AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #1 Skrevet 26. juni 2023 Jeg har funnet drømmestedet, der står det et gammel hus i ganske dårlig stand. Det må totalrenoveres. Jeg får motstridende råd, noen synes jeg bør pusse opp det gamle, andre sier riv og bygg nytt. Er veldig usikker på hva som er lurest økonomisk. Hva hadde dere gjort? Jeg lever forresten fint med et hus som ikke er topp moderne. Anonymkode: 69723...b73
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #2 Skrevet 26. juni 2023 Det koster mye å rive et hus også, og det vil nok omtrent alltid svare seg å totalrenovere fremfor å rive og bygge nytt. I tillegg kan du da gjerne fordele kostnadene utover, og pusse opp litt og litt, så lenge huset er beboelig. Vi kjøpte et oppussings-objekt, som fungerte helt fint, men som altså hadde behov for renovering for å imøtekomme dagens standarder, som det het. Vi har byttet tak, vinduer, osv, Badene står for tur, de fungerer helt fint som de er, så fremt det ikke oppstår en lekkasje utenom i dusjen (ingen sluker utenom inne i dusjhjørne med høy kant), osv. Vi kan helt fint leve her, det ser bare litt stygt ut og strømregningen er litt høyere enn den hadde vært om vi hadde hatt bedre isolering, o.l. Men det tar vi litt og litt. Anonymkode: ccea3...f68
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #3 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har funnet drømmestedet, der står det et gammel hus i ganske dårlig stand. Det må totalrenoveres. Jeg får motstridende råd, noen synes jeg bør pusse opp det gamle, andre sier riv og bygg nytt. Er veldig usikker på hva som er lurest økonomisk. Hva hadde dere gjort? Jeg lever forresten fint med et hus som ikke er topp moderne. Anonymkode: 69723...b73 Her bør du ta med fagfolk å se i forhold til hva som er ødelagt. Er bæringen gått og huset har råte og settingsskader så blir det fort billigere å bygge nytt. Er husets konstruksjon ok så er valgene flere. Så er det jo og hvilken standard du vil ha. Vil du ha et hus som holder på varmen? Etterisolerer du huset må du og ta taket etc etc. Er elektrisk og rør ok, drenering, vindu etc etc. "Ikke topp moderne" sier veldig lite om hvor du vil. Anonymkode: 7e93a...b71 3
Rosa Dartle Skrevet 26. juni 2023 #4 Skrevet 26. juni 2023 Har selv totalrenovert, og ville aldri gjort det igjen. Det var flere som sa til oss at det var lurere å rive og bygge nytt, men jeg trodde ikke helt på dem. Så vi totalrenoverte, og det ble samme pris men med mange ting som ikke lot seg løse, og tok lang tid.
Rosa Dartle Skrevet 26. juni 2023 #5 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det koster mye å rive et hus også, og det vil nok omtrent alltid svare seg å totalrenovere fremfor å rive og bygge nytt. I tillegg kan du da gjerne fordele kostnadene utover, og pusse opp litt og litt, så lenge huset er beboelig. Vi kjøpte et oppussings-objekt, som fungerte helt fint, men som altså hadde behov for renovering for å imøtekomme dagens standarder, som det het. Vi har byttet tak, vinduer, osv, Badene står for tur, de fungerer helt fint som de er, så fremt det ikke oppstår en lekkasje utenom i dusjen (ingen sluker utenom inne i dusjhjørne med høy kant), osv. Vi kan helt fint leve her, det ser bare litt stygt ut og strømregningen er litt høyere enn den hadde vært om vi hadde hatt bedre isolering, o.l. Men det tar vi litt og litt. Anonymkode: ccea3...f68 Er det da snakk om totalrenovering eller oppussing som dere gjør? 1
Trolltunge Skrevet 26. juni 2023 #6 Skrevet 26. juni 2023 Jeg har totalrenovert et par hus, men heller mot å råde deg til å rive og bygge nytt når det er mulig. Det har ikke vært mulig på de tomter jeg har renovert hus på. Det er dyrt å totalrenovere et hus, og det er betydelig flere begrensninger angående resultatet enn når man bygger nytt. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #7 Skrevet 26. juni 2023 Kommer an på om du skal gjøre det meste selv eller leie inn folk. Vi er snart ferdig å renovere 1. og 2. etasje på et hus fra 60-tallet. Taktekking og elektrisk er det eneste vi ikke har gjort selv. Det har kostet oss 1,2 mill og huset er nå strøkent. Får ikke noe nytt hus til den prisen. Anonymkode: e3703...831
newman01 Skrevet 27. juni 2023 #8 Skrevet 27. juni 2023 Med totalrenovering er man i større grad bundet av eksisterende begrensninger hva angår bærevegger, fotavtrykk og plassering på tomt, samt etasjehøyde, plassering av vinduer osv. Om man river og bygger nytt starter man på blanke ark. Begge deler er dyrt. Eneste måten å finne "fasit" er å hente inn etpar entreprenører og høre hva kostnaden vil bli. Men kostnadsrammen kan sprekke, for man veit aldri hva man faktisk finner i et gammelt hus. Så husk å ha solid likviditet før dere starter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå