AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #1 Skrevet 26. juni 2023 Noen med erfaringer? Jeg mangler fire fag fra VGS som jeg strøk i og ikke fullførte pga fravær, er nå 37 år. Er det vits å ta studiekompetanse når jeg er så gammel? Jeg kommer uansett ikke til å fortsette på noe prestigestudie ved universitet, også er jeg så redd for å få dårlige karakterer nå også så hele innsatsen er bortkastet? Må man lese mye og bruke veldig mye tid på det eller er skolefagene lettere når man er voksen? Er det noe vits å ta samfunnsfag, historie,norsk når jeg uansett vet at jeg suger i matte og kjemi som jeg også mangler? Anonymkode: 3d85d...4d1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #2 Skrevet 26. juni 2023 https://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/235-regelen Anonymkode: 1f51b...2ac
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #3 Skrevet 26. juni 2023 Hva er tanken din om studiekompetanse videre? Du sier du ikke vil inn på ett prestisjestudie, men vil du studere noe? Om du vil studere så er det selvfølgelig vits. Eventuelt søke deg inn via 23/5. Vil du ikke studere, så må du selv vurdere om det er vits med mestringsfølelsen for deg eller ikke. Du er knapt halvveis i livet til pensjonsalderen, så om du trives med jobben/situasjonen du har i dag, så kan du jo fortsette der i 30 år til. Du må lære akkurat like mye som tenåringer som tar de samme fagene. Hvor mye du må lese kommer an på hvor strukturert du er, og hvor lett du lærer. Men du bør først ta noen runder med dine egenne holdninger... For de er ikke akkurat noe å skryte av. Om det er vits uten å skulle gå prestisjestudier? Om alt er bortkastet ved dårlig resultat? Sier du det til andre rundt deg? "Kan du ikke garantert oppnå beste resultatene, så kan du bare drite i det, da er det ikke vits prøve engang". Anonymkode: 55ebc...fdc
aazy Skrevet 26. juni 2023 #4 Skrevet 26. juni 2023 Mine VGS-år gjekk i dass pga. tidleg debut av tung psykisk sjukdom og heilt ærleg, det er aldri for seint. Gjennom voksenopplæringa i ditt fylke vil du gå på skule med anna voksne i same situasjon. Eg har fått enormt mykje ut av mine år i voksenopplæring, ikkje minst meistringskjensle. Å få gode karakterar har vore ein leik, men så var eg veldig skuleflink som ung óg. Vil absolutt anbefale deg å gje det ein sjangs.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #5 Skrevet 26. juni 2023 Det er aldri feil med videreutdanning, uansett hvor gammel du er! Er selv 35 og ble nettopp ferdig med to år «voksen vgs», 23/5 ordning og fikk generell studiekompetanse med gode karakter. Det var mye nyttig der, og de fleste lærere tok hensyn til at det er voksene som tar faget, ikke barn. Mestringsfølelsen er stort og jeg angrer ikke at jeg gjorde det. Anonymkode: 45953...e56
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #6 Skrevet 27. juni 2023 Altså jeg er kun 28 år, men tok opp fag fra vgs som jeg også strøk for to år siden. Det var myyyyye lettere nå enn da jeg gikk på vgs, mye er allment og «ting man lærer med alder» samt man blir mer disiplinert av alderen. Synes dog at høgskole er enda lettere enn vgs fag, men det er nok fordi det er mye mer spennende og noe jeg liker. Anonymkode: a96be...2a2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå