AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #1 Skrevet 26. juni 2023 Flyttet nylig inn i en leiebolig, hvor det har vært endel som har skurret, og jeg føler utleier ikke er den mest ærlige personen.. Det siste er at jeg tok kontakt da jeg oppdaget det som ser ut som muggsopp i vinduskarmen på ett av vinduene. Jeg har spurt flere ganger om ikke dette er muggsopp, og hva hun foreslår som løsning - for jeg har et barn med astma og tar sånt seriøst. Hun svarer litt unnvikende, og skriver bare hva man bør gjøre for å unngå dette (som jeg er fullstendig klar over), og kaller det bare "svarte merker"... Hun tilbydde seg å komme og skure bort de "svarte merkene", men jeg vet ikke om dette er bra nok...? Og hvorfor vil hun ikke skrive "muggsopp"? Kan det være at hun beskytter seg mot videre ansvar...? Det er kun denne ene plassen jeg har merket dette, men det går langs hele vinduskarmen. Anonymkode: b7817...eed
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #2 Skrevet 26. juni 2023 Det er såpass mye at det har neppe kommet over natta. Hva sa utleier om det da du var på visning? Anonymkode: ee1e9...261 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #3 Skrevet 26. juni 2023 Det kan også være skitt. Det må nok undersøkes nærmere. Anonymkode: 4c495...b75 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #4 Skrevet 26. juni 2023 Det er mugg, ja. For dårlig ventilasjon fører til kondensering på vinduene. https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/bolig-og-interior-og-interior/2015/11/27/195045195/dette-kan-vaere-tegn-pa-mugg?redirect=true Anonymkode: 898f3...23e 1
Gjest Chroma Skrevet 26. juni 2023 #5 Skrevet 26. juni 2023 Vanskelig å se utifra det bildet der, det ser ut som møkk.
Mardina Skrevet 26. juni 2023 #6 Skrevet 26. juni 2023 Det ser ut som muggsopp ja 😬 Og det er absolutt noe utleier bør ta seriøst! Får noe sånn utvikle seg, kan det fort bli et mye større problem. Og da vil det vil koste mye å få det utbedret. Jeg har bodd i leilighet med muggsopp, så jeg snakker av erfaring. Jeg flyttet rimelig fort, når jeg fikk vite hvor farlig det faktisk var. Huseier den gang var ikke spesielt imponert over at jeg bare flyttet, men samtidig vil jeg jo ikke risikere helsa mi heller... 🤔 1 1
Aktiv Kverulant Skrevet 26. juni 2023 #7 Skrevet 26. juni 2023 Litt uklart utifra bildet, men ser ut som svartsopp. Evt er det bare veldig skitne vinduer. Svartsopp kan vaskes vekk helt uten problemer. Om problemet dukker opp igjen så skyldes det dårlig utlufting. Sløvt at det ikke var vasket vekk da du flyttet inn, men men. Ville bare ordnet det selv. 1
KatteLatte Skrevet 26. juni 2023 #8 Skrevet 26. juni 2023 Synes faktisk ikke det så ut som mugg. Kjøp en fuktighetsmåler og sjekk luftfuktigheten inne hos deg.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #9 Skrevet 26. juni 2023 Jeg synes det ser ut som overmalt mugg. Det tyder på at utleier godt vet om problemet. Anonymkode: 11827...371 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #10 Skrevet 26. juni 2023 Her var det mange ulike meninger 😂 Ble bare mer usikker nå 🤭 Men utleier tar null ansvar hvertfall, for jeg fikk tilbakemelding (når jeg skrev at hvis problemet ikke ga seg etter vasking burde vel vinduet skiftes ut) om at vinduet vil ikke bli skiftet ut nei, for dette aldri var et problem når utleier bodde her selv (for over 5 år siden!) og de passet på å lufte skikkelig... Utleier oppfører seg veldig lite profesjonelt nå syns jeg, og svarer som om det er JEG som har skapt dette problemet, og at jeg er til bry, når alt jeg gjør er å informere om mangler i boligen, som jeg tross alt er pliktig til.... TS Anonymkode: b7817...eed
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #11 Skrevet 26. juni 2023 Er vinduet dekket til med plast, eller ser det bare sånn ut på bildet? Anonymkode: f3c90...a5a 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #12 Skrevet 26. juni 2023 Dere får lese dere opp på «kondens». google it! Når man dusjer, koker, tørker klær, ånder.. så blir det høg luftfuktighet inne. Og når det møter ett kaldt vindu eller rør, eller kald yttervegg så blir det fuktighet Der vil de bli mugg om det ikke tørker fort opp. For å forhindre dette så må man sjokklufte. Åpne opp gardiner og rullegardiner.. ikke sette møbler tett inntil slike kalde vegger. Og bruke flott uttrekksviftene på bad og kjøkken. Rom med høg temperatur tar opp mer fuktighet i luften, så det er størst problem i de kalde rommene. Vask med klorin og hold det under oppsyn. Tenk kritisk over hvordan du lufter, tørker klær, dusjer osv. Anonymkode: 4d472...001 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #13 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere får lese dere opp på «kondens». google it! Når man dusjer, koker, tørker klær, ånder.. så blir det høg luftfuktighet inne. Og når det møter ett kaldt vindu eller rør, eller kald yttervegg så blir det fuktighet Der vil de bli mugg om det ikke tørker fort opp. For å forhindre dette så må man sjokklufte. Åpne opp gardiner og rullegardiner.. ikke sette møbler tett inntil slike kalde vegger. Og bruke flott uttrekksviftene på bad og kjøkken. Rom med høg temperatur tar opp mer fuktighet i luften, så det er størst problem i de kalde rommene. Vask med klorin og hold det under oppsyn. Tenk kritisk over hvordan du lufter, tørker klær, dusjer osv. Anonymkode: 4d472...001 Problemet her er at i mange mange utleieboliger er det mangel på uttrekksvifter, og ventiler. En kan praktisk talt ikke som utleier forvente at leieboer skal slippe inn 25 spek vinterstid. Skal vinduet alltid stå oppe når en tørker klær osv? Fordi det er mangel på luftemuligheter? Ja, en del leieboere vil selvsagt ha forbedringspotensiale. Spørsmålet er; er det nødt å være slik at utleier legger det opp slik at leieboer er nødt til å tenke så kritisk når en skal ta seg en dusj? Hva er egentlig kostnaden for å installere ei vifte som kan løse hele problemet? Ikke minst, spare huseier for mye mas og problemer? Anonymkode: 73113...ad2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #14 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet her er at i mange mange utleieboliger er det mangel på uttrekksvifter, og ventiler. En kan praktisk talt ikke som utleier forvente at leieboer skal slippe inn 25 spek vinterstid. Skal vinduet alltid stå oppe når en tørker klær osv? Fordi det er mangel på luftemuligheter? Ja, en del leieboere vil selvsagt ha forbedringspotensiale. Spørsmålet er; er det nødt å være slik at utleier legger det opp slik at leieboer er nødt til å tenke så kritisk når en skal ta seg en dusj? Hva er egentlig kostnaden for å installere ei vifte som kan løse hele problemet? Ikke minst, spare huseier for mye mas og problemer? Anonymkode: 73113...ad2 Problemet er jo ofte at feks en student som leier.. ikke bruker den viften, ikke åpner gardinene, tørker klær inne på soverommet sitt. Har hørt utallige eksempler på slike problemstillinger på jobben min. Anonymkode: 4d472...001 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #15 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Problemet her er at i mange mange utleieboliger er det mangel på uttrekksvifter, og ventiler. En kan praktisk talt ikke som utleier forvente at leieboer skal slippe inn 25 spek vinterstid. Skal vinduet alltid stå oppe når en tørker klær osv? Fordi det er mangel på luftemuligheter? Ja, en del leieboere vil selvsagt ha forbedringspotensiale. Spørsmålet er; er det nødt å være slik at utleier legger det opp slik at leieboer er nødt til å tenke så kritisk når en skal ta seg en dusj? Hva er egentlig kostnaden for å installere ei vifte som kan løse hele problemet? Ikke minst, spare huseier for mye mas og problemer? Anonymkode: 73113...ad2 Problemet er ofte at fattige studenter eller uføre skal spare strøm med å ha vinduene lukket og tørke klær i stue eller på soverom. Samt ikke lufter når det er dusjet osv. Anonymkode: 1cad3...406 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #16 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet er jo ofte at feks en student som leier.. ikke bruker den viften, ikke åpner gardinene, tørker klær inne på soverommet sitt. Har hørt utallige eksempler på slike problemstillinger på jobben min. Anonymkode: 4d472...001 Så hvorfor ikke sette inn vifte som starter på fuktighet på baderom? Et problem løst. Studenter nevnes og de bor gjerne trangt. Har de en mulighet til å tørke klærne et annet sted? Dette skjer gjerne når en skal leie ut en 2 roms som en 5 roms. Problemstillingene da blir fler enn en måtte ønske, om en ikke legger tilrette for ting. Anonymkode: 73113...ad2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #17 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet er ofte at fattige studenter eller uføre skal spare strøm med å ha vinduene lukket og tørke klær i stue eller på soverom. Samt ikke lufter når det er dusjet osv. Anonymkode: 1cad3...406 Det er greit å si når en har et eget vaskerom å tørke klær på, men det finnes knapt nok i noen utleieobjekter. De vil vel ikke fryse ihjel? Anonymkode: 73113...ad2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #18 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er greit å si når en har et eget vaskerom å tørke klær på, men det finnes knapt nok i noen utleieobjekter. De vil vel ikke fryse ihjel? Anonymkode: 73113...ad2 Det blir jo ikke varmere av å ha ikke lufte. Man må jo få ut den fuktige luften, men det er det ikke alle som forstår. Anonymkode: 1cad3...406 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #19 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det blir jo ikke varmere av å ha ikke lufte. Man må jo få ut den fuktige luften, men det er det ikke alle som forstår. Anonymkode: 1cad3...406 Så det du sier er at det er utleiers feil egentlig som ikke legger tilrette? Anonymkode: 73113...ad2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #20 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så det du sier er at det er utleiers feil egentlig som ikke legger tilrette? Anonymkode: 73113...ad2 Altså. Om man ikke ønsker å bruke hodet når man er leietaker så bør man feks ikke leie i en kjeller om det ikke er balansert ventilasjon i bygget. Anonymkode: 4d472...001
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå