AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #1 Skrevet 26. juni 2023 Når blodprosent er på 9 og blodplater er på 7, hvor ille er det? Personen må få jevnlig påfyll av blod, ca hver 2 uke. Har lest at det heller ikke er så bra mtp opphopning av jern? NBoe helsepersonell her som vet? Anonymkode: 42ca3...3f6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #2 Skrevet 26. juni 2023 Hva mener du med at blodplatene er på 7? Normalverdi på blodplater er 150-400 x 109 i hver liter blod. Vet ikke hvor du har tallet 7 fra og hvordan dette samsvarer med referanseverdiene på blodplater. "Blodprosent" på 9 er ganske lavt men dersom personen får jevnlig påfyll av blod er jo vedkommende under behandling. Jernnivåene sjekkes vel av lege når man får jevnlig blodtilførsel, så hvis du er usikker så spør legen. Jeg hadde nesten tomme jernlagre for ti år siden, grunnet store mensblødninger, og hadde da lav blodprosent (lå på rundt 11, så det var ikke så veldig ille i følge lege). Opplevde da at ved lavt hemoglobin ("blodmangel") så øker mengden blodplater i kroppen, som et rart forsøk på å kompensere for manglende hemoglobin. Blodplatenivåene gikk tilbake til normalen når blodprosenten gikk opp. Dette er den eneste erfaringen jeg har med blodprosent og blodplater. Jeg er forøvrig ikke helsepersonell, men hadde jeg vært det hadde jeg ikke hatt lov til å titulere meg som helsepersonell uansett. Anonymkode: 58b69...b82
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #3 Skrevet 26. juni 2023 Hvor lenge har nivåene vært slik? Blodplater på 7 er veldig lavt. Det medfører risiko for blødninger. Regner med personenen er under tett oppfølgning og kanskje innlagt? Anonymkode: c5589...480
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #4 Skrevet 26. juni 2023 Jeg fikk blodoverføring ved blodprosent på 7.1. Den økte til 8. Tok jerntabletter etter det. Anonymkode: 6fb15...0d4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #5 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvor lenge har nivåene vært slik? Blodplater på 7 er veldig lavt. Det medfører risiko for blødninger. Regner med personenen er under tett oppfølgning og kanskje innlagt? Anonymkode: c5589...480 Tar prøver flere ganger i uka. Nivåene er slik stort sett, litt opp og litt ned. BLodprosenten har vært nede på 6-7 og platene nede under 7 flere ganger. Fått påfyll av både blod og plater innimellom. Er bare bekymret for hvor fort dette kan gå og når evt behandling plutselig slutter å virke, har hørt det ikke er så bra å få tilført blod stadigvekk pga jern? Når blir det plutselig nok liksom? Anonymkode: 42ca3...3f6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #6 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tar prøver flere ganger i uka. Nivåene er slik stort sett, litt opp og litt ned. BLodprosenten har vært nede på 6-7 og platene nede under 7 flere ganger. Fått påfyll av både blod og plater innimellom. Er bare bekymret for hvor fort dette kan gå og når evt behandling plutselig slutter å virke, har hørt det ikke er så bra å få tilført blod stadigvekk pga jern? Når blir det plutselig nok liksom? Anonymkode: 42ca3...3f6 Det er riktig at en kan få opphopning av jern i kroppen ved hyppig transfusjon. Er du sikker på at det er blodplatene som er 7? Det er ikke ferritin du mener? Om det stemmer at du har så lite plater, må du jo også få transfusjon av blodplater. Med så lave verdier regner jeg med at du har en diagnose eller er til utredning? Anonymkode: a74d2...db9 1
Memorangen Skrevet 27. juni 2023 #7 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 13.27): Når blodprosent er på 9 og blodplater er på 7, hvor ille er det? Personen må få jevnlig påfyll av blod, ca hver 2 uke. Har lest at det heller ikke er så bra mtp opphopning av jern? NBoe helsepersonell her som vet? Anonymkode: 42ca3...3f6 Blodplater på 7 er kritisk lavt. Det går an å få tilførsel av bare blodplater og ikke fullblod. Har det vært aktuelt? Blodprosent (hb) på 9 er lavt men ikke kritisk lavt. Er vedkommende innlagt?
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #8 Skrevet 27. juni 2023 Hvor ille det er avhenger helt av årsaken og alderen på personen. Anonymkode: 4d344...7e9
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #9 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er riktig at en kan få opphopning av jern i kroppen ved hyppig transfusjon. Er du sikker på at det er blodplatene som er 7? Det er ikke ferritin du mener? Om det stemmer at du har så lite plater, må du jo også få transfusjon av blodplater. Med så lave verdier regner jeg med at du har en diagnose eller er til utredning? Anonymkode: a74d2...db9 Ja, er blodplater. Må få påfyll sv det også iblant men ikke like ofte som blod. Gjelder ikke meg selv men familie Anonymkode: 42ca3...3f6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #10 Skrevet 27. juni 2023 Memorangen skrev (4 timer siden): Blodplater på 7 er kritisk lavt. Det går an å få tilførsel av bare blodplater og ikke fullblod. Har det vært aktuelt? Blodprosent (hb) på 9 er lavt men ikke kritisk lavt. Er vedkommende innlagt? Har fått begge deler. Blod ca annenhver uke da det blir så lavt(ned mot 7), blodplater jevnt lavt men får påfyll sv dette litt sjeldnere ikke innlagt nå, men har vært pga dårlig almenntilstand og smerter (mye pga samme problemstilling, nivåene som blir så lave) Anonymkode: 42ca3...3f6
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #11 Skrevet 29. juni 2023 så synker det til 8,7 og 6,1, det er vel ikke bra? Anonymkode: 42ca3...3f6
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #12 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): så synker det til 8,7 og 6,1, det er vel ikke bra? Anonymkode: 42ca3...3f6 Igjen, kommer helt an på alderen til personen og hvorfor det synker. Er det en årsak som er kjent? Er det produksjonssvikt, forbruk eller autoimmunt som gjør at personen ikke lager selv? Verdiene i seg selv er lave, men det er årsaken som betyr mest. Anonymkode: 4d344...7e9
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2023 #13 Skrevet 29. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Igjen, kommer helt an på alderen til personen og hvorfor det synker. Er det en årsak som er kjent? Er det produksjonssvikt, forbruk eller autoimmunt som gjør at personen ikke lager selv? Verdiene i seg selv er lave, men det er årsaken som betyr mest. Anonymkode: 4d344...7e9 personen er 84. kjent årsak for personen selv men vil ikke fortelle til andre konkret hva det er.har lav blodprosent hele tiden, samt lave plater. går opp ved tilførsel i en kort periode. får jo av og til indre blødninger av lave plater, da synker blodpros enda mer. skummelt for oss rundt når det ikke kan snakkes om, vi får jo aldri vite hvor ille det egentlig er, om det er håp, lenge igjen eller hva. veldig slitsomt. Anonymkode: 42ca3...3f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå