Gå til innhold

Strekningsmåling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Dette er noe jeg har lurt på lenge:

Gir fotoboksene på en strekningsmåling utslag på både gjennomsnittshastighet og hastigheten i øyeblikket, eller kun gjennomsnittshastigheten?

For eksempel i en 80-sone: Gjennomsnittshastigheten din er 79 km/t på strekningen, men hastigheten din er 95 km/t på begge boksene. Vil man da få bot?

(Slapp av, dette var et ekstremt eksempel, men jeg skal være ærlig å innrømme at jeg av og til kan ligge 5-10 over til tider, men vet det er feilmargin på boksene.)

Anonymkode: 610d5...91c

AnonymBruker
Skrevet

Fartsgrenser er bestemt av en grunn og skal alltid følges uansett! De filosofiske konsekvensene blir derfor jfr. Ochams razor at problemstillingen forblir uaktuell. Med det sagt vil jeg endog informere om at du kan ligge 10% over statens satte grense for fart uten at det blir utslagsgivende på fartsfotografiboksene.

God tur og kjør forsiktig!

Anonymkode: 4a89c...3b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei!

Dette er noe jeg har lurt på lenge:

Gir fotoboksene på en strekningsmåling utslag på både gjennomsnittshastighet og hastigheten i øyeblikket, eller kun gjennomsnittshastigheten?

For eksempel i en 80-sone: Gjennomsnittshastigheten din er 79 km/t på strekningen, men hastigheten din er 95 km/t på begge boksene. Vil man da få bot?

(Slapp av, dette var et ekstremt eksempel, men jeg skal være ærlig å innrømme at jeg av og til kan ligge 5-10 over til tider, men vet det er feilmargin på boksene.)

Anonymkode: 610d5...91c

Ja. Den måler både hastigheten og gjennomsnittshastigheten din. 

Anonymkode: 8018f...e8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kilde?

Anonymkode: a2f8e...636

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan blåse forbi hver ende over fartsgrensen så lenge snitthastigheten er under grensen og ikke få bot.

https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/trafikksikkerhet/automatisk-trafikkontroll/sporsmal-og-svar/

https://www.tv2.no/broom/du-kan-kjore-fort-forbi-fotoboksen-sa-redde-deg-inn-ved-a-bremse/11782754/

Fotobokser i snittmåling tar bare bilde når du passerer for så å ta tiden til du passerer neste boks, fotoboksene er ikke godkjente av justervesenet for å gi bot ved punktmåling. Boksene brukes ikke til punktmåling og vegvesenet betaler dermed ikke for unødvendig sertifiserting for punktmåling og har dermed ikke hjemmel for å gi straff.

Anonymkode: a5dc8...2f9

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Langturtrikset er å legge tissepauser til disse strekningene. Da slipper du å ha øynene limt til speedometeret

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...