AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #1 Skrevet 26. juni 2023 Har kommet i en vanskelig situasjon med min bror. Vår far døde nå, og etterlater både hus og hytte. Jeg har bodd i annen by med tre små og familie. Min bror er enslig og har hjulpet min far mye mer. Og også benyttet seg av hytte mye mer. Siden han er alene og tjener fett, har han valgt å feks påkoste hytta ny platting fra egen lomme osv. Nå mener han at han har større rett på hytta enn jeg. I form av å ha bidratt mer. Hva er tilfellet? Anonymkode: 0050c...a3d 1
Gjest Dingeldangel Skrevet 26. juni 2023 #2 Skrevet 26. juni 2023 Rettslig har han nok ikke det. Da skulle din far ha skrevet testamente på det.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #3 Skrevet 26. juni 2023 Han kan ha rett på litt mer, men ikke hele hytta! Det var jo hans egen far også, og det var ingen avtale at arven skulle fordeles så skjevt som belønning. Plattingen kan ordnes økonomisk, men han får ikke hytta av å ha stilt opp. Anonymkode: 39a7e...fda 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #4 Skrevet 26. juni 2023 Jrg tror ikke at han har krav på mer, men hvis han har hjulpet deres far veldig mye, synes jeg det er anstendig om han får det. De som ikke har tatt vare på eldre i hverdagen klarer ikke å forstå hvor fysisk og psykisk belastende dette er, og han har spart deg for veldig mye. Anonymkode: 75542...d5c 13 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #5 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har kommet i en vanskelig situasjon med min bror. Vår far døde nå, og etterlater både hus og hytte. Jeg har bodd i annen by med tre små og familie. Min bror er enslig og har hjulpet min far mye mer. Og også benyttet seg av hytte mye mer. Siden han er alene og tjener fett, har han valgt å feks påkoste hytta ny platting fra egen lomme osv. Nå mener han at han har større rett på hytta enn jeg. I form av å ha bidratt mer. Hva er tilfellet? Anonymkode: 0050c...a3d Han har ikke rett på noe mer enn deg. Så lenge foreldrene deres ikke har skrevet noe. Så skal han ha noe mer, så er det på goodwill fra deg. For å unngå konflikt. Bruk advokat. Det er en rimelig kostnad. Også slipper du å bli lurt. Her ville jeg evnt gått med på litt mindre iht hytta, siden han faktisk har brukt penger på den, om han skal kjøpe den igjen. I form av at han kan få kjøpe til litt under takst. Utover din egen vilje, så skal alt deles på to. Hadde min bror blitt kranglete og ufin, hadde jeg ikke ville gi han avslag på hytta. Anonymkode: 75407...fd7 6
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #6 Skrevet 26. juni 2023 Skal de økonomiske tingene trekkes fra ved arveippgjøret? Har jo også brukt hytta mer... Og dermed har jeg tenkt at det har vært rett og rimelig at han derfor bidra mer ifht vedlikehold osv Anonymkode: 0050c...a3d 6 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #7 Skrevet 26. juni 2023 Arven deles likt mellom dere to, med mindre din far har skrevet testamente. Siden dere ikke høres ut till å ha noe bra forhold, er det vel ikke så lurt å dele hytta og ha den sammen. Både hytte og hus bør vel takseres, og så deler dere etter pengeverdi. Om hytta er verdt mer enn halve den totale arven (inkl bankinnskudd, bil og andre eiendeler), må din bror kjøpe deg ut slik at dere får likt. Hvis han veldig gjerne vil ha hytta, og har gjort mye der som du sier, kan du vel legge til rette for at han får den som sin del av arven? Du har jo så mye mer av affeksjonsverdi i livet ditt: partner og barn. Anonymkode: d6332...d61 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #8 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal de økonomiske tingene trekkes fra ved arveippgjøret? Har jo også brukt hytta mer... Og dermed har jeg tenkt at det har vært rett og rimelig at han derfor bidra mer ifht vedlikehold osv Anonymkode: 0050c...a3d Det jeg mener med rett på litt mer, er at det gjøres opp dere imellom på din goodwill, men ikke fra arven. Plattingen holdes uten for Anonymkode: 39a7e...fda 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #9 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skal de økonomiske tingene trekkes fra ved arveippgjøret? Har jo også brukt hytta mer... Og dermed har jeg tenkt at det har vært rett og rimelig at han derfor bidra mer ifht vedlikehold osv Anonymkode: 0050c...a3d Hvis jeg skjønner det rett, mener du her materialer og arbeidstid som din bror har betalt? Nei, det er en gave fra din bror til din far gitt mens han levde. Det har ingen betydning for arven. Anonymkode: d6332...d61 10
lillevill Skrevet 26. juni 2023 #10 Skrevet 26. juni 2023 Alle kan vel bygge en platting. Er ikke rocket science. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #11 Skrevet 26. juni 2023 Det finnes eksempler på at en arving fikk mer fra dødsboet: https://www.familierettsadvokater.no/domstolsnytt/dom-okonomisk-kompensasjon-fra-dodsbo-hoyesterett/ Men terskelen er skyhøy i praksis og man må se på både hvilke fordeler man har fått og hvilke utgifter man har hatt. Dersom din bror f.eks. hadde ofret flere år av sitt liv for å pleie din far uten å få noe igjen tenker jeg det hadde vært innafor at han fikk mer. Bygge en platting og bidra med vedlikehold på en hytte han selv bruker? Nope. Anonymkode: d7995...6ad 3 3
aksase Skrevet 26. juni 2023 #12 Skrevet 26. juni 2023 Som mange er inne på, så skal søsken arve likt med mindre den avdøde forelderen har skrevet testamente som sier noe annet. Det er det arveloven sier. Da blir det opp til dere to søsken hvordan dere håndterer dette og fordeler mellom dere. Finnes mange eksempler på at et arveoppgjør kan skape livslange konflikter og uvennskap i familier. Du får vurdere om det er verd det, eller om dere kan komme til en ordning som ikke ødelegger vennskap og kontakt innad i familien, selv om det skulle bety at du kommer litt dårligere ut av det enn ditt søsken, rent verdimessig. Er noen hundre tusen kroner verd en splittet familie? 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #13 Skrevet 26. juni 2023 Møt hverandre og prat ut, åpent om følelser. Ikke la arv ødelegge relasjoner. Jeg har selv gjort mer, da jeg er barnløs. Det kunne likevel ikke falt meg inn å være annet enn raus i et oppgjør, da forhold til søsken betyr mer enn enda mere penger på bok. Om en fritidseiendom betyr mye for noen vil jeg være raus når takst settes, latt innbo følge med, og litt slikt. Min erfaring er også at om man møter opp med den innstillingen (raushet) så opplever man raskt det samme fra den annen part. Ofte er det gjenstander og eiendommer som betyr mye mer enn cash i et oppgjør. Anonymkode: 78d65...e54 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #14 Skrevet 26. juni 2023 Søsken arver likt. Jeg er i samme situasjon etter å ha mistet begge foreldrene nylig. Her var det jeg som bodde nærmest og stilte opp daglig på alle plan, til tross for at jeg er den eneste med barn selv. Men har aldri vært tema engang å tenke tanken på at jeg skulle ha en større del av arven 🧐 Anonymkode: 5c2b0...d4a 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #15 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Skal de økonomiske tingene trekkes fra ved arveippgjøret? Har jo også brukt hytta mer... Og dermed har jeg tenkt at det har vært rett og rimelig at han derfor bidra mer ifht vedlikehold osv Anonymkode: 0050c...a3d At han har brukt tid på hytta til å pusse opp tenker jeg ikke skal trekkes fra. Han har jo brukt hytta mye. Men rene utlegg burde trekkes fra. Skaff advokat hvis det blir vanskelig. Anonymkode: cbfad...8ab
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #16 Skrevet 26. juni 2023 Så ett søsken skal ta på seg det aller meste rundt å ta hånd om foreldrene sine, og pusse opp hytta. Samtidig som tråd-starter her skal få like mye som ham, for å bidra med absolutt null og niks?? Godt mulig at tråd-starter har alt det juridiske på det tørre, men det er fremdeles en temmelig KJIP ting å gjøre mot et familie-medlem. Med mindre søsken har ufattelig mye penger, med tull og niks gjels, samtidig som tråd-starter her sliter veldig økonomisk - så burde man vel klare å ta litt mer hensyn. Anonymkode: 71d84...e66 4 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #17 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så ett søsken skal ta på seg det aller meste rundt å ta hånd om foreldrene sine, og pusse opp hytta. Samtidig som tråd-starter her skal få like mye som ham, for å bidra med absolutt null og niks?? Godt mulig at tråd-starter har alt det juridiske på det tørre, men det er fremdeles en temmelig KJIP ting å gjøre mot et familie-medlem. Med mindre søsken har ufattelig mye penger, med tull og niks gjels, samtidig som tråd-starter her sliter veldig økonomisk - så burde man vel klare å ta litt mer hensyn. Anonymkode: 71d84...e66 Her må du skille snørr og bart. Det er ikke TS som skal betale broren for å ha hjulpet faren, dette er en sak mellom faren, da han levde, og broren. Dersom broren ikke har krevd kompensasjon for hjelpen da så kan han ikke komme i etterkant og kreve timelønn. Anonymkode: b1e8c...1e4 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #18 Skrevet 26. juni 2023 Spørsmålet du stiller er delvis todelt. Det ene er hvorvidt han har rett til å arve større verdi. Der er svaret i utgangspunktet NEI. Det andre er om broren har større rett til å arve hytta. I og med at det ikke er spesifisert av arvelater er det usikkert, men det vil kunne sannsynliggjøres at det var et ønske fra far at bror overtar. Når arvelater ikke har gitt uttrykk for at hjelp/støtte skal kompenseres i et arveoppgjør kan det tolkes at han ikke ønsker en slik skjevdeling. Bror kan på det andre siden kreve at utlegg han gar hatt dekkes av boet før deling. Anonymkode: 7a662...fae
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #19 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Spørsmålet du stiller er delvis todelt. Det ene er hvorvidt han har rett til å arve større verdi. Der er svaret i utgangspunktet NEI. Det andre er om broren har større rett til å arve hytta. I og med at det ikke er spesifisert av arvelater er det usikkert, men det vil kunne sannsynliggjøres at det var et ønske fra far at bror overtar. Når arvelater ikke har gitt uttrykk for at hjelp/støtte skal kompenseres i et arveoppgjør kan det tolkes at han ikke ønsker en slik skjevdeling. Bror kan på det andre siden kreve at utlegg han gar hatt dekkes av boet før deling. Anonymkode: 7a662...fae I henhold til hvilken paragraf kan broren kreve skjevdeling på bakgrunn av flere år gamle utlegg? Anonymkode: b1e8c...1e4 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #20 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): I henhold til hvilken paragraf kan broren kreve skjevdeling på bakgrunn av flere år gamle utlegg? Anonymkode: b1e8c...1e4 Jeg skrev at det ikke er noe som tyder på at arvelater har ønsket skjevdeling. Noe annet er at broren kan melde sine krav til boet. Så ikke at ts skrev at arbeidene var gjort for mange år siden. Uansett er det opp til boet å ta stilling til evtentuelle fakturaer. Dersom de ikke klarer å gjennomføre et privat skifte vil dette håndteres av den skifteretten oppnevner. Anonymkode: 7a662...fae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå