Gå til innhold

Spørsmål om lønn i jobbintervju

Jodi

Anbefalte innlegg

Hvis dere blir spurt om hva dere har i lønn i nåværende jobb, hva svarer dere? Sier dere sannheten, legger dere på litt eller unngår dere å svare på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg legger på litt, men ikke mye. Jeg tjener 675.000 og har sagt at jeg tjener 700.000 på intervju. Regner med de gir tilbud på litt mindre enn hva de egentlig trenger, og da legger jeg på litt mer enn det jeg egentlig har. 

Anonymkode: 20427...b6b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan evt legge på litt, men de fleste arbeidsgivere har ok oversikt over hva lønnsnivået er på stillingene de lyser ut, så om du legger på mye er det fort gjort å bli gjennomskuet…

F.eks om jeg skal ansette en i en stilling hvor jeg veit at markedet normalt lønner fra 480 til 540’ og du sier du har 600’ i lønn, så vil jeg med en gang spørre deg om du er klar for å gå ned i lønn ellers kan vi avslutte intervjuet her og nå. 

Du skal ha en meget spesiell kompetanse om jeg skal kunne rettferdiggjøre å lønne deg 10-20% mer enn de andre 30 med tilsvarende jobb hos oss.

Anonymkode: 0e3fb...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan evt legge på litt, men de fleste arbeidsgivere har ok oversikt over hva lønnsnivået er på stillingene de lyser ut, så om du legger på mye er det fort gjort å bli gjennomskuet…

F.eks om jeg skal ansette en i en stilling hvor jeg veit at markedet normalt lønner fra 480 til 540’ og du sier du har 600’ i lønn, så vil jeg med en gang spørre deg om du er klar for å gå ned i lønn ellers kan vi avslutte intervjuet her og nå. 

Du skal ha en meget spesiell kompetanse om jeg skal kunne rettferdiggjøre å lønne deg 10-20% mer enn de andre 30 med tilsvarende jobb hos oss.

Innenfor mitt fagfelt kan jeg gå opp ca 400.000 hvis jeg havner hos rett arbeidsgiver. Lønnsnivået spriker som en gjeng med staur. Lot nettopp være å søke på stilling med høye kompetansekrav og for lav lønn

Anonymkode: a1f00...96c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men nå er ikke alle arbeidsplasser som i helsevesenet…

Anonymkode: 1d31f...edc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar 😃 Så alle svarer konkret på et sånt spørsmål? Ingen som har prøvd å vri det over på hva de har tenkt seg? Er jo kjedelig hvis de er villige til å gå høyere enn det man sier?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner folk med samme utdanningsbakgrunn og like lang erfaring som meg, som har samme stilling og tjener 200.000 kr mindre enn meg. Jeg tjener definitivt under øvre sjiktet i min stilling, og dersom det ville vært kroken på døren intet intervju er ikke det en arbeidsplass for meg. Jeg trives med arbeidsgivere som også ser myke kvaliteter, det er tross alt litt mer i vinden. 

Anonymkode: 20427...b6b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jodi skrev (1 time siden):

Takk for svar 😃 Så alle svarer konkret på et sånt spørsmål? Ingen som har prøvd å vri det over på hva de har tenkt seg? Er jo kjedelig hvis de er villige til å gå høyere enn det man sier?

De gangene jeg har vært i en sånn situasjon etter at jeg ble litt mer erfaren, har jeg snakket litt rundt og sagt hva jeg ser for meg å få. Det er det som er relevant for dem og jeg har ikke fått oppfølgingsspørsmål.

Anonymkode: dde95...c21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jodi skrev (4 timer siden):

Det er like vanlig å si «Jeg ønsker dere kommer med et tilbud». Men forbered deg på å ikke få forventningene møtt da 

Anonymkode: 50799...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å diskutere lønn før intervju, spesielt der hvor det er hodejegere inkludert. Sier dra hva jeg har i lønn, at det er uaktuelt å gå ned i lønn, sånn at både jeg og de skal slippe å kaste bort tiden sin, fordi jeg kommer til å takke nei uansett hvis lønna ikke matcher. Jeg har en lønn i øvre sjiktet i mitt område, så det er vanskelig å finne noe tilsvarende.

Anonymkode: 631df...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt råtten jeg da, pleier å si: føler penger er ikke alt så lenge jobber fra hjerte og trives i jobben. Og da spør de som regel hva jeg tjener nå, også får jeg tilbud om minst samme lønna, eventuelt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
Queen94 skrev (23 minutter siden):

Er litt råtten jeg da, pleier å si: føler penger er ikke alt så lenge jobber fra hjerte og trives i jobben. Og da spør de som regel hva jeg tjener nå, også får jeg tilbud om minst samme lønna, eventuelt mer.

Av og til slår det meg at alle damer burde ha en bror som kunne forhandle for dem 😂

Det er en av de beste tingene med å bli bemanningssykepleier, jeg er blitt en råtass på å forhandle lønn. Så, jeg trenger ingen bror 😆  Likevel skal det sies at mine mannlige kollegaer likevel klarer å hanke inn høyere lønn enn meg, veldig irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vikarsykepleier skrev (7 timer siden):

Av og til slår det meg at alle damer burde ha en bror som kunne forhandle for dem 😂

Det er en av de beste tingene med å bli bemanningssykepleier, jeg er blitt en råtass på å forhandle lønn. Så, jeg trenger ingen bror 😆  Likevel skal det sies at mine mannlige kollegaer likevel klarer å hanke inn høyere lønn enn meg, veldig irriterende.

Og hva tjener en bemanningssykepleier som er «en råtass på å forhandle lønn» da? :klo: 

Anonymkode: 1d31f...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sier bare hva jeg koster også ferdig med det.

Anonymkode: 46899...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...