Gjest Gjest_lurer_* Skrevet 12. januar 2006 #1 Skrevet 12. januar 2006 Fikk for ei drøy uke siden konstatert førstegangsutbrudd av herpes etter en one night stand, men har enda ikke fått vite om det var type 1 eller 2. Det svei og klødde no jæ...,og jeg fikk zovirax mot utbruddet. Hadde først blemmer som svei, sprakk og blødde, nå er det ganske greit (her et par dager igjen av kuren), men det klør fortsatt. Hvorfor? Har ikke pillene tatt knekken på viruset, eller har jeg klart å pådra meg en soppinfeksjon også? Er så redd for ikke å bli kvitt dette svineriet, å måtte ha masse utbrudd og bruke dyre medisiner i årevis, så håper jo kuren har tatt knekken på viruset. Og til alle single; bruk ALLTID kondom
minienthe Skrevet 12. januar 2006 #2 Skrevet 12. januar 2006 mener at herpes er noe du har i kroppen med risiko for senere utbrudd resten av livet dessverre. regner med at du vil få et prøvesvar av legen, hør med han/henne om hva som kan gjøres i ditt tilfelle
Gjest på besøk Skrevet 12. januar 2006 #3 Skrevet 12. januar 2006 Per i dag er det ikke mulig å medisinere bort en Herpes infeksjon. Viruset "gjemmer seg" i ryggraden mellom utbruddene. Man antar at mellom 25 og 30% av voksne i Norge er Herpes smittet. Bruk derfor kondom. Noen får hyppige og kraftig utbrudd, ofte med smertefulle sår. Utbruddet innledes gjerne med sterk kløe. Vær obs på at du kan smitte med fingre som har klødd et herpesutbrudd! Utbruddene kan komme også andre steder på kroppen. Medisinen du nevner kan lindre/begrense det enkelte utbruddet.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #4 Skrevet 12. januar 2006 Jeg ble også uheldigvis smittet av herpes av en kort flørt for snart to år siden. Oppdaget heldigvis raskt at noe var galt fatt og gikk til lege og fikk tablettkur (Zovirax). Dette tror jeg absolutt bidro til å minske det første utbruddet (fikk bare en blemme) og redusere flere. Det første året hadde jeg et par utbrudd - tror jeg. Det var imidlertid noen ganger vanskelig å vite om det faktisk var herpes-utbrudd eller bare sopp-infeksjon. Og utbruddene ble mindre plagsomme etterhvert. Nå er det veldig lenge siden jeg har hatt utbrudd. Har forsonet meg med at dette er noe jeg har livet ut - litt kjipt men sånn er det nå engang. Har nå fått meg kjæresten og fortalt om herpes. Han tok det kjempefint, og vi har sex uten kondom. Det står jo mange steder at herpes også kan smitte når du ikke har utbrudd, men jeg har erfart at dette er svært lite trolig. Tror du har vært kjempesmart som har kommet deg til lege kjapt og fått medisin. Det vil redusere utbrudd i fremtiden. Og jeg har også hørt om folk som har hatt kjempeutbrudd første gang, men så aldri igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå