Gå til innhold

Blir det stor sykepleiermangel i årene fremover? Hva vil skje på sykehusene og i kommunene da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er millioner av sykepleiere verden over. Bare å hente.

Anonymkode: 81630...f2d

Hvilke faglige krav som stilles for å kunne kalle seg sykepleier varierer veldig mellom land - så fullt så enkelt er det ikke.

Anonymkode: 54628...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 21.01):

Nei, vi kan jo sette brukerne ut på gata og la dem greie seg selv...

Anonymkode: 0eaf5...d55

Dere kan skrive avvik, ta det opp med ledelsen, gå til media,  eventuelt finne en annen jobb. Jeg ville ikke jobbet der. Den dagen det "smeller" er det de på gulvet som får skylda for at de ikke sa ifra.

Anonymkode: 7647b...e1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.6.2023 den 0.56):

jeg hadde blitt rasende om en pleieassistent ga sprøyten med morfin på min vakt. 

Morfin er låst inne på medisinrommet som kun sykepleiere har tilgang på. Det skal trekkes opp og kontrolleres av 2 stk. 

Den som gir medikamentet har ansvaret, men dersom jeg delegerer det videre er det mitt ansvar. Hadde aldri gitt det ansvaret til andre. Også med tanke på konsekvenser det gir dersom det går galt. Som pleieassistent bør man virkelig si nei, dette har jeg ikke lov til å gjøre. Man kan derimot gi tbl fra en ferdig lagt dosett eller doserull.

Syns det skumleste er folk som ikke har respekt for egen kompetanse og tror de vet bedre.

Selv om jeg er spl og har vært det i 17 år så betyr ikke det at jeg kan alt. Er det ting/prosedyrer jeg er usikker på så spør jeg om hjelp og innser at dette kan jeg ikke nok om. Jeg kjører ikke bare på. 

Anonymkode: 3574d...a0d

Enig, de har ikke kompetanse så de vet ikke hvor fatale konsekvenser dette kan få  Som assistent bør en ikke bli satt i den posisjonen.  Ikke vær "grei" for å få vakta til å gå opp, man er da med på å vedlikeholde problemet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Brunello skrev (1 time siden):

Hvorfor er det ille? Noe av grunnen til sykepleiermangelen er at sykepleierne gjør veldig mye de er overkvalifisert til.

Skal godt gjøres å bli overkvalifisert når man har en treårig utdanning som er ansett som en av de letteste man kan ta. Realiteten er at det å være sykepleier innebærer mye drittjobb og vil alltid gjøre det.

Når jeg tok noen vakter på sykehus mens jeg var under utdanning så var sykepleiere alt annet enn overarbeidet, det ble brukt ekstremt mye tid inne på kontoret hvor det var mye snakking og latter, arbeidshastigheten var også alt annet enn imponerende.  Det som virkelig ga meg avsmak som også var den største grunnen til at jeg kun jobbet der i kort tid var hvordan assistenter og hjelpepleiere ble beordret rundt til å gjøre drittjobbene som også er like mye sykepleierne sitt ansvarsområdet. (jeg var vakt)

Anonymkode: 74b6c...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Teknologien kommer nok til å ta mer over, frigjøre hender. 

Det er allerede agver på flere sykehus som frakter blandt annet varer fra sentrallager til avdelingene. 

Så i Tyskland at det kjørte en type agv rundt på en kafé som man kunne sette fra seg serveringsbrett.

Hvis robot teknologien tar over diverse gjøremål. Kan det frigjøre hender. 

Man må ihvertfall begynne å tenke nytt, videreutvikle og effektivisere. 

Anonymkode: fa5a2...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 19.32):

Så det er bedre at brukere og pasienter ikke får medisinene sine mener du?

Det er jo noe fulstendig galt om det er valget! 

AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 19.40):

Pleieassistenter tar også medisinkurs, hvis du ikke visste det.

Ja, for å dele ut fra dosett ol, ikke sette morfin.

AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 21.01):

Nei, vi kan jo sette brukerne ut på gata og la dem greie seg selv...

Er det slik der, så er det en fullstendig uansvarlig plass.

Anonymkode: d0aef...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er millioner av sykepleiere verden over. Bare å hente.

Anonymkode: 81630...f2d

Det er mangel på sykepleiere globalt. Så nei, vi kan ikke stjele andres helsepersonell, det er rett og slett uetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig, de har ikke kompetanse så de vet ikke hvor fatale konsekvenser dette kan få  Som assistent bør en ikke bli satt i den posisjonen.  Ikke vær "grei" for å få vakta til å gå opp, man er da med på å vedlikeholde problemet. 

ENIG! Samt at de har jo ikke tilgang på med.rommet, ergo de kan ikke være 100% sikker på at det morfin i sprøyten. Ville heller ikke satt en sprøyte jeg ikke visste var var i. Tviler ikke på at en assistent kan sette selve sprøyten, er jo ikke det det handler om, men innholdet i den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I kommunehelsetjenesten er det et flertall av fagarbeidere, og kunnskapsnivå og arbeidsmiljø blir deretter. Det er ikke noe nyutdannede sykepleiere ønsker seg til, og det har jeg virkelig full forståelse for. 

Anonymkode: 9003f...d0d

Oi, litt ovenfra og ned-holdning ovenfor fagarbeidere eller?  

Anonymkode: 52a75...737

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi, litt ovenfra og ned-holdning ovenfor fagarbeidere eller?  

Anonymkode: 52a75...737

Nei, det er et faktum. Det fører til faglig stagnasjon, og lite støtte å lene seg på for sykepleiere. Arbeidsmiljøene er også ofte elendige på slike arbeidssteder, og det er MYE dårlig ledelse. 

Anonymkode: 9003f...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nå var det vel nettopp sykepleiere som ville ha hjelpepleiere ut 😅

Anonymkode: c1a2e...557

Hva er det du snakker om nå? Kanskje på sykehusene, men ikke innen kommunal omsorg. Har jobba innen det i 30 år. Har trødd som eneste sykepleier med en drøss av hjelpepleiere størstedelen av disse årene. 

Det er to ting som er feil minst:

1. Sosialisme, eller i beste fall en misforstått sosialdemokratisk tankegang. Den har preget pleiesektoren hele etterkrigstida, min mor som var sykepleier fikk mindre betalt enn hun som vaska på avdelinga (60-tallet). 
Når jeg begynte på sykehjem (1990) fikk jeg beskjed om at her skulle alle gjøre alt. Alle, også sykepleiere, skulle hjelpe til med matservering og søppeltømming, og hjelpepleierne skulle ta målinger ol. 
For så vidt en fin tanke, som fungerer dårlig når man vet at det er en del oppgaver, og ikke minst ansvar, en sykepleier har som ikke en hjelpepleier har. 
Hiv litt toksisk femininitet inn i mixen (flink pike-syndrom og bitchkultur) og så har du det gående. (Se over, helsefag er i desidert flertall så nåde den unge sykepleier som ikke knyter sammen søppelposen, selv om en pasient holder på å dø)

2. Helhetlig omsorg gone wrong. Helsepersonell skal ta vare på hele mennesket, men når det å ta vare på begynner å ligne på en gammeldags huspost, med masse praktiske oppgaver er det litt traurig. Ikke det folk har utdannet seg for, hvertfall ikke primært. Legg på at pårørende påberoper seg helt ekstreme rettigheter, da får du slike absurde utslag som at de sitter og ser på at en pleier mater gamle mor. 

Må omorganiseres hele sektoren, om noe skal reddes.

Endret av Bacteria
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bacteria skrev (8 timer siden):

Hva er det du snakker om nå? Kanskje på sykehusene, men ikke innen kommunal omsorg. Har jobba innen det i 30 år. Har trødd som eneste sykepleier med en drøss av hjelpepleiere størstedelen av disse årene. 

Det er to ting som er feil minst:

1. Sosialisme, eller i beste fall en misforstått sosialdemokratisk tankegang. Den har preget pleiesektoren hele etterkrigstida, min mor som var sykepleier fikk mindre betalt enn hun som vaska på avdelinga (60-tallet). 
Når jeg begynte på sykehjem (1990) fikk jeg beskjed om at her skulle alle gjøre alt. Alle, også sykepleiere, skulle hjelpe til med matservering og søppeltømming, og hjelpepleierne skulle ta målinger ol. 
For så vidt en fin tanke, som fungerer dårlig når man vet at det er en del oppgaver, og ikke minst ansvar, en sykepleier har som ikke en hjelpepleier har. 
Hiv litt toksisk femininitet inn i mixen (flink pike-syndrom og bitchkultur) og så har du det gående. (Se over, helsefag er i desidert flertall så nåde den unge sykepleier som ikke knyter sammen søppelposen, selv om en pasient holder på å dø)

2. Helhetlig omsorg gone wrong. Helsepersonell skal ta vare på hele mennesket, men når det å ta vare på begynner å ligne på en gammeldags huspost, med masse praktiske oppgaver er det litt traurig. Ikke det folk har utdannet seg for, hvertfall ikke primært. Legg på at pårørende påberoper seg helt ekstreme rettigheter, da får du slike absurde utslag som at de sitter og ser på at en pleier mater gamle mor. 

Må omorganiseres hele sektoren, om noe skal reddes.

Jeg er enig i det meste av det du skriver, men én ting synes jeg du som mangeårig sykepleier skal holde deg for proff til. Og det er å oute pårørende og anklage dem for å påberope seg ekstreme rettigheter. Jeg husker du har brukt eksempelet med pårørende som ser på mating i andre tråder. Jeg skjønner at du er lei, men: Du har ansvar for det kjæreste folk har. For deg er det bare en dag på jobben, men for pårørende kan vonde opplevelser sette seg i mange år. For alt du vet kunne denne pårørende slite med gamle traumer. Kanskje hennes forelder, eller hennes barn, eller hun selv, hadde opplevd å sette noe i halsen en gang og nesten kveles? Eller hun kan ha hatt andre grunner, uten nødvendigvis å ville dele dem med deg. Og jeg må jo forresten si jeg synes dette er et ganske uskyldig eksempel på hva pårørende finner på å gjøre, da. Det fremmer ikke tillit til helsevesenet når en erfaren sykepleier legger ut sånt offentlig og kaller det absurd. Ja, du er anonym, men når du bruker sykepleiertittelen representerer du en yrkesgruppe som samfunnet er avhengig av å ha tillit til. Ventilere kan du vel gjøre på vaktrommet? 

Anonymkode: e27a6...2e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg er enig i det meste av det du skriver, men én ting synes jeg du som mangeårig sykepleier skal holde deg for proff til. Og det er å oute pårørende og anklage dem for å påberope seg ekstreme rettigheter. Jeg husker du har brukt eksempelet med pårørende som ser på mating i andre tråder. Jeg skjønner at du er lei, men: Du har ansvar for det kjæreste folk har. For deg er det bare en dag på jobben, men for pårørende kan vonde opplevelser sette seg i mange år. For alt du vet kunne denne pårørende slite med gamle traumer. Kanskje hennes forelder, eller hennes barn, eller hun selv, hadde opplevd å sette noe i halsen en gang og nesten kveles? Eller hun kan ha hatt andre grunner, uten nødvendigvis å ville dele dem med deg. Og jeg må jo forresten si jeg synes dette er et ganske uskyldig eksempel på hva pårørende finner på å gjøre, da. Det fremmer ikke tillit til helsevesenet når en erfaren sykepleier legger ut sånt offentlig og kaller det absurd. Ja, du er anonym, men når du bruker sykepleiertittelen representerer du en yrkesgruppe som samfunnet er avhengig av å ha tillit til. Ventilere kan du vel gjøre på vaktrommet? 

Det var et eksempel. De aller fleste pårørende er flotte folk som vil det beste, og skjønner at ikke alt kan fixes. Du har også pårørende som tar sin gamle forelder på toalettet på vei til jobb om morran, for at vedkommende skal slippe å vente. 
Men det er en ekstrem rettighetstankegang, «i verdens rikeste land». Det er virkelig ikke bærekraftig. Helsepersonell kan ikke fixe «alt». 
Det kom nylig en forskningsrapport hvor store deler av Norges befolkning trodde de pårørende har det avgjørende ordet i behandling av pasienter, fex antibiotika iv på gamle som er i ferd med å dø. Og om pasienten på 80-90 skal gjenopplives eller ikke. 
Dette er feil, det er lege som har det avgjørende ordet. Å legge dette på pårørende er å gi dem et ansvar de ikke bør ha. 
Det er ikke bra for pårørende heller. 
Og en ting til å forhold til mating av pasienter: når man må bruke en time på å få gitt pasienten et måltid mat, har da personen glede av maten?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 19.12):

Skummelt å tenke på. Den dagen pleieassistenten må gi Morfin og andre medikamenter. 

Anonymkode: cb41e...b7c

Tja. Man hører jo om sykepleiere som må gjøre oppgaver andre faktisk kan gjøre. Vaske rom, vaske pasienter, hjelpe på toalettet, servere mat o.l. 

Hvis dette stemmer så tenker jeg at man må spisse utførelsen av oppgavene. Alt som krever sykepleiekompetanse utføres av sykepleier, resten utføres av andre. 

(Med forbehold om at jeg er helt feilinformert og at det er mye av kompleksiteten jeg rett og slett ikke forstår)

Anonymkode: 815e2...c95

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tja. Man hører jo om sykepleiere som må gjøre oppgaver andre faktisk kan gjøre. Vaske rom, vaske pasienter, hjelpe på toalettet, servere mat o.l. 

Hvis dette stemmer så tenker jeg at man må spisse utførelsen av oppgavene. Alt som krever sykepleiekompetanse utføres av sykepleier, resten utføres av andre. 

(Med forbehold om at jeg er helt feilinformert og at det er mye av kompleksiteten jeg rett og slett ikke forstår)

Anonymkode: 815e2...c95

På skolen lærer vi jo å kunne gjøre alt da. Like naturlig at jeg mater og steller som at kollegaen min gjør det, men dersom en pasient trenger noe KUN en spl kan gjøre så må jeg gå fra mine oppgaver og en helsefagarbeider/assistent tar over f.eks matingen) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bacteria skrev (40 minutter siden):

Det var et eksempel. De aller fleste pårørende er flotte folk som vil det beste, og skjønner at ikke alt kan fixes. Du har også pårørende som tar sin gamle forelder på toalettet på vei til jobb om morran, for at vedkommende skal slippe å vente. 
Men det er en ekstrem rettighetstankegang, «i verdens rikeste land». Det er virkelig ikke bærekraftig. Helsepersonell kan ikke fixe «alt». 
Det kom nylig en forskningsrapport hvor store deler av Norges befolkning trodde de pårørende har det avgjørende ordet i behandling av pasienter, fex antibiotika iv på gamle som er i ferd med å dø. Og om pasienten på 80-90 skal gjenopplives eller ikke. 
Dette er feil, det er lege som har det avgjørende ordet. Å legge dette på pårørende er å gi dem et ansvar de ikke bør ha. 
Det er ikke bra for pårørende heller. 
Og en ting til å forhold til mating av pasienter: når man må bruke en time på å få gitt pasienten et måltid mat, har da personen glede av maten?

Helsepersonell kan ikke fikse alt. Pasienten bør ikke bruke en time på å få i seg maten. Enig.  Jeg er ikke enig i det du skriver om hvem som er nærmest til å bestemme gjenopplivning, men la oss ikke avspore mer. Poenget mitt står seg: Når du sitter på et offentlig forum og nærmest graderer pårørende "de og de pårørende er flott, de skjønner at de ikke kan få alt, mens han og hun har absurde krav om sånn og slik" etter din egen målestokk for hva du synes er greit å stå i på jobb, da gjør du noe med tilliten folk skal ha til helsevesenet. Jeg tror deg når du sier det finnes urimelige pårørende, men det finnes nok av de som er redde for å be om det de faktisk har krav på også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enig. Dessuten synes jeg at akkurat mating er en oppgave pårørende bør slippe å gjøre, på lik linje med dusjing og bleieskift. Det har også med den gamles verdighet å gjøre.
Å hjelpe til med handling og slike ting som pårørende er noe helt annet! 

Anonymkode: 54628...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da jeg jobbet i hjemmetjenesten gikk jeg til ca 120-130  leiligheter, ca. 10-12 om dagen, og kanskje noe sånt som 40-50 ganske ofte. Hver leilighet besto av minst én bruker, noen to, og veldig ofte i hvert fall én pårørende. Alt i alt snakker vi om 300-500 mennesker jeg måtte forholde meg til i løpet av ett år. Hvis du ser for deg den gruppa med mennesker så består de av individer med ønsker, håp og forventninger. Du er en av dem. Når jeg som helsepersonell kommer og skal forholde meg til alle dem sier det seg selv at for å klare jobben min, må jeg behandle alle nogenlunde likt, uansett hva slags forventninger hver og en av dem har. Det er rett og slett ikke noen annen måte å gjøre det på hvis jeg skal yte helsehjelp og komme meg hjem til middag selv.

Det skal sies, det var noen av dem jeg hadde veldig god kontakt med, særlig de som behandlet meg som helsepersonell, som profesjonell, og det var i grunn ikke noe stor forskjell mellom menn og kvinner, eldre og gamle, norske og ikke-norske. Jeg besøkte mange alkoholikere og deres ødelagte pårørende, men de som viste tålmodighet med meg, møtte meg i stedet for å overse meg, var det lettere for meg å lage en relasjon som varte. Det betyr ikke at jeg ikke var helsepersonell for de som ikke var i stand til dét, det betyr bare at jeg alltid hadde litt mer å gå på, litt mer fantasi, jeg strakk meg lenger for dem som behandlet meg som et menneske. Jeg skammer meg ikke en gang for å si det høyt, jeg er heller ikke mer enn et menneske.

Du ser et system, du ser at det kommer en rekke helsepersonell som skal yte nogenlunde lik hjelp til din pårørende, jeg ser - på dårlige dager - en bølge av forventninger jeg ikke kan innfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vikarsykepleier skrev (1 time siden):

Da jeg jobbet i hjemmetjenesten gikk jeg til ca 120-130  leiligheter, ca. 10-12 om dagen, og kanskje noe sånt som 40-50 ganske ofte. Hver leilighet besto av minst én bruker, noen to, og veldig ofte i hvert fall én pårørende. Alt i alt snakker vi om 300-500 mennesker jeg måtte forholde meg til i løpet av ett år. Hvis du ser for deg den gruppa med mennesker så består de av individer med ønsker, håp og forventninger. Du er en av dem. Når jeg som helsepersonell kommer og skal forholde meg til alle dem sier det seg selv at for å klare jobben min, må jeg behandle alle nogenlunde likt, uansett hva slags forventninger hver og en av dem har. Det er rett og slett ikke noen annen måte å gjøre det på hvis jeg skal yte helsehjelp og komme meg hjem til middag selv.

Det skal sies, det var noen av dem jeg hadde veldig god kontakt med, særlig de som behandlet meg som helsepersonell, som profesjonell, og det var i grunn ikke noe stor forskjell mellom menn og kvinner, eldre og gamle, norske og ikke-norske. Jeg besøkte mange alkoholikere og deres ødelagte pårørende, men de som viste tålmodighet med meg, møtte meg i stedet for å overse meg, var det lettere for meg å lage en relasjon som varte. Det betyr ikke at jeg ikke var helsepersonell for de som ikke var i stand til dét, det betyr bare at jeg alltid hadde litt mer å gå på, litt mer fantasi, jeg strakk meg lenger for dem som behandlet meg som et menneske. Jeg skammer meg ikke en gang for å si det høyt, jeg er heller ikke mer enn et menneske.

Du ser et system, du ser at det kommer en rekke helsepersonell som skal yte nogenlunde lik hjelp til din pårørende, jeg ser - på dårlige dager - en bølge av forventninger jeg ikke kan innfri.

Ja? Jeg skjønner ikke hvor du vil med dette innlegget. Du skal behandles ordentlig, du er en profesjonell sykepleier på jobb. Hvis noen mener noe annet er du i din fulle rett til å sette dem på plass. Jeg har aldri sagt noe annet. Brukeren jeg siterer er en som dukker opp i annenhver sykepleierrelatert tråd for å klage over brysomme pårørende. Det kunne vært mer nyttig å ta det med ledelsen, men hun velger å oute sårbare mennesker på KG fordi de ifølge henne har for ekstreme rettigheter. Det er ikke å være en proff sykepleier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja? Jeg skjønner ikke hvor du vil med dette innlegget. Du skal behandles ordentlig, du er en profesjonell sykepleier på jobb. Hvis noen mener noe annet er du i din fulle rett til å sette dem på plass. Jeg har aldri sagt noe annet. Brukeren jeg siterer er en som dukker opp i annenhver sykepleierrelatert tråd for å klage over brysomme pårørende. Det kunne vært mer nyttig å ta det med ledelsen, men hun velger å oute sårbare mennesker på KG fordi de ifølge henne har for ekstreme rettigheter. Det er ikke å være en proff sykepleier. 

Hun kan sikkert svare seg selv, men jeg tolker å lese det som: Sånn ser virkelighten ut for oss helsepersonell.

Og det var det jeg prøvde å utdype med mitt innlegg. Hun outer ingen, det er sånn det ser ut for oss. Er du pårørende tror du at du bare er en, vi helsepersonell opplever mange ti-talls sånne forventninger hver dag. Det bygger på seg, og vi venter alle på at noen, systemet, kommunen, ledere, skal sette ned foten og begrense det fordi det blir for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...