Gå til innhold

Har noen en enkel rett med kjøttdeig, potet, matfløte og ost?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en person. Har ca 200 gram stofekjøttdeig jeg må bruke opp. Tenkte å lage en liten ildfast form med dette. Har noen tips? Tenkte tynne skjærte poteter i bunn, litt stekt kjøttdeig og løk, jeg har evt litt gulrot og brokkoli og erter. Har matfløte og ost, så vurderte å lage en slags fløtegratinert grateng med litt kjøttdeig?

Er dårlig på matlaging, har aldri feks laget fløtegratinerte poteter. Noen som har tips om fremgangsmåte som er enkel?

Anonymkode: 9dc0c...5b8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville heller laget potetmos. 

Anonymkode: b5409...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å putte litt olje i ei form. Skjær alt opp og sleng det oppi forma, . Krydre godt og ha på litt olje, rør rundt, hell i fløten og putt det inn i ovnen på 200 grader i ca en halvtime.. følg med og legg lokk eller sølvfolie på om det ser ut som om det brenner seg. 

Anonymkode: 8f485...950

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stek kjøttdeig og løk. Ha i litt matfløte og erter og andre grønnsaker (må frese terninger med gulrot). Ha i form med potetmos på toppen og topp med ost. Da får du en slags Shepards pai. Personlig ville jeg droppet osten, men det er fordi jeg ikke er så glad i smeltet ost.

Endret av Sonit
Ville heller tatt matfløte i potetmosen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er en person.

Det er jeg også

Anonymkode: 3a3f2...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest EmKay

Hvis du kan lage en form for tomatsaus til kjøttdeigen, evt en toropose med kjøttdeigsaus/spaghettisaus, får du jo en rimelig digg, light utgave av sheperds pie av det der. Lag kjøttblandingen og hiv i en ildfast form. Lag potetmos av poteter og fløte (og smør om du har), legg oppå kjøttet, topp med ost og inn i ovenen. 
Du kan fint gjøre det samme med fløtepoteter også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takker så masse for innspill! Har veldig lyst på fløtegratinerte poteter og har aldri laget det. Nå har jeg skåret opp tynne skiver med poteter og hakket hvitløk. Smeltet litt smør, hadde i hvitløk og matfløte og potetene putrer oppi der. Salt og pepper.

Nå hakker jeg opp gul løk, paprika, basillikum sopp, gulrot og brokkoli. Skal surre løk og grønnsaker først. Skal steke kjøtt med hva av krydder ? og ha i grønnsakene. 

Vurderer ett lag kjøtt og grønnsaker i liten smurt form,  fløtegratinerte poteter oppå og så ost?

Hvis potetgratengen ikke blir fyldig nok (har brukt matfløte og ikke kremfløte, skal jeg da jevne litt med maisenna? Hvor høy temperatur på over/under varme og ca hvor lenge? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Takker så masse for innspill! Har veldig lyst på fløtegratinerte poteter og har aldri laget det. Nå har jeg skåret opp tynne skiver med poteter og hakket hvitløk. Smeltet litt smør, hadde i hvitløk og matfløte og potetene putrer oppi der. Salt og pepper.

Nå hakker jeg opp gul løk, paprika, basillikum sopp, gulrot og brokkoli. Skal surre løk og grønnsaker først. Skal steke kjøtt med hva av krydder ? og ha i grønnsakene. 

Vurderer ett lag kjøtt og grønnsaker i liten smurt form,  fløtegratinerte poteter oppå og så ost?

Hvis potetgratengen ikke blir fyldig nok (har brukt matfløte og ikke kremfløte, skal jeg da jevne litt med maisenna? Hvor høy temperatur på over/under varme og ca hvor lenge? Ts

Jeg lager fløtegratinerte med melk, så matfløte er nok helt greit. Poteter inneholder mye stivelse som da vil være jevning nok og gjøre den tykk nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her, med tilbakemelding på min egen rett. Det var greit, men ikke noe mer. Den ble litt...tam? Jeg hadde oppi litt ekstra buljongpulver i fløte potetene og hadde salt/pepper og chilikrydder i kjøttet.

Neste gang jeg får lyst på noe lignende, ville jeg brukt flere av de forslagene dere kom med. Jeg ville feks bytta ut fløte potetene med potetmos med evt matfløte. Var bare det at jeg hadde så veldig lyst på fløtegratinerte poteter, det skal jeg lage igjen en annen gang, men ha som tilbehør til kjøtt og ikke i grateng. Jeg har forøvrig aldri laget potetmos heller..

Jeg ville også laget kjøttdeigen tomatbasert som ble nevnt, da ville det nok ikke bli så tamt.

Takker for råd og innspill, skulle fulgt de bedre og ikke vært så opphengt i at jeg så veldig gjerne ville ha fløtegratinerte poteter! Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonit skrev (16 timer siden):

Stek kjøttdeig og løk. Ha i litt matfløte og erter og andre grønnsaker (må frese terninger med gulrot). Ha i form med potetmos på toppen og topp med ost. Da får du en slags Shepards pai. Personlig ville jeg droppet osten, men det er fordi jeg ikke er så glad i smeltet ost.

:sjokk:

Ikke så glad i smeltet ost??😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Putt 200g kjøttdeig i en panne.

Tilsett potet og matfløte.

Ha i ost på slutten.

Vør så god.

Anonymkode: 012b2...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (3 timer siden):

:sjokk:

Ikke så glad i smeltet ost??😊

Haha! 
Ikke noe glad i sjokolade heller 😆

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hyrdepai.

Kok poteter og moss dem,tilsett fløte,salt,pepper og smør. Bland godt til det blir potetmos.

Stek kjøttdeig med litt salt&pepper,eventuelt det krydderet du liker.

Kok grønnsaker.

Ha kjøttdeigen og kokte grønnsaker i en ildfast form,ha over potetmosen.

Ha over raspet ost(hvis du liker det),og stek i ovnen på 200-225° i ca.20 min.🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...