Gå til innhold

Er det fortsatt min feil hvis hunden min i bånd angriper en hund som ikke er i bånd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier loven?

Anonymkode: 83765...e98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er den hypotetiske situasjonen?

Anonymkode: 616a0...58b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tar med hunden din bort til en annen hund som i utgangspunktet ikke bryr seg om dere, tja, altså da kan man vel sikkert lure på om du lot det skje med vilje. Hvis en annen (løs) hund kommer bort til dere så er det ikke din skyld om din hund biter fra seg. 

Anonymkode: 71676...9fa

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva sier loven?

Loven sier at hunden skal ledsages av fører som har kontroll. Angriper hunden din så har du ikke kontroll.

Anonymkode: e4874...641

• Liker 9
Skrevet

1. En løs hund løper bort til din hund. Hunden din går i forsvar og angriper den løse hunden. Da er det ikke din feil. 

2. Du og din hund  hund passerer tett inntil en annen hund som går løs, men "i fot" sammen med sin eier. Din hund bykser fram og går til angrep. Da er det din feil. 

• Liker 11
Skrevet

Det kommer helt an på situasjonen. Som alt annet så er ikke svaret gitt i svart/hvitt på forhånd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (7 timer siden):

1. En løs hund løper bort til din hund. Hunden din går i forsvar og angriper den løse hunden. Da er det ikke din feil. 

Selvsagt er det det. Hva hvis et barn løper bort til hunden og den angriper? Ansvaret ligger naturligvis hos fører av den aggressive hunden i alle tilfeller. Har man en farlig hund så må man også ta forholdsregler deretter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Troyamin said:

Hvis en hund står i fare for å bykse opp og bite det som kommer bort til den, bør den ha munnkurv. Hva om en syklist kommer for nære? Eller et barn?

Anonymkode: 98fd5...b66

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs på situasjonen. 

Anonymkode: 7b24a...012

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt er det det. Hva hvis et barn løper bort til hunden og den angriper? Ansvaret ligger naturligvis hos fører av den aggressive hunden i alle tilfeller. Har man en farlig hund så må man også ta forholdsregler deretter.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis en hund står i fare for å bykse opp og bite det som kommer bort til den, bør den ha munnkurv. Hva om en syklist kommer for nære? Eller et barn?

En hund har lov å forsvare seg. Både mot hunder som løper bort og utfordrer eller mennesker som går til angrep. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kjip situasjon. Jeg ble anmeldt en gang. Min hund stod i bånd i min hage. Så kom en løs hund løpende bort til han og min hund bet godt fra seg. 

Det skjedde ingenting. Hadde eieren til den andre hunden vært litt mindre ufin og hissig, skulle jeg gjerne betalt for vetrinærutgiftene, men det var uaktuelt med den oppførselen..

Anonymkode: 423c6...7e4

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Troyamin skrev (11 timer siden):

En hund har lov å forsvare seg. Både mot hunder som løper bort og utfordrer eller mennesker som går til angrep. 

Nei, en sånn lov finnes ikke og i gitt situasjon vil en hund som angriper være fullstendig rettsløs. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, en sånn lov finnes ikke og i gitt situasjon vil en hund som angriper være fullstendig rettsløs. 

Nå har jeg snakket med en jurist som kan bekrefte det jeg kommer med. I tillegg har jeg nære personer som har vært i en slik setting som jeg beskriver. En hund har lov å forsvare seg mot løse hunder som utfordrer eller mennesker som går til angrep på den.

Ellers finner du den reviderte lov om forsvarlig hundehold her som viser at hunder nå har fått en litt større rettsikkerhet enn den hadde tidligere. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 7.03):

Hva er den hypotetiske situasjonen?

Anonymkode: 616a0...58b

hypotetisk: hunden min i bånd angriper en hund som ikke er i bånd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men i hvilken setting? Går den løse hunden rolig forbi eller løper den bort og utfordrer din? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hunder som angriper skal avlives.

Hunder som blir angrepet av andre hunder/dyr har rett til å forsvare seg. 

Hunder som ikke forstår at et lite barn ikke er en trussel, selv om de er provoserende, skal avlives. 

Anonymkode: 41807...db2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 15.57):

Det er jo en helt annen situasjon og ikke det vi diskuterer akkurat nå. Min hund f.eks. ble angrepet av en annen hund for 1 år siden noe som gjorde ham veldig usikker for andre hunder. Det vil si at den eneste situasjonen han hadde angrepet er om en fremmed løs hund kom løpende bort, og han følte seg truet. 

Anonymkode: 6efbe...0e6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 7.05):

Loven sier at hunden skal ledsages av fører som har kontroll. Angriper hunden din så har du ikke kontroll.

Om hunden din løper løs mot andre hunder, mennesker og dyr har heller ikke du kontroll på hunden din. 

Anonymkode: 6efbe...0e6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skjønner ikke at det er noe å lure på engang, selvsagt er det ditt ansvar hvis hunden din angriper.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 15.29):

Det er det dummeste jeg har hørt... Det er da forskjell på barn og annen hund! Jeg har hatt et barnehagebarn løpende bort til hunden min jeg, skjedde ingenting. Har også hatt en del løse hunder som kommer bort og min hund, som har blitt angrepet 4 ganger av andre hunder (mens jeg har min i bånd), tenker at angrep er beste forsvar inntil motsatt er bevist.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...