Gå til innhold

Min bror tillater ikke at barna få bli med på noe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bror som har 2 barn og de får aldri bli med besteforeldre eller tanter og onkler alene på noen ting. Den eldste er nå 4 år og har aldri sovet borte, ei heller hos besteforeldre noe min mor selvfølgelig synes er sårt. 

Den yngste starter i barnehagen nå til høsten så min mor passer henne på dagtid hjemme hos min bror frem til hun får barnehageplass. Men det som er så merkelig er at hun ikke får lov til å ta med seg barnebarnet på tur eller lignende, de vil at hun skal være der hjemme. Her får de gratis barnevskt hver uke i flere måneder, men hun får ikke én gang ta med barnebarnet på tur. Jeg synes det hele er så rart og min bror er egentlig ikke sånn og jeg vet at dette kommer fra hans kone. 

Anonymkode: b29ba...7c3

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det VET at det kommer fra hans kone, faktisk..? 

Her ligger det nok noe mer bak, som at de ikke stoler på at hun kommer til å ta skikkelig vare på barnet. 

Her er det et besteforeldrepar som aldri hadde fått tatt med ungene alene. Vi stoler ikke på at de hadde sikret ungen i bilen (de fnyser av bilstoler for da de hadde barn hadde de bare ungen på fanget, osv....), de sitter ofte på telefonen og følger overhodet ikke med, har glovarm kaffe stående ytterst på bordkanten og blir irriterte om noen prøver å flytte den for herreGUD for et hysteri da, osv. 

Det har rett og slett med at vi ikke stoler på at de følger de reglene vi setter for hvordan man trygt skal ta vare på barnet. 

Barnets trygghet kommer før besteforeldres såre følelser for å ikke få passe alene og ta med på ting. Når vi vet at de er troende til å bare sette ungen rett i en bil uten bilstol, ikke holde hånden når de går langs trafikert vei, glane på telefonen og ikke følge med når ungen er på en lekeplass ved en vei med trafikk, osv, så får de ikke passe. 

Anonymkode: 9ae6e...287

• Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor snakker du ikke med broren din da? 

Anonymkode: d17f4...5a4

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

er man bare fire år gammel så er man uansett litt i yngste laget for å overnatte andre steder enn hos foreldrene sine. 

men det kommer sannsynlig mange andre muligheter, etter hvert som barnet blir litt eldre...    

Anonymkode: 48bda...d84

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det VET at det kommer fra hans kone, faktisk..? 

Her ligger det nok noe mer bak, som at de ikke stoler på at hun kommer til å ta skikkelig vare på barnet. 

Her er det et besteforeldrepar som aldri hadde fått tatt med ungene alene. Vi stoler ikke på at de hadde sikret ungen i bilen (de fnyser av bilstoler for da de hadde barn hadde de bare ungen på fanget, osv....), de sitter ofte på telefonen og følger overhodet ikke med, har glovarm kaffe stående ytterst på bordkanten og blir irriterte om noen prøver å flytte den for herreGUD for et hysteri da, osv. 

Det har rett og slett med at vi ikke stoler på at de følger de reglene vi setter for hvordan man trygt skal ta vare på barnet. 

Barnets trygghet kommer før besteforeldres såre følelser for å ikke få passe alene og ta med på ting. Når vi vet at de er troende til å bare sette ungen rett i en bil uten bilstol, ikke holde hånden når de går langs trafikert vei, glane på telefonen og ikke følge med når ungen er på en lekeplass ved en vei med trafikk, osv, så får de ikke passe. 

Nei, dette gjelder ALLE også hennes egne foreldre og alle andre. Dette er noe som alle i vår slekt reagerer på. 

Bi vokste opp med å dra på helgetur til tanta vår og var på overnatting hos besteforeldre - hvor vi fikk fine opplevelser, ble skjemt litt bort og koste oss masse!

Jeg kommer ikke med noe synsing her. Årsaken til at jeg VET at det kommer fra henne er fordi hun har foreldre fra et annet land hvor hun ikke fikk lov til å leke/bli venner med andre i oppveksten. Hun har også tidligere sagt at hun aldri har sovet borte osv. 

Min mor har bilsete i bilen, helt likt som det de selv bruker. Hun er heller ikke uansvarlig på noe som helst måte. 

Jeg synes det er utrolig rart å legge sånne føringer. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor snakker du ikke med broren din da? 

Anonymkode: d17f4...5a4

Vel, jeg har vurdert det flere ganger. Men jeg har ikke hatt lyst til å blande meg heller. 

Min mor sa ifra nå sist hvor min bror hadde sagt at "Vi liker at du kun er her hjemme med henne" 

Hun hadde svart at: "ærlig talt, når det er nydelig vær ute så må jeg jo få lov til å ta henne med på tur."

Da sa han ingenting, så vi får se hvordan det går. 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Litt ekkelt rart. Er broren din helt god? 

Anonymkode: 9ca73...98a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, dette gjelder ALLE også hennes egne foreldre og alle andre. Dette er noe som alle i vår slekt reagerer på. 

Bi vokste opp med å dra på helgetur til tanta vår og var på overnatting hos besteforeldre - hvor vi fikk fine opplevelser, ble skjemt litt bort og koste oss masse!

Jeg kommer ikke med noe synsing her. Årsaken til at jeg VET at det kommer fra henne er fordi hun har foreldre fra et annet land hvor hun ikke fikk lov til å leke/bli venner med andre i oppveksten. Hun har også tidligere sagt at hun aldri har sovet borte osv. 

Min mor har bilsete i bilen, helt likt som det de selv bruker. Hun er heller ikke uansvarlig på noe som helst måte. 

Men da er gjerne det forklaringen, da? At hun kommer fra en annen kultur, og ikke er komfortabel med at andre tar seg av barnet? 

Det er en ærlig sak. Det er ikke som om hun nekter dere å være med barnet - din mor får jo være med ungen aleine i timesvis, bare hjemme hos dem.? 

Du kan heller ikke sammenligne hva du fikk lov til for over tyve år siden med hvordan ting er i dag. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men da er gjerne det forklaringen, da? At hun kommer fra en annen kultur, og ikke er komfortabel med at andre tar seg av barnet? 

Det er en ærlig sak. Det er ikke som om hun nekter dere å være med barnet - din mor får jo være med ungen aleine i timesvis, bare hjemme hos dem.? 

Du kan heller ikke sammenligne hva du fikk lov til for over tyve år siden med hvordan ting er i dag. 

Ja, det er forklaringen. Skal man allikevel stå å se på at barna blir "frarøvd" opplevelser?  Eller bør man si noe?

De finner på veldig lite med barna selv og er for det meste kun hjemme. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er forklaringen. Skal man allikevel stå å se på at barna blir "frarøvd" opplevelser?  Eller bør man si noe?

De finner på veldig lite med barna selv og er for det meste kun hjemme. 

Det er deres barn, så ja? Verken du eller moren din har noe dere skulle ha sagt her. 

De blir "frarøvet" noe du og din mor mener er viktig. Foreldrene kan mene noe annet. 

• Liker 8
Skrevet

Dette er foreldrenes valg. Minst 1 av dem er nok gjerne litt overengstelig siden ingen får ta barna ut på tur. Den andre forelderen må kanskje jatte med pga den førstes engstelse og store kontrollbehov. Dere andre kan ikke bestemme det for dem. 

Når de går i barnehage vil de få en del erfaringer og opplevelser. Det er ikke omsorgssvikt å være mye hjemme på fritiden, selv om de fleste ikke vil se på det som ideelt.

Vil dere hjelpe, inviter dem sammen på ting s familie, ikke prøv å skille barna så mye fra foreldrene om foreldrene opplever at det er feil.

Vår hadde heller ikke vært på overnatting ved 4-årsalder, men familie bor så langt unna at de ikke ble så kjente, og barnet var ganske rigid på sine leggerutiner. Jeg hadde ingen bekymringer for at de ikke var omsorgsfulle og pålitelige, men det kunne blitt en dårlig opplevelse for både barn og barnepassere. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

er man bare fire år gammel så er man uansett litt i yngste laget for å overnatte andre steder enn hos foreldrene sine. 

men det kommer sannsynlig mange andre muligheter, etter hvert som barnet blir litt eldre...    

Man er absolutt ikke for liten til å overnatte andre steder enn hos foreldrene når man er 4 🙄 

Anonymkode: 6497b...3c7

• Liker 20
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du kan si i fra på tomannshånd til broren din. De aller fleste 4 åringer jeg kjenner til får bli med på kjekke aktiviteter med besteforeldre og tanter/onkler. De fleste har overnattet også. Og de syns det er stas! 

Det kan være lurt å gjøre barna vant til å være med andre på aktiviteter og overnatting i ny og ne. Plutselig oppstår en situasjon hvor barnet MÅ være hos andre, f.eks ved sykdom/innleggelse av foreldrene el. Da er det ok de er trygg på å være hos andre. 

Jeg aner ikke hvorfor moren er slik,mulig pga oppvekst. Men hvis det er snakk om angst eller noe så er det moren som må jobbe med seg selv. 

Går barnet i barnehage og møter andre?

Anonymkode: be1d1...338

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal barna på død og liv overnatte hos alle mulige slektninger? 
De fleste overgrep skjer i nær familie og omgangskrets. Ikke vær så naive at dere tror det ikke skjer deres barn.

Anonymkode: eeb0f...7d9

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker du kan si i fra på tomannshånd til broren din. De aller fleste 4 åringer jeg kjenner til får bli med på kjekke aktiviteter med besteforeldre og tanter/onkler. De fleste har overnattet også. Og de syns det er stas! 

Det kan være lurt å gjøre barna vant til å være med andre på aktiviteter og overnatting i ny og ne. Plutselig oppstår en situasjon hvor barnet MÅ være hos andre, f.eks ved sykdom/innleggelse av foreldrene el. Da er det ok de er trygg på å være hos andre. 

Jeg aner ikke hvorfor moren er slik,mulig pga oppvekst. Men hvis det er snakk om angst eller noe så er det moren som må jobbe med seg selv. 

Går barnet i barnehage og møter andre?

Anonymkode: be1d1...338

Jeg er helt enig. 

Det ene barnet går i barnehage og elsker det. Det andre barnet starter til høsten (min mor er dagmamma frem til barnehagestart)

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor skal barna på død og liv overnatte hos alle mulige slektninger? 
De fleste overgrep skjer i nær familie og omgangskrets. Ikke vær så naive at dere tror det ikke skjer deres barn.

Anonymkode: eeb0f...7d9

Det er mange nyanser mellom å overnatte hos alle mulige slektninger og at bestemoren tar med ungen på en liten tur utenfor hjemmet i fint vær på dagtid. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du med tur mener overnattingsturer, ferier, hytteturer, syns jeg ikke det er noe rart. Det var da nylig en lang tråd her skrevet av en mor som ikke ville at barna (1 og 4 år gamle) var på hytta med faren sin uten henne en helg. Hun fikk en del motstand her, men også masse forståelse. Mener du tur som på biblioteket, hjem på besøk til onkel og spise middag, dagsturer er det litt rart. 

Anonymkode: 49ed4...e7c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eksmannen min er også "fra et annet land", eller foreldrene hans er, og han er født her i Norge, men nokså kulturell. Skjer ikke at de overnatter noen andre steder enn hjemme, kun hos familie. De er også lite med venner på fritiden. 

Jeg tenker istede for å legge skylden på kona hans og at alt det hun mener og gjør er feil, så tenker jeg at hun er mammaen. For henne føles det feil å sende barna på overnatting til andre, og hvor kjipt er det ikke å være mamma og føle at man må legge vekk prinsipper for å glede andre i familien. 

Tenker at dere kan gå i dialog og snakke med henne :)

Anonymkode: 3b184...f15

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt tantebarn har overnattet hos meg siden hun var 2 år gammel. Foreldrene var 8 timer unna. Og dette er fantastiske og ressurssterke foreldre. Ungen elsker å sove hos tante, og har alltid gjort det. Jeg var selv 2-3 år da jeg overnattet hos mormor for første gang. Det var stor stas. Da jeg var 4 tok jeg den 2 timers lange bussturen helt alene også. 

Anonymkode: 2ae6e...852

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du med tur mener overnattingsturer, ferier, hytteturer, syns jeg ikke det er noe rart. Det var da nylig en lang tråd her skrevet av en mor som ikke ville at barna (1 og 4 år gamle) var på hytta med faren sin uten henne en helg. Hun fikk en del motstand her, men også masse forståelse. Mener du tur som på biblioteket, hjem på besøk til onkel og spise middag, dagsturer er det litt rart. 

Anonymkode: 49ed4...e7c

Jeg mener det siste, dagsturer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...