Gå til innhold

Mannen mener vi bruker for mye på mat og drikke i måneden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er to voksne og to tenåringer. Vi bruker rundt 9-10 tusen kroner i måneden. Er det virkelig mye?

Anonymkode: 19100...441

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, mat er blitt dyrt. Vi er to voksne, 1 tenåring og en nyfødt. Vi bruker ca 7-8 tusen i måneden på mat. Følger med på en del tilbud jevnlig, så sparer jo en del på handel. 

Anonymkode: a785f...551

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva dere kjøper da. Man kan sikkert bruke halvparten dersom man lever på first price hel- og halvfabrikata og aldri spiser grønnsaker eller ren fisk.

Anonymkode: 5d3f0...dd3

• Liker 5
Skrevet

Nei. Ikke med dagens priser. Absolutt ikke mye. Jeg er glad i 50%/40% hyllene da,men drikker mye lettbrus så bruker ganske mye i måneden allikevel. Har ikke budsjett da økonomi er ok,men skulle jeg lagt alt sammen er jeg nok i nærheten av dere😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sifo sier litt 15-16k i dagligvarer er normalt for en familie på 4 med to tenåringer.

Anonymkode: 0bcc7...a74

• Liker 17
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Kaster dere mye mat da? I så fall må dere planlegge bedre. Men jeg hadde heller kjøpt kvalitetsmat og sørget for minimalt med svinn fremfor å lage for mye billigmat og kaste flere grønne matsøppelposer hver uke.

Statistikk viser at hver nordmann kaster 42 kg mat i året, det er nesten en kilo i uka.

Anonymkode: 5d3f0...dd3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis mannen syns det er mye, så kan du jo spørre hva han vil kutte ut? Han har jo sikkert noen meninger om det? Vi bruker 5000kr på to voksne, men vi spiser ikke det sunneste, så jeg syns 9-10k høres greit ut for en familie på deres alder og størrelse.. ungdommer spiser jo utrolig mye, spesielt hvis det er gutter. Og ungdom i vekst trenger sunn kost og gode matvaner. 

Anonymkode: 18f42...c0b

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere gjør det bra 👍

Du må søke opp SIFO referansebudsjett, og sette deg ned med mannen og kikke på det sammen. Det er et svært nøkternt budsjett.

Det går an å knipe ytterligere på mat, men det kan fort bli temmelig trist.

Anonymkode: 35067...acd

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi er to voksne og to tenåringer. Vi bruker rundt 9-10 tusen kroner i måneden. Er det virkelig mye?

Det er under SIFO. Prisene har gått opp mye. 

Hvor vil han kutte/spare penger? Kjøpe alt kjøtt/fisk til redusert pris? Bake brød selv? Koke bønner og fryse dem? 

Anonymkode: 3aec9...c20

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du må søke opp SIFO referansebudsjett, og sette deg ned med mannen og kikke på det sammen. Det er et svært nøkternt budsjett.

Sifo er ikke nøkternt, hvis vi skulle fulgt det hadde vi fått kraftig i minus hver måned. 

Anonymkode: 8c3bf...d16

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sifo er ikke nøkternt, hvis vi skulle fulgt det hadde vi fått kraftig i minus hver måned. 

Sifo er nøkternt, det betyr ikke at det er umulig å leve billigere enn det. Sifo er feks ikke basert på salg og rabatter. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg har redusert på her.. er brus og energidrikker ungene vil ha. Det er mest pga helse/ tenner og ikke økonomi. 

Anonymkode: aa7bd...112

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Sifo er nøkternt, det betyr ikke at det er umulig å leve billigere enn det. Sifo er feks ikke basert på salg og rabatter. 

At det er mulig å leve billigere betyr fortsatt  ikke at budsjettet er nøkternt. Det er veldig romslig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere lever veldig billig, det er bare litt mer enn hva jeg bruker som enslig. (Handler tilbud, men kjøper også det jeg har lyst på).

Anonymkode: 55aeb...fea

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Sifo pleide å være nøkternt, nå er det mer normalt.

Anonymkode: 1b5d2...1b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

At det er mulig å leve billigere betyr fortsatt  ikke at budsjettet er nøkternt. Det er veldig romslig. 

Nei, det er passelig når man lever på det over tid. 

Anonymkode: 839c2...777

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er tre voksne. En voksen sønn. Vi har brukt litt over 8000 nå hittil i juni. Regner med at vi bruker 1-2000 kroner til før juni er over. Så det høres ikke så mye ut. 

Anonymkode: ee61f...a61

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mye. Men om han ønsker å få ned kostnadene kan jo han ta grep - ukesplanlegge, handle mer på tilbud, lage større måltider, osv.

Anonymkode: 1ae5a...289

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er for høyt. 

Anonymkode: 18d71...e54

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

La han ta ansvar for all handel 1 mnd og se hva han får til? Kanskje han ikke helt innser hvor mye dyrere mat er blitt om du handler en del?  Var nettopp på Kiwi. En brokkoli koster 29 kr (brokkoli brukte koste 15-20 kr før all prisstigningen. Løk koster 35 kr kg og har brukt ligge på ca 20 kr/kg, bananer koster 25/kg, normalpris har vært 20/kg, gulrot koster nå 30 kr for 1 kg med First Price gulrot, normalpris var 20. Alt i alt koster 1 handlepose med mat ca 100 kr mer enn tidligere hos lavpriskjedene etter mine erfaring.

Anonymkode: f717e...211

• Liker 16
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...