Gjest Isabellas Skrevet 12. januar 2006 #1 Skrevet 12. januar 2006 Jeg har så lyst til å male furumøblene mine! Vel, jeg hater furumøbler, og fikk en kommode til å ha i gangen av min mor. Nå vil jeg male den, evt bruke lasur eller hva det heter. Egentlig vil jeg male den i maling med perlemorskimmer i. Noen som har erfaring med det? Jeg har aldri malt før, bare ett lite rom....
Leo Skrevet 12. januar 2006 #2 Skrevet 12. januar 2006 Det er ikke noe problem å male den, men hvis den er behandlet fra før må du pusse den godt. Har den vært lakkert bør du bruke heftgrunn før du maler for å være sikker på at malingen blir sittende. Kvister i treet bør dessuten behandles med kvistlakk for å unngå at kvaen i kvistene trekker gjennom malingen etter en stund. Å male møbler en krevende jobb, men kan bli riktig vellykket dersom det gjøres skikkelig!
Gjest Fruktfat Skrevet 12. januar 2006 #3 Skrevet 12. januar 2006 jeg malte framskapet hvitt i høst (var syrelutet (?) furu), og det er litt av en jobb!! kvistlakk to ganger, grunnet (kunne pusset først, men det gadd jeg rett og slett ikke), pusset, malte, pusset, malte. (ville venta til sommeren, hadde jeg vært deg, blir fryktelig mye støv) har en kommode i gangen som jeg gjerne skulle gjort det samme med, men gidder ikke... :kgblunk: masse jobb, men det erverdt det!| og så blir det utrolig fint da!
Arwen Skrevet 12. januar 2006 #4 Skrevet 12. januar 2006 Er det sånn at man ikke trenger å kvitslakke hvis treet er over ti år? Skal male noen tremøbler hvite jeg også, men komoden er skikkelig gammel. Nattbordene må jeg nok kvistlakke og grunne
Pasha Skrevet 12. januar 2006 #5 Skrevet 12. januar 2006 alltid kvistlakk, selv med gammelt tre. Husk at treverk er et levende matriale og det "dør" ikke etter 10 år
Arwen Skrevet 12. januar 2006 #6 Skrevet 12. januar 2006 Er du sikker på det? Har lest så mange ganger at man ikke trenger kvistlakk etter ti år, for da er treet garantert tørt.
Gjest vimse Skrevet 12. januar 2006 #7 Skrevet 12. januar 2006 Treverket er tørt, men det kan fremdeles komme ut kvae o.l. Vi har et gammelt hus, og det kommer fremdeles kvae ut av en takbjelke med en alder av 150 år... Kvistlakken gjør også at det blir enklere å dekke med maling, fordi den sørger for at malingen ikke trekker rett inn.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #8 Skrevet 13. januar 2006 Er du sikker på det? Har lest så mange ganger at man ikke trenger kvistlakk etter ti år, for da er treet garantert tørt. ← Husk at det er mange her inne som ikke har peiling på det de svarer på.
Pasha Skrevet 13. januar 2006 #9 Skrevet 13. januar 2006 Jeg er helt sikker på at man skal bruke kvistlakk ja. Selv om det har trøket kan det fint komme ut kvae
Gjest vimse Skrevet 13. januar 2006 #10 Skrevet 13. januar 2006 Jeg er helt sikker på at man skal bruke kvistlakk ja. Selv om det har trøket kan det fint komme ut kvae ← = Treverket er tørt, men det kan fremdeles komme ut kvae o.l. Vi har et gammelt hus, og det kommer fremdeles kvae ut av en takbjelke med en alder av 150 år... ←
Gjest Isabellas Skrevet 13. januar 2006 #12 Skrevet 13. januar 2006 Hva med ubehandlet furu? Kommoden min er i ubehandlet furu. Er de bare å vaske, grunne og male, da eller?
Gjest vimse Skrevet 13. januar 2006 #13 Skrevet 13. januar 2006 Hva med ubehandlet furu? Kommoden min er i ubehandlet furu. Er de bare å vaske, grunne og male, da eller? ← Jeg ville vasket, kvistlakket og malt. Ikke nødvendigvis grunnet, det har jeg nevnt tidligere her oppe, men, det er en smakssak
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå