Gå til innhold

TG3. Må man gjøre noe med det SNAREST?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Huset vi ser på har TG3 på et par ting. Vinduene fordi de er gamle. Men det er ingenting galt med dem. 

Kjølerom fordi det bli bygget før man fikk retningslinjer om hvordan det skal utformes. Det er 29 år gammelt. Fungerer helt fint.

Anonymkode: aa095...8ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på ville jeg sagt. I utgangspunktet er jo TG3 ting man vil gjøre kjapt. Er det drenering, råte eller baderom ville jeg tatt det snarest. Vinduer kan jo lekke og gi trekk, og kjølerom uegnet for mat. 

Anonymkode: 3653f...5ff

AnonymBruker
Skrevet

Synes noen takstmenn er flinkere til å skrive en forklaring på hva TG3 innebærer for de enkelte punktene. Folk må ikke få noia bare av at det er TG3 på en del ting, det kommer jo helt an på hvilken del av huset det er. 

Gamle leiligheter med skjeve gulv, vil for eksempel få TG3, men jeg har sett takster der takstmannen forklarer at dette ikke er noe som må gjøres noe med nå, siden det ikke er noe galt med eksisterende parkett/tregulv, men at dersom man vil bytte gulv bør man få rettet dette.

At vinduene i huset du nevner har TG3 er vel pga alder og betyr at de isolerer dårligere enn nye vinduer. Dersom det ellers ikke er noe galt med dem, må de ikke byttes umiddelbart.

Anonymkode: f4245...086

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vaskerommet vårt er tg3, det er 40 år gammelt. Men det fungerer som det skal. Vi tenker å pusse det opp i løpet av 5 år. Hadde vært mer bekymret hadde det vært drenering eller tak. 

Anonymkode: 9c476...92c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får man tg3 pga alder nå? Vi hadde tg2 på vinduer fra 1970 mer som.

Anonymkode: 52f7d...704

Skrevet

Kjølerom kan være et skummelt punkt. Kaldt rom, ukjent tetthet, ukjent isolasjonsegenskaper og utførelse kan medføre kondensering på "varm" side med tilhørende råteskader i vegg og gulv. 

TG3 betyr ikke nødvendigvis at det er råte der, men takstmannen kan ikke hogge opp gulvet og veggen for å sjekke. TG3 betyr at det er fare for sekundærskader, enten pga. feil utførelse, teknisk levetid er over eller fordi det erfaringsmessig er fare for det. 

Det er godt vi mennesker ikke får TGx når vi er hos fastlegen. Alle over 40 år er automatisk TG2, og er man over normalBMI er det TG2. Har man litt pondus eller overvekt er man automatisk TG3 fordi det medfører fare for livsstilssykdommer... 

Et kjølerom som er 29 år er modent for riving og gjenoppbygging. Rett og slett fordi det er gammelt, og antagelig er kjølegassen ulovlig i dagens marked, og energieffektiviteten vil jeg tippe er miserabel. Pluss fare for kondensering på utsiden av boksen med vannsamling under gulvet

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (4 timer siden):

Kjølerom kan være et skummelt punkt. Kaldt rom, ukjent tetthet, ukjent isolasjonsegenskaper og utførelse kan medføre kondensering på "varm" side med tilhørende råteskader i vegg og gulv. 

TG3 betyr ikke nødvendigvis at det er råte der, men takstmannen kan ikke hogge opp gulvet og veggen for å sjekke. TG3 betyr at det er fare for sekundærskader, enten pga. feil utførelse, teknisk levetid er over eller fordi det erfaringsmessig er fare for det. 

Det er godt vi mennesker ikke får TGx når vi er hos fastlegen. Alle over 40 år er automatisk TG2, og er man over normalBMI er det TG2. Har man litt pondus eller overvekt er man automatisk TG3 fordi det medfører fare for livsstilssykdommer... 

Et kjølerom som er 29 år er modent for riving og gjenoppbygging. Rett og slett fordi det er gammelt, og antagelig er kjølegassen ulovlig i dagens marked, og energieffektiviteten vil jeg tippe er miserabel. Pluss fare for kondensering på utsiden av boksen med vannsamling under gulvet

Takk for svar!! Hvilken fagmann anbefaler du at jeg skal ringe?

Anonymkode: aa095...8ca

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis hensiktsmessig å ringe en fagmann. Om du skal ta han med på visning får ikke den personen lov til å gå løs på en annen manns hus med bajonettsag og brekkjern for at du har lyst til å se hvordan det står til under kjølerommet... 

DU må ta høyde for at det kan være noe galt der, og sørge for at du har tilstrekkelig likviditet til å fikse det i tilfelle. 

Og siden skapet er 29 år gammelt er det på tide å rive dritten og bygge nytt, hele sulamitten

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...