AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #1 Skrevet 26. juni 2023 Jeg har en del gjeld, den er rett i underkant av en årslønn for meg. Den er fordelt på flere kreditorer, og den lengste nedbetalingen er på 3 år. Altså ikke langsiktig, men fordi det ikke er langsiktig er også avdragene mye høyere. Jeg har prøvd å søke muligheter for å få mindre avdrag over lenger tid, men har ikke lykkes med det. Det siste halvåret har jeg slitt veldig med å få økonomien til å gå rundt, og det er skikkelig kjipt og slitsomt å leve som jeg gjør nå. Jeg må rett og slett finne noen alternativer. Det mest realistiske hadde egentlig vært refinansiering, men jeg får/finner ingen tilbud på nett som vil ha meg, tror det skyldes gjeldsbyrden jeg har. Er det større sjanse for å få til noe om jeg kontakter banker direkte? Jeg har stabil inntekt, fast jobb. Er det noen andre «ting» man kunne prøvd seg frem på? Vet namsmann har gjeldsordninger, men siden jeg ikke har noe hos inkasso, er det fortsatt mulig å søke? Anonymkode: c21b6...122
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #2 Skrevet 26. juni 2023 Snakk med en rådgiver i banken, de kan ofte hjelpe deg å finne løsninger som du ikke får via enkel nettsøknad. sett opp et budsjett på forhånd, og full oversikt over hva du skylder og ta med dette til møtet. om du har fast eiendom eller har noen som kan være kausjonist får du ofte mye bedre betingelser på lån. og det er større sannsynlighet at du kan få hjelp til en løsning nå før du misligholder noe, for da viser du vilje til å gjøre opp for deg! Anonymkode: 16ad1...171
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #3 Skrevet 26. juni 2023 Gjeldsordning er for gammel gjeld, tre år gammel kvalifiserer nok ikke. Det beste du kan gjøre er å fortsette å betale etter avtale, og heller øke inntekten din. Ny jobb, ekstra jobb, eventuelt kutte i utgifter, om du har noe å kutte i? Betal inn ekstra på de minste først og bli kvitt de, før du kjører opp betalingene på de største. Godt mulig refinansiering kan bli mer aktuelt om du blir kvitt en av gjeldsposter. Om du greier å holde tunga beint i munn, kan du kjøre max inn på de dyreste først. Anonymkode: a45ab...1e4 1
TBergh Skrevet 26. juni 2023 #4 Skrevet 26. juni 2023 Hei. Korrigering og til info. Alderen på gjeld bør være eldre enn 2 - to år og ikke utgjøre mer enn 50% av samlet gjeld. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #5 Skrevet 26. juni 2023 Kutt utgifter og øk inntekter - betal ned raskere. Det er det smarteste du kan gjøre. Bedre å dra på litt skikkelig og få gjelda unna på et år eller to, enn å dra det enda lenge ut i seigpining. Forbrukslån (?) blir svært mye dyrere for hvert ekstra år som går. Finn deg en ekstra helgejobb/kveldsjobb og lev helt spartansk et års tid, og få vekk alle de minste lånene først. Så blir gjelda raskt mer håndterbar. Anonymkode: 3a22c...40a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå