Gå til innhold

Hva gjør dere når psykologen har ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og dere sliter? 

Anonymkode: 54f90...23a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi forberedte meg på ukene utenbehandling og laget en plan for hva jeg skulle gjøre, uten den hadde jeg hatt det miserabelt hele ferien hennes…

Anonymkode: 29d29...bbd

AnonymBruker
Skrevet

Fortrenger det og holder ut. 

Men lærte på psyk å sette opp en plan for eks ringe mental helse eller lignende 

Anonymkode: 6bc30...118

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi forberedte meg på ukene utenbehandling og laget en plan for hva jeg skulle gjøre, uten den hadde jeg hatt det miserabelt hele ferien hennes…

Anonymkode: 29d29...bbd

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fortrenger det og holder ut. 

Men lærte på psyk å sette opp en plan for eks ringe mental helse eller lignende 

Anonymkode: 6bc30...118

Takk ❤️ Vi laget ikke noen plan, og de telefonene har jeg litt dårlig erfaring med 😕 

Fire uker er lenge å fortrenge og holde ut i full jobb og alene med barn. Hadde jeg nå bare kunne lagt meg på et mørkt rom i fire uker så tror jeg det hadde hjulpet.

Men takk i hvert fall, fint å høre andre legger planer for tøffe perioder ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager en ukeplan og setter opp punkter over ting som er lurt å gjøre. 

F.eks så er det viktig for meg å få trent minst 3-4 ganger i uken da trening gir meg timeout fra psykdom og i beste fall kan det få meg til å føle meg bedre, samt det får meg ut av isolasjon. 

Anonymkode: b4286...7ee

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk til DPS-psykolog og min psykolog tok ferie fikk jeg beskjed om at om jeg følte ting ble enda verre så kunne jeg ringe DPS også kunne jeg få en time med en annen psykolog. Men da måtte man snakke med en helt fremmed psykolog som ikke kjente deg. 

Dette med psykologferie er ikke lett. Jeg skjønner VELDIG godt at psykologer må ha ferie. Men for pasienter som har stort behov for noen å snakke med så er det selvsagt ikke gøy om ferien er lang. 

Anonymkode: 74319...6f1

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å lage din egen kriseplan, det finnes apper for dette. Eller i samarbeid med psykologen når h*n er tilbake. 

I fjor var psykologen min borte i 5 uker, det var beinhardt - men jeg greide meg. I år har psykologen fri litt her og der. H*n tar 1 uke nå (f.o.m i morgen til neste mandag) og 2 uker senere i sommer.

Anonymkode: 713b9...d2b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da jeg gikk til DPS-psykolog og min psykolog tok ferie fikk jeg beskjed om at om jeg følte ting ble enda verre så kunne jeg ringe DPS også kunne jeg få en time med en annen psykolog. Men da måtte man snakke med en helt fremmed psykolog som ikke kjente deg. 

Anonymkode: 74319...6f1

Meg over. 

Dette fikk jeg også beskjed om. 

Anonymkode: 713b9...d2b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg lager en ukeplan og setter opp punkter over ting som er lurt å gjøre. 

F.eks så er det viktig for meg å få trent minst 3-4 ganger i uken da trening gir meg timeout fra psykdom og i beste fall kan det få meg til å føle meg bedre, samt det får meg ut av isolasjon. 

Anonymkode: b4286...7ee

Ja, problemet er å være alene med 4-åring og få til det som hjelper på psyken 😅 Vi har fortsatt heller ikke helt knekt koden for hva som hjelper når det står på som verst, og åpenbart er det litt verre når jeg ikke bare kan "stikke av". 

Men må jo prøve å lage en slags plan ja.

Jeg går til privat psykolog med avtale, så ingen kan ta samtale 😕 Får prate med meg selv 🙈

-TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, problemet er å være alene med 4-åring og få til det som hjelper på psyken 😅 Vi har fortsatt heller ikke helt knekt koden for hva som hjelper når det står på som verst, og åpenbart er det litt verre når jeg ikke bare kan "stikke av". 

Men må jo prøve å lage en slags plan ja.

Jeg går til privat psykolog med avtale, så ingen kan ta samtale 😕 Får prate med meg selv 🙈

-TS

Du kan jo helt sikkert ta kontakt med fastlegen og. Kanskje du kan sende en e-konsultasjon der du tar opp litt av dette? Fastlegen har nok sikkert ferie på et tidspunkt og da, så ikke sikkert det går, men verdt å høre 

Anonymkode: 163b2...63d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du kan jo helt sikkert ta kontakt med fastlegen og. Kanskje du kan sende en e-konsultasjon der du tar opp litt av dette? Fastlegen har nok sikkert ferie på et tidspunkt og da, så ikke sikkert det går, men verdt å høre 

Anonymkode: 163b2...63d

Fastlegen har vikar jeg ikke kjenner, ellers hadde det vært en super løsning. Har fått mye hjelp av ham, men han er borte hele året 😕

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går også til privat, og min har 7 uker sommerferie i år. 3 av de overlapper med fastlegen. Får eventuelt bruke henne dersom behov de siste 4 ukene hans, eventuelt bare greie meg selv. 

Anonymkode: 06f88...f66

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

"Prat"  med et ark eller en skrivebok, og gi det til psykologen etter ferien. Jeg hadde overraskende stor nytte av det da det av ulike grunner ble noen ukers pause - når jeg syntes noe var vanskelig og tenke at dette ville jeg snakket med ham om, skrev  jeg det ned i stedet. Da fikk jeg det litt ut av systemet og satt det på pause, og han leste det i ettertid og visste hvor tankene mine hadde vært.

AnonymBruker
Skrevet

Får samtaler hos en annen behandler som jeg kjenner godt :) 

Anonymkode: 00683...725

AnonymBruker
Skrevet

Bruker kriseplanen jeg lagde ilag med behandler.

Anonymkode: c9f05...cd5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruker kriseplanen jeg lagde ilag med behandler.

Evt får akutt time hos en annen psykiater.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 1.15):

Takk ❤️ Vi laget ikke noen plan, og de telefonene har jeg litt dårlig erfaring med 😕 

Fire uker er lenge å fortrenge og holde ut i full jobb og alene med barn. Hadde jeg nå bare kunne lagt meg på et mørkt rom i fire uker så tror jeg det hadde hjulpet.

Men..hvorfor får du barn når det står så ille til? At psykolog må "være" tilgjengelig 24/7 for at du skal fungere 100%.

Anonymkode: 25fd8...e47

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Men..hvorfor får du barn når det står så ille til? At psykolog må "være" tilgjengelig 24/7 for at du skal fungere 100%.

Jeg var frisk før jeg fikk barn. Psykologen må heller ikke være tilgjengelig for meg døgnet rundt, det holder med en samtale eller to i uka. Jeg er også i full jobb, så det er ikke sånn at jeg ikke fungerer. Men når tankene blir veldig veldig mørke så trenger jeg å prate med noen, og fire uker der jeg ikke får gjort det kan bli mye til meg. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 1.15):

Det er jo lov å snakke med fastlege om sykemelding også, hvis det er det som trengs for at du skal klare å holde hodet over vannet. Ønsker deg god sommer og lykke til ❤️

Anonymkode: 0c533...870

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Virkelig? Lavmål 😑

Anonymkode: 0c533...870

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...