AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #1 Skrevet 25. juni 2023 Noen erfarne campere eller lokalkjente i Nord-Norge her? Jeg tenkte å dra på en spontan-tur til Nord, siden jeg aldri har vært der før. Tenkte å for det meste sove i bilen eller telt. Jeg campet mye før, men det er mange år siden, så veldig mye har gått i glemmeboka. Og ikke minst kunnskapen om telt etc... Det er jo kommet så mye mer tekniske spesifikasjoner etc enn sist jeg var ute å nøyt livet. Kikker på telt, men det er jo blitt en jungel... Før var ett telt bare ett telt, men man kom jo hjem våte og sure og forbannet teltlivet helt til neste gang man dro på tur Men er det noe spesielt jeg bør tenke på ved kjøp av telt, annet enn at det skal tåle litt vind (er jo nord) og ha en god regnsøyle og gode sømmer? Bør helt være enkelt å ta opp og ned også Andre kriterier er helst 2 soverom, og "gang" imellom... Mottar gjerne anbefalinger. Tenkte max 5000 på telt... Hvordan er sommeren i nord? Bør jeg pakke ull og fullt vinterutstyr i tilfelle rottefelle, eller vil det holde lenge med vanlige turklær? Hvordan er det generelt i nord, med tanke på butikker, bensinstasjoner og tilgang på "mat på veien"? Er det langt imellom, slik at man bør fylle tanken "hver gang man ser en bensinstasjon" eller er det greie avstander mellom? Hvordan er det med campingplasser? Tenker å ta innom på de noen ganger for å få dusja, vaska klær og evt lada opp strømforsyning. Tenkte å kjøre Trondheim - Bardu/Polar zoo - Nordkapp - (Kanskje Alta - Kautokeino - Karasjok... får se på tid og ork) og ta Lofoten på vei nedover igjen... (Og ja, jeg vet at man ikke kjører disse avstandene på en dag, derfor telt, så kan jeg kjøre så langt jeg orker, eller bare stoppe om jeg finner en nydelig plass jeg har lyst til å tilbringe litt tid på...) Har heldigvis ikke noe tidspress, så kan ta det veldig på sparket. Men tenker det vil ta ca 3-4 uker, kanskje mer, men det går helt fint Har også hørt at myggen der oppe er ekstrem, så må kjøpe thermacell og ett enormt lager med myggolje/myggspray/mygglys. Er det noe mer jeg bør tenke på? Steder jeg kanskje bør legge inn på vei opp, ned eller rundt? Anonymkode: 02e59...966
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #2 Skrevet 25. juni 2023 Godt vær her nå, men pakk med dunjakka just in case. Butikker og shoppemuligheter og bensin underveis VELKOMMEN! Ps, de popuptelta er faktisk geniale! Høres halla ut, men er faktisk gode og lettvinte. En presenning og tau kan også være lurt. Fra biltema f.eks. ta med en solstol også Anonymkode: 721b4...ee3 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #4 Skrevet 26. juni 2023 Ja, dra til Nord Norge, det er vakkert her😄 Har ikke allverdens erfaring med telt, jeg har lavvo. Men et skikkelig liggeunderlag er kjekt, og skaff et godt rein eller saueskinn, jeg blir alltid kald på natta, selv om sommeren. Jeg bruker også vinterpose på sommeren. Men det kommer vel ant på hvor frossen du er😊 Ellers er det ikke veldig langt mellom bensinstasjoner, om du holder deg i nærheten av hovedveiene iallefall😊 Mygga er helt ekstrem i år, så husk myggnetting, mygghatt, myggspray og noe som demper kløe🥹 Ellers, siden du ikke nevner det, Sørøya i Finnmark er verd et besøk, og øyene utfor Tromsø er vakkre. Anbefales😊 Husk varmt tøy om du tenker deg på yttersia😄 Anonymkode: f4f42...91b 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #5 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Godt vær her nå, men pakk med dunjakka just in case. Butikker og shoppemuligheter og bensin underveis VELKOMMEN! Ps, de popuptelta er faktisk geniale! Høres halla ut, men er faktisk gode og lettvinte. En presenning og tau kan også være lurt. Fra biltema f.eks. ta med en solstol også Anonymkode: 721b4...ee3 Takk for svar Da slipper jeg iallefall å stresse med å legge inn "bensinstasjon-stopp" underveis Har 70 eller 80-liters-tank så kommer ett stykke, men har en tendens til å bli stresset når nåla kryper under kvart tank og man er midt i "ingenmannsland". Anonymkode: 02e59...966
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #6 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Ja, dra til Nord Norge, det er vakkert her😄 Har ikke allverdens erfaring med telt, jeg har lavvo. Men et skikkelig liggeunderlag er kjekt, og skaff et godt rein eller saueskinn, jeg blir alltid kald på natta, selv om sommeren. Jeg bruker også vinterpose på sommeren. Men det kommer vel ant på hvor frossen du er😊 Ellers er det ikke veldig langt mellom bensinstasjoner, om du holder deg i nærheten av hovedveiene iallefall😊 Mygga er helt ekstrem i år, så husk myggnetting, mygghatt, myggspray og noe som demper kløe🥹 Ellers, siden du ikke nevner det, Sørøya i Finnmark er verd et besøk, og øyene utfor Tromsø er vakkre. Anbefales😊 Husk varmt tøy om du tenker deg på yttersia😄 Anonymkode: f4f42...91b Takk for svar til deg og Jeg hadde også lavvo en periode, men ikke sånn ekte som samene har da Men likte den ikke, for myggen kom seg inn, og det var ingen barriere mot ytterdukene, så fuktigheten kom inn og jeg våknet av dryppene Tipset om skinn var genialt, skal sjekke hva jeg finner her nede. Er ikke så veldig frossen av meg, men bruker vinterposen året rundt jeg også Og siden du nevnte Tromsø; Ishavskatedralen må jeg jo bare få med meg Kan jo ikke ha vært i nærheten uten å ha sett den... Og Sørøya har jeg hørt masse om (mest i forbindelse med sommerbeite for rein, var nevnt i bokserien "sjamanens rike") Anonymkode: 02e59...966 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #7 Skrevet 26. juni 2023 Bor i Finnmark og telter mye med datteren min. Har et Fjällräven Abisko dome-telt. Lett å sette opp, tåler mye vær og vind, og har god lufting. Har også et IFish pop-up isfisketelt. Veier endel, men genialt å bruke i alle sesonger. Ta med greit med klær, Vademecum til å smøre seg inn med for å holde mygga borte, primus, gass etc. Sørøya, Børselv (Silfar Canyon), Gjesvær, Kvænangsbotn / Kjækan, Lyngen, Måsøy, Veidnes mm. er fine steder å besøke. Ville holdt meg unna telting i indre strøk. Sinnsykt med mygg, og mye bjørn i området Anonymkode: adb53...b08 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #8 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Bor i Finnmark og telter mye med datteren min. Har et Fjällräven Abisko dome-telt. Lett å sette opp, tåler mye vær og vind, og har god lufting. Har også et IFish pop-up isfisketelt. Veier endel, men genialt å bruke i alle sesonger. Ta med greit med klær, Vademecum til å smøre seg inn med for å holde mygga borte, primus, gass etc. Sørøya, Børselv (Silfar Canyon), Gjesvær, Kvænangsbotn / Kjækan, Lyngen, Måsøy, Veidnes mm. er fine steder å besøke. Ville holdt meg unna telting i indre strøk. Sinnsykt med mygg, og mye bjørn i området Anonymkode: adb53...b08 Tusen takk for tips Skal sjekke ut de teltene Foreløpig ser de ut til å være en del over budsjettet mitt, men skal lese spesifikasjonene og kanskje finne noe lignende Tanken på bjørn har ikke streifet meg engang 😮 Har teltet mye på øst og vest-landet, og her er det jo ikke så mye rovdyr (bortsett fra enkelte områder i Innlandet), men herregud... Bjørn... Det må jo sjekkes ut hvor de lever og hvor mange de er i forhold til hvor jeg skal hen, og bør kanskje passe på å ikke telte for langt unna bebyggelsen... Der fikk jeg iallefall noe jeg overhodet ikke hadde tenkt på! Anonymkode: 02e59...966
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #9 Skrevet 26. juni 2023 Pakk 2 ullsett, et rom å sove i,og et til bruk på dagen. Noen dager er det shorts vær,mens andre dager er det "pakk deg inn i det varmeste du har" dag. Mygg og knott er det mye av i år. (Derfor jeg er våken nå 😤) så ta gjerne med en pakke zyrtec og! Riksveg 17 (kystriksvegen) er en fin avstikker. Kan enten kjøre ut i Namsos, eller Brønnøysund. Anonymkode: f7865...ea5 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #10 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takk for svar til deg og Jeg hadde også lavvo en periode, men ikke sånn ekte som samene har da Men likte den ikke, for myggen kom seg inn, og det var ingen barriere mot ytterdukene, så fuktigheten kom inn og jeg våknet av dryppene Tipset om skinn var genialt, skal sjekke hva jeg finner her nede. Er ikke så veldig frossen av meg, men bruker vinterposen året rundt jeg også Og siden du nevnte Tromsø; Ishavskatedralen må jeg jo bare få med meg Kan jo ikke ha vært i nærheten uten å ha sett den... Og Sørøya har jeg hørt masse om (mest i forbindelse med sommerbeite for rein, var nevnt i bokserien "sjamanens rike") Anonymkode: 02e59...966 Mygga er et evig problem🤣 Om du ikke finner skinn der du bor, så er mulighetene mange når du kommer til nord😄 Rett ved E6 på Heia i Balsfjorden får du garantert tak i et godt skinn😊 Ishavskatedralen er flott ja, og drar du først til Tromsø må du gå en tur i sentrum. Nede på kaiene, og nordover byen mot det gamle vervet😄 Sørøya er vakker, og flott plass å telte, fantastisk natur😊 Anonymkode: f4f42...91b 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #11 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Bor i Finnmark og telter mye med datteren min. Har et Fjällräven Abisko dome-telt. Lett å sette opp, tåler mye vær og vind, og har god lufting. Har også et IFish pop-up isfisketelt. Veier endel, men genialt å bruke i alle sesonger. Ta med greit med klær, Vademecum til å smøre seg inn med for å holde mygga borte, primus, gass etc. Sørøya, Børselv (Silfar Canyon), Gjesvær, Kvænangsbotn / Kjækan, Lyngen, Måsøy, Veidnes mm. er fine steder å besøke. Ville holdt meg unna telting i indre strøk. Sinnsykt med mygg, og mye bjørn i området Anonymkode: adb53...b08 Fungerer vademecum til å holde mygga borte? Da skal jeg jammen skaffe meg det. Tror jeg har to tusen myggstikk på kroppen nå snart. X_x Anonymkode: 28692...87a 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #12 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Fungerer vademecum til å holde mygga borte? Da skal jeg jammen skaffe meg det. Tror jeg har to tusen myggstikk på kroppen nå snart. X_x Anonymkode: 28692...87a Vademecum fungerer. Sitronsaft (den i den lille gule sprutflaska) skal også fungere. Er man på tur med bål hjelper det å brenne kongler Anonymkode: adb53...b08 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #13 Skrevet 3. juli 2023 TS her Nå er alt kjøpt inn, ruta lagt (hovedpunktene iallefall...) Så jeg setter kursen mot Trondheim neste mandag Ser at midnattssola ikke varer lenger enn til 20 juli? Vi det da si at den blir som her nede på østlandet med lange kvelder og tidlige morgener, så jeg burde egentlig gjøre om litt å "rase" mot nordkapp og finnmarksvidda og ta de andre stedene på turen nedover igjen, slik at jeg får det med meg? Eller er det bare at den ikke er "oppe" hele tiden, men det er dagslys hele natta igjennom for det? Her nede ser man jo allerede godt at sola har snudd, for å si det sånn... Hadde planlagt Trondheim - Polar zoo - Alta - Kautokeino/Karasjok . Nordkapp - Tromsø - Lofoten - Bodø - kystriksveien ned igjen til Trondheim... Og å kjøre en 6-7t hver dag, og finne egnet plass å sove på når vi har kjørt ca 6-7 t. Men vurderer nå om jeg bør snu om litt, prioritere Nordkapp og ta alt det andre på veien nedover igjen? Så det blir Trondheim - Nordkapp - (selvsagt med noen netters stopp imellom, men da blir det bare ren transport opp... Eller burde jeg kjøre via Sverige? ) - Karasjok/Kautokeino - Alta -Tromsø - Polar Zoo - Lofoten - Bodø - kystriksveien... Anonymkode: 02e59...966 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #14 Skrevet 3. juli 2023 Et par punkter fra en nordlending - Centaura myggspray er helt fantastisk. Selv finsk mygg skygger unna den. Lukter ikke død og fordervelse heller. - Været kan skifte veldig fort, så pakk litt av alt. I nord kan man nærmest oppleve alle årstider på en og samme dag. - Nei, det blir ikke plutselig mørkt om natten selv om det ikke er midnattssol lenger. Det betyr bare at sola ikke er over horisonten hele døgnet. Den går gradvis lenger og lenger ned, og i slutten av juli er den bare såvidt under horisonten før den kommer opp igjen. - Nordkapp er ekstremt værutsatt, og personlig foretrekker jeg å dra dit på seinsommeren fordi været er mer stabilt da. Nå vet ikke jeg om du er turmenneske, men hvis du liker lange fotturer anbefaler jeg å gå ut til Knivskjellodden når du først er i området. Det er virkelig en spektakulær tur. Anonymkode: 23f98...dca 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #15 Skrevet 3. juli 2023 Hater mygg. Så her blir det nordnorge kun på youtube.. Anonymkode: 13f1c...df6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #16 Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Et par punkter fra en nordlending - Centaura myggspray er helt fantastisk. Selv finsk mygg skygger unna den. Lukter ikke død og fordervelse heller. - Været kan skifte veldig fort, så pakk litt av alt. I nord kan man nærmest oppleve alle årstider på en og samme dag. - Nei, det blir ikke plutselig mørkt om natten selv om det ikke er midnattssol lenger. Det betyr bare at sola ikke er over horisonten hele døgnet. Den går gradvis lenger og lenger ned, og i slutten av juli er den bare såvidt under horisonten før den kommer opp igjen. - Nordkapp er ekstremt værutsatt, og personlig foretrekker jeg å dra dit på seinsommeren fordi været er mer stabilt da. Nå vet ikke jeg om du er turmenneske, men hvis du liker lange fotturer anbefaler jeg å gå ut til Knivskjellodden når du først er i området. Det er virkelig en spektakulær tur. Anonymkode: 23f98...dca Tusen takk for tips Da ser det ikke ut som jeg trenger å stresse opp, men ta det som planlagt, med rolige dager, og noe på veien opp, og noe på veien ned Det jeg egentlig gleder meg aller mest til, er Polar Zoo og ulvene. Sto at man skulle kontakte de for å sjekke kapasiteten på ulvebesøkene, så er det ikke ledig den dagen jeg er der, men 3 dager etter f,eks vil jeg prioritere det og bli i området til ledig kapasitet.... Ulvene og Nordkapp er høydepunktene for meg med turen, det andre er bare bonus Pga helsa klarer jeg ikke gå så mye tur lenger, men elsker å sitte rolig på ett utsiktspunkt å bare nyte utsikten, eller se fra veien Anonymkode: 02e59...966 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #17 Skrevet 8. juli 2023 Siden når ble Trondheim Nord-Norge. Det er ikke engang Nord-Trøndelag. Anonymkode: bf313...2ce 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå