Gjest Albbas Skrevet 26. juni 2023 #61 Del Skrevet 26. juni 2023 Det vil bli mangel på all helsepersonell. Kvaliteten på tjenestene vil gå ned, og pårørende må i enda større grad ta vare på sine egne. Forhåpentligvis vil det bli mer frivillighet også som bidrar, men summasummarum er resultatet av mange gamle og få arbeidsdyktige at kvaliteten i tjenester som krever mennesker går ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #62 Del Skrevet 26. juni 2023 Topsi skrev (22 minutter siden): Hvorfor skriver du utdannet i hermetegn? Er det ikke en eneste sykepleier eller helsefagarbeider på jobb? Ingen bakvakt fra annen avd? Nei. Anonymkode: 0eaf5...d55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 26. juni 2023 #63 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Anonymkode: 0eaf5...d55 Da burde en faktisk ikke drive de plassene 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 26. juni 2023 #64 Del Skrevet 26. juni 2023 Da jeg jobbet i hjemmetjenesten var det en daglig diskusjon om hvorfor Per fikk hjelp til å hente medisiner på apoteket, og hvorfor Kari måtte ha femten minutters besøk midt på dagen. Særlig vi sykepleiere var veldig slitne av å være tjenestefolk - som mye av det oppleves som. Problemet er at det er veldig mye rettigheter ute og går, og det er veldig mange pårørende som slår i bordet med det. Jeg tror personlig at minst 40 % av tjenestene i hjemmesykepleien per i dag kan strykes med en penn uten at noen vil merke noe på kvaliteten. Jeg har også som bemanningsvikar jobbet i veldig små kommuner, og der er det allerede diskusjoner om at hvis du skal motta hjelp må du flytte inn til sentrene fordi det ikke fins tid til å kjøre så lange strekninger. Vi har verdens beste tjenestetilbud i dag, la oss lære oss å dempe forventingene så går dette kanskje bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RC Skrevet 26. juni 2023 #65 Del Skrevet 26. juni 2023 Kommunene har skutt seg selv i foten. Når de først har startet med å hente inn vikarbyråer for å dekke inn ansattmangelen er de nødt til å fortsette med det. Det blir bare dyrere å dyrere noe som gjør at de er nødt til å redusere antall faste stillinger, som igjen gjør at de mangler arbeidskraft og igjen er nødt til å ty til vikarbyråer for å dekke opp. En skikkelig ond sirkel som er vanskelig å komme ut av. Så regner med det er framtiden, utenlandsk, dyr arbeidskraft for å dekke opp norske arbeidsplasser innenfor helse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 26. juni 2023 #66 Del Skrevet 26. juni 2023 RC skrev (Akkurat nå): Kommunene har skutt seg selv i foten. Når de først har startet med å hente inn vikarbyråer for å dekke inn ansattmangelen er de nødt til å fortsette med det. Det blir bare dyrere å dyrere noe som gjør at de er nødt til å redusere antall faste stillinger, som igjen gjør at de mangler arbeidskraft og igjen er nødt til å ty til vikarbyråer for å dekke opp. En skikkelig ond sirkel som er vanskelig å komme ut av. Så regner med det er framtiden, utenlandsk, dyr arbeidskraft for å dekke opp norske arbeidsplasser innenfor helse. Jeg har sagt det mange ganger, men jeg kan gjerne gjenta for folkeopplysningens skyld. Jeg hadde valget mellom å bli bemanningssykepleier eller slutte som sykepleier. Vi bemanningssykepleiere, norske som utenlandske er en dråpe i havet i det store budsjettet, og hele avdelinger burde stå og klappe når vi kom så faste får ferie, permisjon, videreutdannelse og å få være syke i fred. Vi tar en del plass i media, antageligvis fordi vi er så godt betalt, men vi er veldig få. Vi er på samme lag, @RC, hvis du også er helsearbeider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #67 Del Skrevet 26. juni 2023 Topsi skrev (14 minutter siden): Da burde en faktisk ikke drive de plassene Nei, vi kan jo sette brukerne ut på gata og la dem greie seg selv... Anonymkode: 0eaf5...d55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #68 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det som er aller mest utrolig, er at NSF har fått ture på med sykepleiermangel-kortet i enhver debatt de siste 20 årene, og at det feilaktig har satt seg som en falsk sannhet i befolkningen. Merkelig hvordan Norge - som ligger i verdenstoppen av antall sykepleiere per innbygger - har et helsevesen som er nær å knele av sykepleiermangel… https://fagbladet.no/nyheter/norge-i-verdenstoppen-pa-sykepleierdekning-6.91.962219.59a181f337 Anonymkode: 965dd...586 De sørger jo selv for sykepleiermangel gjennom å hindre at andre yrkesgrupper får ta over noen av oppgavene sykepleiere nå gjør, selv om de også kan løses av andre. Dette er selvsagt en veldig god strategi for å få opp lønna. Anonymkode: 54628...385 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 26. juni 2023 #69 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, vi kan jo sette brukerne ut på gata og la dem greie seg selv... Anonymkode: 0eaf5...d55 En må faktisk slutte og ta inn pasienter hvis en ikke har fagfolk til å ta seg av dem, sånn er det. En avdeling bemannet kun med assistenter er fullstendig uforsvarlig, punktum 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 26. juni 2023 #70 Del Skrevet 26. juni 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): En må faktisk slutte og ta inn pasienter hvis en ikke har fagfolk til å ta seg av dem, sånn er det. En avdeling bemannet kun med assistenter er fullstendig uforsvarlig, punktum Enig med deg. Uforsvalig drift kan ikke få fortsette, da fins det jo ikke noe som faktisk kan kalle seg forsvarlig drift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RC Skrevet 26. juni 2023 #71 Del Skrevet 26. juni 2023 Vikarsykepleier skrev (5 minutter siden): Jeg har sagt det mange ganger, men jeg kan gjerne gjenta for folkeopplysningens skyld. Jeg hadde valget mellom å bli bemanningssykepleier eller slutte som sykepleier. Vi bemanningssykepleiere, norske som utenlandske er en dråpe i havet i det store budsjettet, og hele avdelinger burde stå og klappe når vi kom så faste får ferie, permisjon, videreutdannelse og å få være syke i fred. Vi tar en del plass i media, antageligvis fordi vi er så godt betalt, men vi er veldig få. Vi er på samme lag, @RC, hvis du også er helsearbeider. Jeg er på ingen måte imot vikarsykepleiere. Som du sier fyller dere et hull i bemanningen som ellers ville vært tomt. Det jeg er misfornøyd med er at behovet for vikarbyråer oppstod i det hele og store. Hadde bare kommunene kunnet betalt de ansatte anstendige lønninger og tilbud akseptable arbeidsforhold, hadde ikke behovet vært der (i mine øyne). Jeg skjønner godt at sykepleiere og andre helsearbeidere går over til vikarbyråer, blant annet på grunn av de gode lønningene. Men poenget mitt er fortsatt gjeldende. Så lenge kommunene først har gått over til å bruke vikarbyråer, har de neppe råd til å slutte (ironisk nok). Og selv om dere er få utgjør vikarer fra byråer store summer. Én vikarsykepleier/helsefagarbeider koster kommunene vel over 100,000 kroner i måneden (opp mot 200,000 kroner dersom de går en del overtid). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 26. juni 2023 #72 Del Skrevet 26. juni 2023 RC skrev (1 minutt siden): Jeg er på ingen måte imot vikarsykepleiere. Som du sier fyller dere et hull i bemanningen som ellers ville vært tomt. Det jeg er misfornøyd med er at behovet for vikarbyråer oppstod i det hele og store. Hadde bare kommunene kunnet betalt de ansatte anstendige lønninger og tilbud akseptable arbeidsforhold, hadde ikke behovet vært der (i mine øyne). Jeg skjønner godt at sykepleiere og andre helsearbeidere går over til vikarbyråer, blant annet på grunn av de gode lønningene. Men poenget mitt er fortsatt gjeldende. Så lenge kommunene først har gått over til å bruke vikarbyråer, har de neppe råd til å slutte (ironisk nok). Og selv om dere er få utgjør vikarer fra byråer store summer. Én vikarsykepleier/helsefagarbeider koster kommunene vel over 100,000 kroner i måneden (opp mot 200,000 kroner dersom de går en del overtid). Det store problemet er ikke folk som har gått over til bemanningsbransjen, men de som valgte alternativet, å slutte. De 17 000 sykepleierene som valgte det. Bemanningsbransjen har vokst opp i samme grad som behovet for flere helsearbeidere har økt, så det er ikke helt riktig å peke dem som problemet her heller. Når det er sagt, byråene, særlig eiere/ledere tjener svimlende summer. Tenk om det hadde vært en offentlig instans i stedet som hadde sendt oss som er interessert i det, rundt omkring og heller tatt den profitten, latt den gå tilbake til det offentlige? Man kan spørre seg hvorfor det ikke er sånn. Det neste blir vel at noen av dem, bemanningsbyråeierene, som flytter til Sveits ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 26. juni 2023 #73 Del Skrevet 26. juni 2023 53 minutter siden, Vikarsykepleier said: . Jeg tror personlig at minst 40 % av tjenestene i hjemmesykepleien per i dag kan strykes med en penn uten at noen vil merke noe på kvaliteten. Mange vil nok merke det på ensomheten. Men det burde jo ikke være en skattefinansiert, offentlig oppgave, men noe vi som samfunn og medmennesker bør tar oss av. Forventningene må ned ti hakk, og så må vi nordmenn begynne å stille større krav til oss sjøl som medmennesker, som bryr oss om hverandre, og besøker de som kanskje ikke har noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myMa Skrevet 26. juni 2023 #74 Del Skrevet 26. juni 2023 Vikarsykepleier skrev (1 time siden): Da jeg jobbet i hjemmetjenesten var det en daglig diskusjon om hvorfor Per fikk hjelp til å hente medisiner på apoteket, og hvorfor Kari måtte ha femten minutters besøk midt på dagen. Særlig vi sykepleiere var veldig slitne av å være tjenestefolk - som mye av det oppleves som. Problemet er at det er veldig mye rettigheter ute og går, og det er veldig mange pårørende som slår i bordet med det. Jeg tror personlig at minst 40 % av tjenestene i hjemmesykepleien per i dag kan strykes med en penn uten at noen vil merke noe på kvaliteten. Jeg har også som bemanningsvikar jobbet i veldig små kommuner, og der er det allerede diskusjoner om at hvis du skal motta hjelp må du flytte inn til sentrene fordi det ikke fins tid til å kjøre så lange strekninger. Vi har verdens beste tjenestetilbud i dag, la oss lære oss å dempe forventingene så går dette kanskje bra. Dette! Jobber selv i hjemmetjenesten. Innholdet i tjenesten har gått fullstendig over stokk og stein. Det skal hentes og bringes og ringes for og handles inn og bestilles. For å ikke snakke om alt av praktisk bistand som faller på hjemmetjenesten. Det er ikke mye "livsnødvendig helsehjelp" vi driver med. Mange av pasientene er relativt oppegående eldre med fullstendig oppegående pårørende, som gjerne sitter å ser på at sykepleieren smører brødskiver til mor. Tjenestekontoret prøver å holde igjen så godt de kan men dagens eldre og pårørende "står på krava" mye mer enn for bare 10 år siden. Noe som resulterer i at man skal gjøre minst mulig selv. Ikke alle er sånn, men mange. 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #75 Del Skrevet 26. juni 2023 Vikarsykepleier skrev (2 timer siden): Problemet er at det er veldig mye rettigheter ute og går, og det er veldig mange pårørende som slår i bordet med det. Jeg tror personlig at minst 40 % av tjenestene i hjemmesykepleien per i dag kan strykes med en penn uten at noen vil merke noe på kvaliteten. Dette skjønner jeg ikke. Hvilke rettigheter er det problematisk at folk har? Jeg spør oppriktig, fordi jeg opplever det stikk motsatte. Og jeg er faktisk en pårørende som mener at familien skal stille opp mye mer enn mange gjør i dag, og at det IKKE er det offentliges ansvar å holde gamle med selskap eller hente avisen for dem. Hadde vært interessant å høre. Anonymkode: e27a6...2e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #76 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette skjønner jeg ikke. Hvilke rettigheter er det problematisk at folk har? Jeg spør oppriktig, fordi jeg opplever det stikk motsatte. Og jeg er faktisk en pårørende som mener at familien skal stille opp mye mer enn mange gjør i dag, og at det IKKE er det offentliges ansvar å holde gamle med selskap eller hente avisen for dem. Hadde vært interessant å høre. Anonymkode: e27a6...2e5 Vi opplever ofte at pasienter f eks Vil legge seg sent alle sammen, eller i hjemmetjenesten, at alle vil ha hjelp på samme tid. Og disse tingene går ikke, men likevel blir det kjeft å få hvis ikke akkurat " deres" pårørende er oppe til den tiden de vil. Og alt skal gjøres akkurat som de gjorde det, selv om mor nå er dement og ikke har samme tillit til oss som hun har til dem, men "deres mor er jo så enkel så". Anonymkode: f29a4...408 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #77 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi opplever ofte at pasienter f eks Vil legge seg sent alle sammen, eller i hjemmetjenesten, at alle vil ha hjelp på samme tid. Og disse tingene går ikke, men likevel blir det kjeft å få hvis ikke akkurat " deres" pårørende er oppe til den tiden de vil. Og alt skal gjøres akkurat som de gjorde det, selv om mor nå er dement og ikke har samme tillit til oss som hun har til dem, men "deres mor er jo så enkel så". Anonymkode: f29a4...408 Ja, det går jo ikke. Noen må vente og noen må legge seg to timer før de egentlig vil. Det blir vel ofte sånn at de som roper høyest og truer med VG er de som får viljen sin. Kan man lage en «rullering» og si til en krevende pasient at i forrige uke ble dine ønsker prioritert foran andres, så denne uken må «Kari» få førsterett på å velge leggetid? Bare en idé. Anonymkode: e27a6...2e5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 26. juni 2023 #78 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dette skjønner jeg ikke. Hvilke rettigheter er det problematisk at folk har? Jeg spør oppriktig, fordi jeg opplever det stikk motsatte. Og jeg er faktisk en pårørende som mener at familien skal stille opp mye mer enn mange gjør i dag, og at det IKKE er det offentliges ansvar å holde gamle med selskap eller hente avisen for dem. Hadde vært interessant å høre. Anonymkode: e27a6...2e5 Jeg både hører og skjønner hva du mener. Og jeg skjønner også at det jeg sier kan virke provoserende på dere/dem som bidrar mer enn dere tenker det er grunnlag for. Det fins drøssvis av tomme rettigheter, som verdig tjenestetilbud og samarbeide, og ikke minst at tjenestene skal være av lik kvalitet innenfor kongeriket Norge. Lovverket, rettighetene ville gjort jobben min lettere hvis de hadde hatt mening, for eksempel den sykehjemsplass. Hadde det vært nok plasser, men det er det jo ikke. Så rettigheten betyr jo verken noe for pasienten, for pårørende eller for oss som jobber rundt dere. Bortsett fra at det generer mye dårlig samvittighet for at vi skal være lojale overfor en sånn tom rettighet. Verdig tjenestetilbud, hva slags rettighet er det? Betyr ikke min yrkesetiske retningslinjer noe, min faglige vurdering, noe som helst? Nei, egentlig ikke, fordi det er en rettighet som kan overklages. Og det gjør de sterkeste pårørende. Og da faller hele rettigheten med lik kvalitet for alle, bort. Jeg har ikke noe godt alternativ, og jeg sitter ikke med inngående kunnskaper om det du spør om, jeg bare ser at rettigheter er noe som er spesiallaget til de sterkeste blant oss. Vi er et veldig rettighetsdrevet land, jeg lurer på hvordan andre land gjør det. Kanskje det er dem vi skal lære noe av? Ikke de enkleste av de enkleste, men noe i mellomsjiktet, Portugal? Chile? Japan? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #79 Del Skrevet 26. juni 2023 jeg hadde blitt rasende om en pleieassistent ga sprøyten med morfin på min vakt. Morfin er låst inne på medisinrommet som kun sykepleiere har tilgang på. Det skal trekkes opp og kontrolleres av 2 stk. Den som gir medikamentet har ansvaret, men dersom jeg delegerer det videre er det mitt ansvar. Hadde aldri gitt det ansvaret til andre. Også med tanke på konsekvenser det gir dersom det går galt. Som pleieassistent bør man virkelig si nei, dette har jeg ikke lov til å gjøre. Man kan derimot gi tbl fra en ferdig lagt dosett eller doserull. Syns det skumleste er folk som ikke har respekt for egen kompetanse og tror de vet bedre. Selv om jeg er spl og har vært det i 17 år så betyr ikke det at jeg kan alt. Er det ting/prosedyrer jeg er usikker på så spør jeg om hjelp og innser at dette kan jeg ikke nok om. Jeg kjører ikke bare på. Anonymkode: 3574d...a0d 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #80 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det som er aller mest utrolig, er at NSF har fått ture på med sykepleiermangel-kortet i enhver debatt de siste 20 årene, og at det feilaktig har satt seg som en falsk sannhet i befolkningen. Merkelig hvordan Norge - som ligger i verdenstoppen av antall sykepleiere per innbygger - har et helsevesen som er nær å knele av sykepleiermangel… https://fagbladet.no/nyheter/norge-i-verdenstoppen-pa-sykepleierdekning-6.91.962219.59a181f337 Anonymkode: 965dd...586 ikke merkelig når sykepleiere også skal gjøre jobben som rengjører, kokk, servitør, portør, sekretær, psykolog, frisør, fysioterapeut, sosiolog og alt mulig annet. Albbas skrev (4 timer siden): Det vil bli mangel på all helsepersonell. Kvaliteten på tjenestene vil gå ned, og pårørende må i enda større grad ta vare på sine egne. Forhåpentligvis vil det bli mer frivillighet også som bidrar, men summasummarum er resultatet av mange gamle og få arbeidsdyktige at kvaliteten i tjenester som krever mennesker går ned. ikke nødvendigvis, hvis man heller ansetter flere yrkesgrupper, i tillegg til yrkene nevnt over også pleieassistenter og helsefagarbeidere, og lar sykepleierene drive med kun sykepleieroppgaver. Albbas skrev (3 timer siden): Mange vil nok merke det på ensomheten. Men det burde jo ikke være en skattefinansiert, offentlig oppgave, men noe vi som samfunn og medmennesker bør tar oss av. Forventningene må ned ti hakk, og så må vi nordmenn begynne å stille større krav til oss sjøl som medmennesker, som bryr oss om hverandre, og besøker de som kanskje ikke har noen. Jeg synes det burde være skattefinansiert, men ikke via helsevesenet. Kanskje man kunne ansette folk til å besøke eldre, i faste stillinger. Gjerne mennesker som har en hyggelig hund eller katt, til de som synes det er koselig å få besøk av. Anonymkode: 458d8...57f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå