Gå til innhold

Jeg mener at eldre mennesker har rett til å gjøre og si ting som yngre ikke bør

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener selvsagt ikke så ille ting som drap , trakassering osv... Men jeg synes det er greit at eldre mennesker kan få lov til å være sinna , litt frekkere enn andre og f.eks kaste ting etter en yngre person hvis den yngre personen er irriterende. Jeg synes ikke at dette er ille på noen måte om det er en eldre person som ikke har vært i arbeidslivet på flere år. Og det helt uavhengig av om de skulle ha demens eller ikke. Mye verre når yngre voksne folk ikke kan oppføre seg. 

Anonymkode: 42f30...198

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes at eldre også skal oppføre seg tilsvarende ok, og har på ingen måte større aksept for at eldre oppfører seg ugreit og uakseptabelt. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Alle bør oppføre seg som oppegående siviliserte mennesker. Eldre bør gå foran som forbilder. 

Desto eldre du er og dårligere du oppfører deg, desto mindre respekt har jeg for deg. Jeg tenker: «Har du ikke lært bedre ennå?!». Unntak for demens eller lignende.

Anonymkode: ac6da...911

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle bør oppføre seg som oppegående siviliserte mennesker. Eldre bør gå foran som forbilder. 

Desto eldre du er og dårligere du oppfører deg, desto mindre respekt har jeg for deg. Jeg tenker: «Har du ikke lært bedre ennå?!». Unntak for demens eller lignende.

Anonymkode: ac6da...911

Tenker motsatt. De har lært for lenge siden, men har nå lov til å gi mere blaffen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er forståelig at eldre folk blir irriterte og sinte, hvis livene deres er triste, vonde, syke og alt går feil vei. Alt de har å se frem til er elendighet og til slutt død. Kanskje må de tvinges inn på et sykehjem og miste alt som de selv bestemte over før. Nå må en sove, spise, kanskje dusje og gå på do hvis pleierne har tid. Kanskje ligge med full bleie fordi ingen har tid. En har klart seg selv i hele sitt liv og vil fortsette å få bestemme selv. Det får en ikke. Det er massevis av uverdig liv som jeg selv hadde blitt forbannet over å være fanget i, så jeg forstår utbruddene. 

Anonymkode: 3b9e6...655

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at det er forståelig at eldre folk blir irriterte og sinte, hvis livene deres er triste, vonde, syke og alt går feil vei. Alt de har å se frem til er elendighet og til slutt død. Kanskje må de tvinges inn på et sykehjem og miste alt som de selv bestemte over før. Nå må en sove, spise, kanskje dusje og gå på do hvis pleierne har tid. Kanskje ligge med full bleie fordi ingen har tid. En har klart seg selv i hele sitt liv og vil fortsette å få bestemme selv. Det får en ikke. Det er massevis av uverdig liv som jeg selv hadde blitt forbannet over å være fanget i, så jeg forstår utbruddene. 

Anonymkode: 3b9e6...655

Ja. Men jeg synes det er greit at de ikke bare oppfører seg pent lenger selv om de er friske også.

Skrevet

Hvorfor mener du friske eldre skal få "lov" til å være sinna, frekke, og få kaste ting etter andre? Syns du ikke det setter et dårlig eksempel for de yngre?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes alle bør oppføre seg høfelig og respektfull ovenfor andre, uavhengig av alder. Å kaste ting etter folk er det kun smårollinger som kan gjøre å være unnskyld. Og andre som "ikke vet bedre"; friske eldre inngår ikke i den kategorien. 

Anonymkode: 805da...168

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Millinea skrev (1 time siden):

Hvorfor mener du friske eldre skal få "lov" til å være sinna, frekke, og få kaste ting etter andre? Syns du ikke det setter et dårlig eksempel for de yngre?

Jeg bare synes ikke at det er like ille som når yngre voksne gjør det. De eldre har levd et langt liv, vært igjennom mye og må få lov til å endelig kunne si "fuck off" om de vil.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg mener selvsagt ikke så ille ting som drap , trakassering osv... Men jeg synes det er greit at eldre mennesker kan få lov til å være sinna , litt frekkere enn andre og f.eks kaste ting etter en yngre person hvis den yngre personen er irriterende. Jeg synes ikke at dette er ille på noen måte om det er en eldre person som ikke har vært i arbeidslivet på flere år. Og det helt uavhengig av om de skulle ha demens eller ikke. Mye verre når yngre voksne folk ikke kan oppføre seg. 

Der er jeg ikke enig. 

Mange har sagt at "man kan ikke lære en gammel hund å sitte", og dermed bitt i seg de største urimeligheter fra eldre slektninger i flere tiår. Det syntes jeg er feil. Å rette på en person så andre faktisk vil like å være med vedkommende istedenfor å "holde ut" er å gjøre dem og seg selv en tjeneste. Eldre kan ta seg sammen og tenke.

Det blir noe annet med demens. Demente er ikke rasjonelle. Man kan heller ikke forvente at en som hadde sin oppvekst på 1950 tallet skal være oppdatert på alle moderne tankerekker. Alle er et produkt av sin tid. 

Anonymkode: 63d71...1a5

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Eldre mennesker bør kunne kaste ting på de yngre???

Wtf er dette?

Endret av Rotemor
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (16 minutter siden):

Eldre mennesker bør kunne kaste ting på de yngre???

Wtf er dette?

Hvis den yngre oppfører seg irriterende mot den eldre, mener jeg det er greit at den eldre gjør det mot den yngre ja. Men jeg synes ikke at det er greit at den yngre gjør det samme mot den eldre,om den eldre oppfører seg irriterende mot den yngre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis den yngre oppfører seg irriterende mot den eldre, mener jeg det er greit at den eldre gjør det mot den yngre ja. Men jeg synes ikke at det er greit at den yngre gjør det samme mot den eldre,om den eldre oppfører seg irriterende mot den yngre. 

Men du synes det er greit at den eldre kaster ting!! 🙄 Hvor gammel er du?

• Hjerte 1
Skrevet

Så da er det greit at gamle bruker ord som neger, svarting, homse etc?

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (26 minutter siden):

Men du synes det er greit at den eldre kaster ting!! 🙄 Hvor gammel er du?

34 år. Jeg har jobbet med eldre, bor i en blokk med mange eldre og liker eldre.

Topsi skrev (17 minutter siden):

Nei.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg bare synes ikke at det er like ille som når yngre voksne gjør det. De eldre har levd et langt liv, vært igjennom mye og må få lov til å endelig kunne si "fuck off" om de vil.

De må gjerne si fuck off til meg ... Yttringsfriheten gjelder også for gamle mennesker. "Bli lyttet til"-friheten har de derimot ikke

... men da trenger de ikke komme med overrasket Pikachu-face når jeg stikker og ikke kommer tilbake igjen. Eller om jeg tar igjen. Usympatisk oppførsel fostrer lett usympatisk reaksjon. Og det er utrolig dumt å være usympatisk når det er DU som trenger/ønsker hjelp. Bit for all del hånda som hjelper deg.

Kanskje jeg setter esken med kamferdrops to hyller høyere OPP i butikken. Eller helt tilfeldigvis skrur lokket på syltetøyglasset ekstra hardt PÅ... eller inviterer til hopp-og-bråk-så-mye-du-kan-kveld på trampolina... som helt tilfeldigvis står 1 cm fra tomtegrensa.

Skrevet
Topsi skrev (33 minutter siden):

Godt poeng. Kanskje greit at de kaster ting på «dem» også.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...