Gå til innhold

Flytte til Gran Canaria

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
jeg ønsker å flytte til Gran Canaria med sønnen min (eller andre steder i spania. Tar imot tips.) 

Jeg har en fordel med at jeg prater skriver og leser spansk. Barnet mitt kan også noe spansk men han bruker det ikke så mye. Så, språket vil ikke være ett problem. 
Jeg ønsker derimot noen tips fra noen som har flyttet til spania angående hva jeg bør tenkte på før jeg flytter dit. 
* Hvordan få seg jobb.

* Levekostnader 

* Offentlig skole vs Privat skole 

osv… ☺️

Anonymkode: 58647...01e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg har bodd med mitt barn lengre perode på Gran Canaria. Svenske skolen og Norske skolen er bra.

Ellers er det mange andre private der.

Om du signerer en leiekontrakt på ett år er bo og levekostnader en god del mindre enn Norge. Mat ca 40% mindre, samme med bensin etc. google enkelt living costs norway vs gran canaria or spain så ser du.

Ikke meld utflytting før du har bodd der en stund. Om du kan jobbe remote for norsk firma så skatter du jo fullt til Norge uansett. Lykke til. deilig med godt vær året rundt. 

Men kan bli ensom som aleneforelder, da det er mest herr og fru som reiser ut ett år med ett elelr to barn. Vanskelig å finne barnevakter som er ok.

Anonymkode: 23dd5...3c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

jeg har bodd med mitt barn lengre perode på Gran Canaria. Svenske skolen og Norske skolen er bra.

Ellers er det mange andre private der.

Om du signerer en leiekontrakt på ett år er bo og levekostnader en god del mindre enn Norge. Mat ca 40% mindre, samme med bensin etc. google enkelt living costs norway vs gran canaria or spain så ser du.

Ikke meld utflytting før du har bodd der en stund. Om du kan jobbe remote for norsk firma så skatter du jo fullt til Norge uansett. Lykke til. deilig med godt vær året rundt. 

Men kan bli ensom som aleneforelder, da det er mest herr og fru som reiser ut ett år med ett elelr to barn. Vanskelig å finne barnevakter som er ok.

Anonymkode: 23dd5...3c8

Ts her. 
Takk for gode tips. 
jeg jobber i helsesektoren. Så er egentlig litt usikker på hvilke jobber jeg kan være kvalifisert til eller hvilke jobber som man kan få uten noe utdannelse som er å jobbe online. 
Det hadde jo vært veldig bra å jobbe for norsk firma og å bo der. Men vet ikke helt hvilke type jobb det kunne vært. 

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. 
Takk for gode tips. 
jeg jobber i helsesektoren. Så er egentlig litt usikker på hvilke jobber jeg kan være kvalifisert til eller hvilke jobber som man kan få uten noe utdannelse som er å jobbe online. 
Det hadde jo vært veldig bra å jobbe for norsk firma og å bo der. Men vet ikke helt hvilke type jobb det kunne vært. 

Det er vel en del bedrifter som har helsereiser til f.eks. Spania, kanskje de trenger folk? Sikkert veldig populære jobber, men skader ikke å sjekke. Jeg vet ikke hvordan det funker med autorisasjon over landegrenser innen EU? Ellers er det en del kundesenterjobber, men de er nok ikke så godt betalt, gjerne beregnet på unge folk som vil bo utenlands en stund.

AnonymBruker
Skrevet

Obs på å sjekke hva som er best ifht Folketrygden. Har vært en del saker der folk som har flyttet utenlands blir utmeldt av folketrygden i Norge. Du mister da masse rettigheter.

Anonymkode: c9f03...968

• Nyttig 1
  • 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 14.57):

Hei. 
jeg ønsker å flytte til Gran Canaria med sønnen min (eller andre steder i spania. Tar imot tips.) 

Jeg har en fordel med at jeg prater skriver og leser spansk. Barnet mitt kan også noe spansk men han bruker det ikke så mye. Så, språket vil ikke være ett problem. 
Jeg ønsker derimot noen tips fra noen som har flyttet til spania angående hva jeg bør tenkte på før jeg flytter dit. 
* Hvordan få seg jobb.

* Levekostnader 

* Offentlig skole vs Privat skole 

osv… ☺️

Hei! Hvordan gikk det med deg?

Anonymkode: 1ade4...9f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...