AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #1 Skrevet 26. juni 2023 Jeg har tenkt å få testet hunden min på en av desse testene. Er det nok å ta en karaktertest, eller bør jeg få en full mentaltest på hunden? Hva skjer dersom hunden «ikke består» testen? Bør en da avlive hunden? Blir det anbefalt? Finner ikke noe informasjon om dette noen plass. Noen som kan noe om desse testene? Anonymkode: d4ca5...f39
Troyamin Skrevet 26. juni 2023 #2 Skrevet 26. juni 2023 MH gir bedre beskrivelse. Det er ikke slik at dersom den ikke går gjennom MH, så må den avlives. (Med midre det er alvorlige brister og du bestemmer deg for å la hunden slippe) Jeg ville kontaktet en brukshund klubb som avholder MH for mer informasjon. Nidaros Brukshundklubb forklarer det godt. Men det beste er likevel å oppsøke en klubb og snakke med de direkte.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #3 Skrevet 27. juni 2023 Troyamin skrev (13 timer siden): MH gir bedre beskrivelse. Det er ikke slik at dersom den ikke går gjennom MH, så må den avlives. (Med midre det er alvorlige brister og du bestemmer deg for å la hunden slippe) Jeg ville kontaktet en brukshund klubb som avholder MH for mer informasjon. Nidaros Brukshundklubb forklarer det godt. Men det beste er likevel å oppsøke en klubb og snakke med de direkte. Takk for svar😄 Dersom testen viser at det er en hund som ikke er trygg, eller feks lett vil utagere eller kunne være tilbøyelig til å bite - vil en da kunne bruke testen hos dyrlege i forhold til avliving? Dyrleger vil jo ikke avlive en hund før den har bitt/gjort skade på noen. Anonymkode: d4ca5...f39
Troyamin Skrevet 27. juni 2023 #4 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar😄 Dersom testen viser at det er en hund som ikke er trygg, eller feks lett vil utagere eller kunne være tilbøyelig til å bite - vil en da kunne bruke testen hos dyrlege i forhold til avliving? Dyrleger vil jo ikke avlive en hund før den har bitt/gjort skade på noen. Anonymkode: d4ca5...f39 Den bør kunne benyttes som et grunnlag for avliving, ja. Men en seriøs veterinær vil uansett avlive en hund på bakgrunn av hva eier kommer med av opplysninger.
Lilleiskaffe Skrevet 27. juni 2023 #5 Skrevet 27. juni 2023 Sjekk ut: hund helt på grensen De har blant annet en podcast hvor de beskriver de ulike testene de gjennomfører. De er også veldig hjelpsomme og kan hjelpe deg med å velge type test. Men disse er ikke godkjente av nkk, så om mh er er krav med tanke på avl må du melde deg opp via min side på nkk. De har egne tester man må bruke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå