Gå til innhold

Kraftige smerter etter trening - hva kan det være?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Det er lenge siden jeg har trent, men ble med på en intervalltrening i en bratt bakke. Dagen etter ble jeg helt ekstremt støl på baksiden av leggene og i knehasene. I en helt annen grad enn jeg noen gang før har opplevd. I tre dager nå har jeg omtrent ikke klart å gå. Eller dvs at jeg må bruke lang tid på å komme meg opp i stående før jeg klarer å ta noen sakte skritt. Leggene er steinharde. Smertene føles som stølhet, og jeg tenker det egentlig bare er det. Men de er så vanvittig intense, kjenner det gjennom natta også. Jeg er på ferie i et annet land, men kan finne meg en fysioterapeut her. Likevel hadde det vært interessant å høre hva dere tenker. Er det bare jeg som har gått for hardt ut etter en lang treningspause? 😅 Bør jeg bare tvinge meg på neste intervalltrening for å få gang på beina igjen? 

Anonymkode: c6528...7c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha fått rabdomyolyse og da bør du oppsøke lege asap. 

Anonymkode: c5667...d72

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan ha fått rabdomyolyse og da bør du oppsøke lege asap. 

Anonymkode: c5667...d72

Jeg synes bare det høres ut som ekstrem stølhet. Ts sier ikke noe om klassiske rabdomyolysesymptomer som hevelse, mørk urin, slapphet, feber osv

AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (4 minutter siden):

Jeg synes bare det høres ut som ekstrem stølhet. Ts sier ikke noe om klassiske rabdomyolysesymptomer som hevelse, mørk urin, slapphet, feber osv

Det kommer i mange ulike grader og det kan utvikle seg litt forskjellig fra person til person, hvor raskt ev. nyreskade oppstår o.l.

Siden TS er i utlandet og man må anta at ts enten skal fly, sitte lenge i bil eller på tog, så er det viktig å få utelukket at det er rabdomyolyse før en ev. flytur eller lang, stillesittende reise.

Anonymkode: de13e...780

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Nå ble jeg litt engstelig. Her er klokka snart 06, googlet og fant et legesenter 3 min unna som åpner kl 08.
Allmenntilstanden er god. Eneste jeg har følt har vært litt annerledes er at i går tisset jeg mindre enn vanlig og det lukter litt merkelig av urinen. Leste om symptomene. Kan ikke si at jeg har lagt merke til denne rødlige fargen på urinen. 
Men basert på det dere sier tar jeg ingen sjanser.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her

Nå ble jeg litt engstelig. Her er klokka snart 06, googlet og fant et legesenter 3 min unna som åpner kl 08.
Allmenntilstanden er god. Eneste jeg har følt har vært litt annerledes er at i går tisset jeg mindre enn vanlig og det lukter litt merkelig av urinen. Leste om symptomene. Kan ikke si at jeg har lagt merke til denne rødlige fargen på urinen. 
Men basert på det dere sier tar jeg ingen sjanser.

Bra du tar det på alvor.

Endring av urin kan selvfølgelig komme av f.eks. at du har drukket mindre, men det kan også være et tegn på at nyrene dine er blitt påvirket.

Forhåpentligvis er det bare at du er veldig overbelastet, men så vondt som du har og at det er like ille nå etter tre døgn gjør at det skal sjekkes. Spesielt siden du er på reise.

Lykke til hos legen - oppdater gjerne om du kommer på det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her 

Var hos legen. Han tok blodprøver for å sjekke CK. Regner jo med at alt er i orden, men da har jeg iallfall sjekket! Får svar om 1-2 dager. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen. 

Jeg fikk svar på blodprøvene allerede i dag. Det var faktisk rabdomyolyse. CK-verdiene var på over 6500, som jeg har skjønt egentlig skal ligge på maks 168. Måtte kjøre rett på sykehuset og blir 1-2 netter her, inntil det hjelper med intravenøst. 

Vil bare si tusen takk for tips og råd fra dere!! Hadde aldri hatt peiling eller gjort noe med det hvis jeg ikke fikk deres innspill ❤️❤️❤️

• Liker 2
  • Hjerte 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts igjen. 

Jeg fikk svar på blodprøvene allerede i dag. Det var faktisk rabdomyolyse. CK-verdiene var på over 6500, som jeg har skjønt egentlig skal ligge på maks 168. Måtte kjøre rett på sykehuset og blir 1-2 netter her, inntil det hjelper med intravenøst. 

Vil bare si tusen takk for tips og råd fra dere!! Hadde aldri hatt peiling eller gjort noe med det hvis jeg ikke fikk deres innspill ❤️❤️❤️

Takk for at du oppdaterte, Ts! Jeg tenkte på deg før i dag, faktisk.

Tenk om du hadde gjort som du vurderte i går kveld, å dra ut og trene mer intervall igjen i dag for å forsøke å trene bort stølheten...

Veldig glad for at du tok dette på alvor og fikk det sjekket så raskt! Og at du nå er i sikre hender og får behandling.

Lykke til videre! ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Så skremmende! Fikk du noen andre symptomer etterhvert?

Anonymkode: f58f1...088

AnonymBruker
Skrevet

Så bra du gikk til legen og fikk hjelp, TS! Jeg kjenner flere som har fått Rhabdo, og det er som regel folk som deg som pusher seg hardt uten å ha et solid treningsfundament i kroppen. Bakkeintervaller er knallhardt for en utrent kropp. Det tar tid å bygge opp muskler, ledd og sener. 

Anonymkode: 4e179...243

• Liker 1
Skrevet
Grüner skrev (På 26.6.2023 den 0.31):

Jeg syns også det bare høres ut som skikkelig stølhet etter en hard økt med utrente muskelgrupper eller uvant intensitet.  

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Silkedyne said:

Jeg syns også det bare høres ut som skikkelig stølhet etter en hard økt med utrente muskelgrupper eller uvant intensitet.  

Les hele tråden... 

Anonymkode: 5416b...ef7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

:overrasket: Hørte om dette for første gang i en podcast i går faktisk, og nå her! Så rart, men så utrolig bra at du fikk så gode råd her, ts! God bedring videre! :blomst2:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...