Gå til innhold

Hva feiler foreldre som ikke lar barna sine spise når de er sulten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om mødre som er gjerrig på maten i huset? Der tenåringen ikke får lov å forsyne seg med mat han har lyst på? Får f eks ikke egg eller omelett til kvelds, for det er «luksus mat» da han han ta til takke med brødskive, og ikke hva som helst pålegg heller. Får f eks ikke 2 salamipølser på skiva. Kun 1

Jeg skjønner at mat koster penger, men fader da.. når mor selv klager på dårlig råd og klager på hvor mye tenåringen spiser, samtidig som hun snuser så krampa tar henne og drikker pexi Max så det suser.. brusen gjemmer hun unna, så ingen andre tar. 

kjenner jeg blir flau.. her i huset får barna spise når de vil, og vi har middag hver eneste dag. Vi spiser masse grønnsaker og kjøtt / fisk og har alltid frukt og godt pålegg tilgjengelig. 
Denne mora lager hamburgere, grandis og pølser hver dag.. 

Jeg s elv er oppvokst med at jeg kan spise det som er i kjøleskapet. Ingenting er mitt og ditt.. 

Anonymkode: 399f8...b57

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Moren her høres litt gjerrig og urimelig ut. Hun burde feks slutte å snuse og drikke Pepsi Max. Men noen grenser må man jo kunne ha? Feks ikke ta matvarer som er tiltenkt middag og ikke maule pålegg. Men er jo greit hvis alternativene til mat hjemme ikke kun består av tørt brød og minimalt med pålegg. 

Anonymkode: fb4c2...ecc

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Moren her høres litt gjerrig og urimelig ut. Hun burde feks slutte å snuse og drikke Pepsi Max. Men noen grenser må man jo kunne ha? Feks ikke ta matvarer som er tiltenkt middag og ikke maule pålegg. Men er jo greit hvis alternativene til mat hjemme ikke kun består av tørt brød og minimalt med pålegg. 

Anonymkode: fb4c2...ecc

Det er ikke snakk om å maule pålegg, men å ville spise noe annet enn hamburger og pølser. Tenåringer trenger mye mat, og da er det veldig trist at mor krangler høylytt med gutten om hvem som har tatt de siste karbonadene i fryseren o.l

Jeg får altså så vondt i magen av denne gutten. 
Jeg har selv ungdommer, og nei.. vi spiser ikke biff hver dag, men vi har variert og nok mat og det er aldri snakk om et «nei» om ungdommen vil ha noe å spise. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva tenker dere om mødre som er gjerrig på maten i huset? Der tenåringen ikke får lov å forsyne seg med mat han har lyst på? Får f eks ikke egg eller omelett til kvelds, for det er «luksus mat» da han han ta til takke med brødskive, og ikke hva som helst pålegg heller. Får f eks ikke 2 salamipølser på skiva. Kun 1

Jeg skjønner at mat koster penger, men fader da.. når mor selv klager på dårlig råd og klager på hvor mye tenåringen spiser, samtidig som hun snuser så krampa tar henne og drikker pexi Max så det suser.. brusen gjemmer hun unna, så ingen andre tar. 

kjenner jeg blir flau.. her i huset får barna spise når de vil, og vi har middag hver eneste dag. Vi spiser masse grønnsaker og kjøtt / fisk og har alltid frukt og godt pålegg tilgjengelig. 
Denne mora lager hamburgere, grandis og pølser hver dag.. 

Jeg s elv er oppvokst med at jeg kan spise det som er i kjøleskapet. Ingenting er mitt og ditt.. 

Vi har ikke veldig mye penger, men tenåringene får spise nesten hva de vil. De ordner seg omelett eller steker en burger til kveldsmat om de vil. De trener mye og trenger mye mat. Så spiser heller jeg knekkebrød til middag noen dager for å spare litt 

Anonymkode: 89e42...c4b

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har ikke veldig mye penger, men tenåringene får spise nesten hva de vil. De ordner seg omelett eller steker en burger til kveldsmat om de vil. De trener mye og trenger mye mat. Så spiser heller jeg knekkebrød til middag noen dager for å spare litt 

Anonymkode: 89e42...c4b

Ungdommen trenger mat ja. Denne moren jeg snakker om er ufør og har 6 barn. Alle barna ble født etter hun ble ufør. 
Kommunen dekker alt av aktiviteter og sommerleir osv. Noe som absolutt er ekstremt bra for barnas del. De får jo aldri oppleve å reise på ferie eller dra i  parker som Hunderfossen f eks. 
Folk må kunne begrense antall barn når en ikke har råd til å mette de

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Føler du deg bedre nå TS? Skjønner poenget ditt, men å lage tråd på KG om det virker litt ekkelt. 

Anonymkode: 0d4da...730

• Liker 34
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Min bestevenninne hadde det sånn. Mor hadde dårlig råd. Det var 1 skinkeskive på brødskiven, mens hjemme hos meg var det "fri flyt" og lov å ta alt jeg ville. 

Jeg er overvektig, bestis er slank. Vet ikke om det er direkte kobling der, men tror nok strengere reger og vaner ville gjort at jeg ikke var overvektig som barn. (hadde ikke grenser) 

Anonymkode: 1586c...6bf

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Føler du deg bedre nå TS? Skjønner poenget ditt, men å lage tråd på KG om det virker litt ekkelt. 

Anonymkode: 0d4da...730

Føler du deg truffet?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min bestevenninne hadde det sånn. Mor hadde dårlig råd. Det var 1 skinkeskive på brødskiven, mens hjemme hos meg var det "fri flyt" og lov å ta alt jeg ville. 

Jeg er overvektig, bestis er slank. Vet ikke om det er direkte kobling der, men tror nok strengere reger og vaner ville gjort at jeg ikke var overvektig som barn. (hadde ikke grenser) 

Det blir en annen sak. En må jo begrense mengden, men den mora jeg snakker om lager mye junk food så det er ikke sunn mat det går i, for det tar hun seg ikke råd til. Så klart gutten blir glad når de har kjøttpålegg framfor nugatti 

• Liker 3
Skrevet

Er selv oppvokst med måtehold , å det har jeg lært mine barn videre. Middag var en gang i døgnet . Å kvelds var to blingser eller knekkebrød . Har aldri sultet . Ser mange idag ( både barn og voksne ) fråtse i mat . Å det er jo helt klart at de som er ekstremt aktive / trener mye ,  trenger mer mat . Men tror nok   at flere spiser for mye enn for lite . Det er et «ilands -problem « , at hvis man ikke får fråtse , er det «synd» i dem . 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det blir en annen sak. En må jo begrense mengden, men den mora jeg snakker om lager mye junk food så det er ikke sunn mat det går i, for det tar hun seg ikke råd til. Så klart gutten blir glad når de har kjøttpålegg framfor nugatti 

Her høres det ut som du er mer ute etter å «ta mora « enn at det er synd i gutten . Driver hun med sultefôring , kontakter du barnevernet . Utenom det: mind Your own business . 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (Akkurat nå):

Er selv oppvokst med måtehold , å det har jeg lært mine barn videre. Middag var en gang i døgnet . Å kvelds var to blingser eller knekkebrød . Har aldri sultet . Ser mange idag ( både barn og voksne ) fråtse i mat . Å det er jo helt klart at de som er ekstremt aktive / trener mye ,  trenger mer mat . Men tror nok   at flere spiser for mye enn for lite . Det er et «ilands -problem « , at hvis man ikke får fråtse , er det «synd» i dem . 

Det handler ikke om å fråtse.. når en tenåring nesten ikke tør å ta seg et eple er det ille. 
Når det han får høre hver gang han putter mat i munnen er at mat koster penger, og hva hvert enkelt pålegg koster smaker ikke maten like godt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (1 minutt siden):

Her høres det ut som du er mer ute etter å «ta mora « enn at det er synd i gutten . Driver hun med sultefôring , kontakter du barnevernet . Utenom det: mind Your own business . 

I et diskusjonsforum skal man diskutere og dele ulike meninger, er det vanskelig for deg så forlat tråden 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker barn har godt av å lære seg å spise faste måltider. 

Anonymkode: 3a903...24f

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker barn har godt av å lære seg å spise faste måltider. 

Anonymkode: 3a903...24f

lol! hva pokker har dette egentlig med saken å gjøre?? 

det høres vel ut som det er relativt "faste måltider" der i huset, men at en tenåring ikke får en ekstra skrive med salami eller what ever.      

Anonymkode: 93422...77d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt jævli å tenke på at barn skal gå sulten. I NORGE. Her er skapene alltid fylt med noe. Brød, knekkebrød, pålegg, yoghurt og musli, tomatsuppe , pasta , ris, egg, fiskekaker og grønnsaker og frukt er alltid i skapene. Om ungen vil ha kveldsmat 2 ganger så får hu det, om hu spiser 1/2 brødskive eller 3 , eller et eple før middag bryr jeg meg ikke om. Det får hu fint regulere selv. Vi er i aktivitet, barn vokser og trenger masse næring… 

Anonymkode: 845b1...65a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min bror ble opplært til å spise faste måltider. Vi spiste to-tre skiver til frokost og kvelds, ofte smurte vår hjemmeværende mor på mat til oss. Skolemat hver dag. 
Middag til fast tid, når far kom hjem fra jobb. Vi fikk ikke forsyne oss ubegrenset med det som var godt, fex bacon som tilbehør til fisk. 
Det ble fordelt og utposjonert. 
Det var heller ikke innafor å forsyne seg selv av isboksen i fryseren eller sjokoladen som var til lørdagskosen. 
Frukt og grønnsaker fikk vi spise så mye vi ville, men etter skolen var vi ofte fysen og snek oss til litt potetgull, tørr vestlandslefse el kokesjokolade. 

Skjønner ikke hvorfor det skal være fri flyt. Hører kolleger snakke om tenåringsgutter som eter dem ut av huset. Min bror var aktiv, og er i dag en høy og slank mann på over 50. Men tror nok han gikk litt sulten av og til. Noe som ikke er farlig i det hele tatt. 

Anonymkode: ded85...6b2

• Liker 22
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Meg over. Brødet var hjemmebakt.

Anonymkode: ded85...6b2

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke lås på kjøleskapsdøra hos oss, så det er fritt fram å forsyne seg om en blir sulten igjen. Vil han ha speilegg når han kommer hjem på kvelden så lager han seg det. 

Anonymkode: b2af5...c92

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ungdommen trenger mat ja. Denne moren jeg snakker om er ufør og har 6 barn. Alle barna ble født etter hun ble ufør. 
Kommunen dekker alt av aktiviteter og sommerleir osv. Noe som absolutt er ekstremt bra for barnas del. De får jo aldri oppleve å reise på ferie eller dra i  parker som Hunderfossen f eks. 
Folk må kunne begrense antall barn når en ikke har råd til å mette de

Det var stygt sagt av deg, og det at hun er ufør gjør at du ikke kan sammenligne henne med deg. Hun har dårlig økonomi og må spare penger, og da har hun ikke råd til at barna driver og lager seg mat utenom måltidene. Dette innlegget her var lavmål av deg, ts.

• Liker 9
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...