Gå til innhold

Er blod i avføring tegn på noe galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag oppdaget jeg at jeg har blod i avføringen, det var blod i bæsjen og på papiret. Jeg har hatt diare tendenser en stund, mye på do. 

Blir bekymret når det er blod der, men det kan jo være uskyldig. Jeg tok koloskopi for et år siden. Fant da noen utvekster. Så jeg tar noe pulver hver morgen for å holde dette i sjakk.. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan være tegn på noe galt. Kanskje du burde hatt mer oppfølging?

Anonymkode: a70e3...97f

AnonymBruker
Skrevet

Oftest rift og ufarlig. 

Anonymkode: ca220...b9d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være rifter eller hemoroider. 

Gå å sjekk deg, trenger ikke å gå lengere enn til fastlegen for å se det.

Anonymkode: 3ed48...3d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det KAN være, men husk nå at det også KAN være en rift. det KAN være farlig, det KAN være ufarlig.

Anonymkode: 903e6...4fd

AnonymBruker
Skrevet

Om du har hatt diaré og/eller hard avføring, kan du ha fått rift eller hemorider. Er det helt friskt, rødt blod er det som oftest ikke farlig. 

Ville gått til legen for sjekk, uansett. Det er alltid anbefalt om man har blod i avføringen.

Anonymkode: 869a7...bf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan få rifter og da vil blodet vise på papiret, men om du ser i do og ser blodig avføring ville jeg tatt kontakt med lege.

Anonymkode: a87a3...679

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i midten av femtiårene og fikk i posten tilbud om tarmscreening. Vedlagt lå en prøvebeholder og en ferdigfrankert svarkonvolutt. Det sto at de sjekket for kreft ved å se etter nettopp blod i avføringsprøvene de samlet inn. Jeg tok den og sendte inn. Fikk svar at intet var funnet.

Det er sikkert ingen grunn til alarm hos deg, men du bør be fastlegen om de deler ut et slikt prøverørsglass og boblekonvolutt hos fastlegen, eller om han/hun kan sende inn en prøve for deg.  Det er bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite.

Anonymkode: 5c759...f6e

Gjest Elooon
Skrevet

Som oftest noe helt uskyldig, men det kan være tegn på noe verre også. Derfor alltid lurt å ta det opp med lege når du oppdager blod og ikke vet hva det er, selv om det mest sannsynlig er noe ufarlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Om du har hatt diaré og/eller hard avføring, kan du ha fått rift eller hemorider. Er det helt friskt, rødt blod er det som oftest ikke farlig. 

Ville gått til legen for sjekk, uans

Det er ikke friskt blod, ser ut til at det kommer fra lenger opp i tarmen. Bruker VI-Siblin mot problemer i endetarm. Det er for å få systemet til å fungere som det skal. Ellers blir det mye diare. Må følge med dette og se om det fortsetter.

AnonymBruker
Skrevet
jaeols skrev (1 time siden):

Det er ikke friskt blod, ser ut til at det kommer fra lenger opp i tarmen. Bruker VI-Siblin mot problemer i endetarm. Det er for å få systemet til å fungere som det skal. Ellers blir det mye diare. Må følge med dette og se om det fortsetter.

Da synes jeg at du skal forhøre deg med fagpersonell.

Jeg har også lært at dersom blodet er friskt, er det sannsynligvis bare en rift eller hemoroider, og ingenting å bekymre seg for. Er det ikke friskt, bør man ta det alvorlig just in case. Ring legekontoret for å høre om dette er noe du bør komme inn for å få sjekka 😊

Anonymkode: 4ef01...3cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Få ser uansett sjekket. Friskt blod kommer ofte av hemoroider eller rift, mens mer mørkt "gammelt" blod kommer fra lengre oppe.. 

Anonymkode: a4730...fe1

Skrevet

kan være som regel ikke, man skal alltid gå til lege for og undersøke det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da synes jeg at du skal forhøre deg med fagpersonell.

Jeg har også lært at dersom blodet er friskt, er det sannsynligvis bare en rift eller hemoroider, og ingenting å bekymre seg for. Er det ikke friskt, bør man ta det alvorlig just in case. Ring legekontoret for å høre om dette er noe du bør komme inn for å få sjekka 😊

Anonymkode: 4ef01...3cb

Hva er ikke friskt blod, om du kan forklare meg?

Anonymkode: c971c...791

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Frisk rød farge er rød, som når du kutter deg. En mørkere rødfarge kan tyde på blødninger lengre oppe, magen etc. Ofte er lysrød ledsaget av hemoroider, som er helt ufarlig. 

Anonymkode: c137c...32d

Takk for forklaringen. :) 

Anonymkode: c971c...791

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...