv om den hadde lappen. Ingen har sjekket lappen og lagd den der ungen hører til, f.eks. I praksis ble dette umulig for meg å få sjekket alle kassene og ha en sjanse å finne den helvetes genser, fordi kassene må også sjekkes i skoletiden, sent på kvelden er det stengt og SFO er ute når jeg henter. Ungen var i 2. klasse og hadde ikke kapasitet og lyst å ta den jobben selv. Så jeg fant aldri den genseren igjen, selv om vi visste 100% at den ble mistet på skolen, glemt ute etter friminutt. Jeg har ei venninne som jobber på skolen (annen skole), vi diskuterte det, og hun sa at det er samme system hos de også. Det er i praksis umulig for foreldrene å finne igjen tingene, så fremt de er så heldige at tingene ble mistet i nærheten av "basen" til barna. Da havner de i "riktig" hittegodskurv. Men det er tydeligvis ikke et stort problem for noen, for ingen har noen sinne tenkt på å forbedre hittegodssystemet, og skolen er 120 år gammel. Anonymkode: 50fef...fe1 6 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #8 Skrevet 27. juni 2023 Ja, og før juleferie og på slutten av skoleåret gir de alt mistet til Fretex, de rydder. Så man har i praksis bare noen få uker til å først finne ut at noe har forsvunnet på skolen, så gå på letting gjennom hele skolen for å finne det. Når jeg skrev ned dette her, begynner jeg å lure på om systemet er slik den er, sånn at lærere/assistenter kan forsyne seg av tingene? Liten bonus liksom. Fordi det er jo nærmest umulig å finne igjen det glemte. For det kunne gjøres sentralisert, og skolen kunne legge ut på sidene sine, hvis de fant ting som var spesielt kostbare. Men det gjøres jo ikke. Anonymkode: 50fef...fe1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #9 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg vet ikke hvordan det er hos dere, men hos oss, har hver trinn sine egne "hittegods-kurver". Men barna leker ute på hele lekeplassen, sammen. Pluss en bibliotek har en egen. Det er tilfeldig hvor tingene blir funnet, hvem finner de og tar inn, og hvor de havner. Det er 7 trinn fordelt på 3 forskjellige bygninger, pluss skolebibliotek = potensielt 8 forskjellige hittegodskurver. Når ungen min mistet Ullvang-genser på skolen (ganske dyr klesplagg) så måtte jeg gjennom forskjellige plasser og se etter selv, selv om den hadde lappen. Ingen har sjekket lappen og lagd den der ungen hører til, f.eks. I praksis ble dette umulig for meg å få sjekket alle kassene og ha en sjanse å finne den helvetes genser, fordi kassene må også sjekkes i skoletiden, sent på kvelden er det stengt og SFO er ute når jeg henter. Ungen var i 2. klasse og hadde ikke kapasitet og lyst å ta den jobben selv. Så jeg fant aldri den genseren igjen, selv om vi visste 100% at den ble mistet på skolen, glemt ute etter friminutt. Jeg har ei venninne som jobber på skolen (annen skole), vi diskuterte det, og hun sa at det er samme system hos de også. Det er i praksis umulig for foreldrene å finne igjen tingene, så fremt de er så heldige at tingene ble mistet i nærheten av "basen" til barna. Da havner de i "riktig" hittegodskurv. Men det er tydeligvis ikke et stort problem for noen, for ingen har noen sinne tenkt på å forbedre hittegodssystemet, og skolen er 120 år gammel. Anonymkode: 50fef...fe1 Ingen sjekket lappen og lagd den der ungen hører til . Misstenkes at det anten må det vera en kommunikasjonsvikt i systemet eller giddaløyse. Eller kanskje har noen regelrett stjelt den kostbare genseren. Her handler det ikkje om å skylde på hverandre, men forsøke å jobbe smartere. Barna bør på eit tidleg tidspunkt lære seg å ta ansvar for egne klær sko etc, og det bør ikkje vera læreren sitt ansvarsområde. Dyre kostbare merkeklær bør med enkle grep kunne merkes m/ navn selv om det ikkje gir noen garanti for å bli stjelt, og barna må forstå at klær koster penger. Igjennglemte ting har vert eit økende problem, og har tiltatt de senere årene, og er eit allvorleg sykdomtegn i samfunnet som ingen snakker noe om. Det skyldes nok ikkje bare overflod samfunnet, men stress, dement, forsikringsvindel kan ligge til grunn. Anonymkode: 35e1d...b24
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #10 Skrevet 27. juni 2023 Hos oss er det FAU som har ansvaret for gjenglemt tøy, det betyr at FAU må hente og gå gjennom med klassekontaktene og avgjøre hva som skal skje med det som er i haugen - bevisstgjøring hjelper, haugen minker. Det er "flaut" å bli ringt opp av FAU med beskjed om at ungen din har 17 plagg liggende på skolen som du må hente.. Anonymkode: 98ea8...a18 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #11 Skrevet 27. juni 2023 Når barna kommer hjem fra skolen uten klær bør det vel ringe en bjelle hos foreldrene. Idag går mange barn med nøkkelen rundt halsen, og de kommer hjem til låste dører ettersom begge foreldre er yrkesaktive. Det er vel blitt slik idag at det er barnehagene, og skolene som tar mye av omsorgsansvaret for barna ettersom foreldrene har jobb, og mange fritidsaktiviteter som de skal rekke over når de kommer hjem. Anonymkode: 35e1d...b24 1
Gjest Acer Skrevet 27. juni 2023 #12 Skrevet 27. juni 2023 Intrs. forskning : https://forskning.no/finans-forbruk/norge-er-nok-en-gang-nesten-pa-topp-i-forbruk-i-europa/2218100 https://forskning.no/finans-okonomi/forbruksforskere-na-sliter-nesten-tre-ganger-sa-mange-nordmenn-okonomisk/2215585
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #13 Skrevet 27. juni 2023 Det er så tragisk og det viser at folk har mer penger og mer ting enn de har oversikt over. Bortskjemte! Mine barn har aldri mista en sokk eller en lue og langt fra noe dyrere på de årene de gikk på skolen, så det er mulig å ha oversikt. Foreldrene må være der og bry seg mer. Anonymkode: 8244f...46b
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #14 Skrevet 27. juni 2023 Vel, mine barn har mistet dyre klær og sko både i barnehagen og på skolen, og selvsagt har vi spurt etter disse tingene men vi har kun blitt møtt med skuldertrekk. Alt av våre barns klær og sko er merker med navn og telefonnummer, men når ting kun blir hivd i en tilfeldig hittekasse og verken lagt på riktig plass eller i hittekassen som tilhører trinnet så blir det omtrent umulig å finne igjen tingene. Vi forsøkte også å lete før skolen donerte alt som var gjenglemt til Fretex, men da ble jo kassevis med tøy slengt i en haug og det var komplett (!) umulig å finne noe som helst. Jeg sto der og lette til poden ble flau så dette handler på ingen måte om overflod men heller om at skolene gir f i å ha et ordentlig system. Anonymkode: 5d584...d2b 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #15 Skrevet 27. juni 2023 Hos oss også, evig stor haug + kasser per trinn og litt bingo hvilken kasse ting havner i. Vet at vi har noen plagg i denne haugen, har lett men klarer ikke å finne. Barnet glemte hallskoene sine i idrettshallen en gang. Vi gav til slutt opp å hente dem. Ting som blir funnet der havner på display i vinduet til vaktmester, bak en låst dør. Kunne bare hentes midt på dagen mandager eller tirsdager. Når vi var på trening kunne vi se skoene, men fikk ikke hentet dem. Anonymkode: 970ca...090
forkjølajente Skrevet 27. juni 2023 #16 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vel, mine barn har mistet dyre klær og sko både i barnehagen og på skolen, og selvsagt har vi spurt etter disse tingene men vi har kun blitt møtt med skuldertrekk. Alt av våre barns klær og sko er merker med navn og telefonnummer, men når ting kun blir hivd i en tilfeldig hittekasse og verken lagt på riktig plass eller i hittekassen som tilhører trinnet så blir det omtrent umulig å finne igjen tingene. Vi forsøkte også å lete før skolen donerte alt som var gjenglemt til Fretex, men da ble jo kassevis med tøy slengt i en haug og det var komplett (!) umulig å finne noe som helst. Jeg sto der og lette til poden ble flau så dette handler på ingen måte om overflod men heller om at skolene gir f i å ha et ordentlig system. Anonymkode: 5d584...d2b Og så? Om han ble flau så kanskje det hadde hjulpet slik at han passet bedre på tingene sine i framtiden. Tafatte foreldre nå til dags 1 1
Elfy Skrevet 27. juni 2023 #17 Skrevet 27. juni 2023 (endret) Nå er det vel sånn at lærere og SFO- ansatte har ansvar for barna, og ikke luer, votter, gensere etc. Tenker at barn og unge må lære å passe på tingene sine. Flott å merke klær, men er ikke sikkert at den som finner ting er ansatt på gjeldene sted, kan være et annet barn eller forelder/ foresatt som plukker det med seg og leverer det som hittegods/ gjenglemt. Lett å legge ansvar over på andre, men man har faktisk selv ansvar for egne barn og eiendeler. Endret 27. juni 2023 av Elfy 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #18 Skrevet 27. juni 2023 Forstår frustrasjonen. Har jobbet på en stor skole selv,og ser at det kan være tilfeldig hvor gjenglemte klær havner hen,ettersom hvor de blir funnet. Men,det er nå en gang sånn at de ansatte på skolen ikke har tid til å gå rundt til hvert klasserom og spørre etter "Emma" som det kanskje er mange som heter. Og "Emma" er jo ikke den eneste som mister klær,så det ville jo blitt veldig mange turer hver dag ... På min skole løste vi det slik: en stund før juleferien og sommerferien,ble alle kurver tatt inn i klasserommet de hørte til,og ett og ett plagg holdt opp. De som kjente igjen sine ting tok dem med hjem,resten ble lagt utover bord som ble satt opp i et fellesareal på skolen,og foreldrene fikk flere beskjeder om å komme og ta en titt. Skolen var åpen en kveld også, i tillegg til når SFO var åpen. Dette lå der i et par dager,og når fristen hadde gått ut,ble resten levert til UFF eller lignende. Tidkrevende for ansatte,for noen må da faktisk gjøre jobben med å sette opp bord,legge ut klær og samle dem inn og levere videre. Men,mange fant igjen klærne sine,og det er jo bra. Overraskende mange som ikke engang tok turen for å se igjennom.... Anonymkode: 77936...2ef 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #19 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når barna kommer hjem fra skolen uten klær bør det vel ringe en bjelle hos foreldrene. Idag går mange barn med nøkkelen rundt halsen, og de kommer hjem til låste dører ettersom begge foreldre er yrkesaktive. Det er vel blitt slik idag at det er barnehagene, og skolene som tar mye av omsorgsansvaret for barna ettersom foreldrene har jobb, og mange fritidsaktiviteter som de skal rekke over når de kommer hjem. Anonymkode: 35e1d...b24 Det var da voldsomt til svartmaling! Foreldre har faktisk aldri tilbrakt så mye kvalitetstid med barna sine som de gjør nå. Anonymkode: 8f597...d29 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2023 #20 Skrevet 28. juni 2023 Å sitte og sortere klær har ikke lærere tid til. Ha lapper med etternavn på, så blir det enklere å finne riktig elev. Ev hvis du er veldig redd for klærne, spander på deg nye merkelapper hvert år, så det står "Per Hansen, 4C" på den. Også er det forskjell på barna. Noen mister 5 plagg hvert år. Noen er flinke til å ta vare på klærne, oppdager når de ev har mistet noe, og spør om hjelp til å finne. Men ja, vi er like frustrerte. Det hoper seg alltid opp. Jeg vet ikke hva slags system skolene skulle hatt som kunne hjulpet? Det beste er at elevene tar vare på klærne sine. Sjekker etter friminutt og fks mat og helse/ gym at de har fått med seg alt. Anonymkode: a44ca...ecb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå