Gå til innhold

Erfaring med guidet tur til Auschwitz og Birkenau????!!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min far snakker om å dra til krakow i sommer, på helgetur. Jeg har sykt lyst å ta turen til Auschwits. Vil ha guided tur. Vet det finnes muligheter for å bestille guided tur + buss frem og tilbake til hotellet. Har sett at det er ulike type turer man kan booke. noen er 3 timer og noen er 7 ellernoe. 

Noen som har benyttet seg av buss som transport? Er det best? 

Eller kjøpt guided tur som varer i 7 timer?

Hva lønner seg å gjøre når man skal på en slik tur, noen tips?😀

Anonymkode: 5976d...a1a

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler absolutt guidet tur. Deilig å bli plukket opp på hotellet, og så er jo alt veldig organisert da. Man er først i den ene leiren med guide, før man felles kjører videre til neste og har guiden med seg der også. Uten guidet tur må man nok komme seg mellom leirene på egenhånd, og det er et stykke. I tillegg er hele museumsopplevelsen mye mye bedre med guide. 7 timer høres rimelig ut!

Anonymkode: 54ee0...ec8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har erfaring med både guidet tur og busstur på egenhånd.

En guidet tur er, som den over meg sier, veldig organisert. Du får all informasjon og transport til/fra hotellet, og en som viser dere rundt og forteller om det som skjedde i leiren. Jeg reiste selv med Mr Shuttle!

Dersom du reiser på egenhånd (du kan også bestille guidet tur på Auschwitz' sin offisielle side), må du reservere plass(er) på https://visit.auschwitz.org/?lang=en.
Da må du finne frem selv, men det er veldig godt skiltet og forklart i leiren. Det går buss mellom Auschwitz 1 og 2, som er gratis.

Bussen fra Krakow går fra MDA, du går bare rett gjennom togstasjonen og opp, og i informasjonsskranken kan du få tidstabell og kjøpe billett. Jeg tok selv 13:30-bussen da den gikk direkte. Siste buss går 19:15 til Krakow, men du kan også ta taxi til togstasjonen og tog derfra dersom du ikke rekker den.

Både guide og reise på egenhånd kan anbefales, men jeg personlig likte det best da jeg kunne utforske og rusle rundt selv!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok buss fra buss-stasjonen der. Null stress. 

Anonymkode: 7ee74...66e

Skrevet

Anbefaler sterkt! Var i Polen på bryllupsreisen og tok det guidede turen til begge plasser. Utrolig lærerikt og veldig sterkt! Og såpass sterkt at jeg sovnet på bussen tilbake til hotellet... Ville ikke vært foruten! 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde guidet tur, og anbefaler virkelig det. Ville like gjerne fått for sju timer.

Obs at guiden forventer tips, så ha med noe cash.

Anonymkode: e21d6...5f2

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte en av de turene med guide som de selger i Krackow. Var skikkelig bra guide ( på engelsk) av en som var oppvokst i området og veldig engasjert.

Anonymkode: 22a05...6e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel mye propaganda på disse turene?

Anonymkode: fb8df...b0d

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor så mange spørsmålstegn og utropstegn???!!!! Men uansett, jeg ville valgt guidet tur ettersom det antageligvis er masse informasjon man går glipp av om man ikke gjør det. God tur. 

Anonymkode: db3da...5f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken propaganda mener du man kan servere på et slikt sted. Opplys oss er du snill. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken propaganda mener du man kan servere på et slikt sted. Opplys oss er du snill. 

?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får hørt det fra synsvinkelen til polske folk ja. Synes det er fint å vite om det også.

Anonymkode: 471b8...dfe

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Var der i vår. Guidet tur hele dagen, fordi vi først var i en saltgruve. Det var enkelt å vite hvor man skulle, noe som hadde vært vanskelig hvis vi var alene uten guide. Inne på selve auschwitz hadde vi en guide, sterk polsk aksang i engelsken så skjønte ikke alt, men det meste. Han var veldig flink. Etter det tol vi bussen med gruppa til birkenau, der hadde vi en annen guide. 

Anbefaler absolutt å ha guide.

Anonymkode: 471b8...dfe

Skrevet

Det er dødsbra!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ingen propaganda. Man ser alt med egne øyne. En av de vanskeligste turene jeg har hatt. Ta inn over seg alt gjør vondt. Klarte ikke gå inn i kremasjonsrommet for eksempel. Ble tøft. Mye tårer på sønn og meg.

Anonymkode: 22a05...6e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har lest en del her og der, og mye løgn blir solgt som sannhet. Sier bare; ikke tro på alt du blir fortalt!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har lest en del her og der, og mye løgn blir solgt som sannhet. Sier bare; ikke tro på alt du blir fortalt!

Her må du være spesifikk… Hva er det som er løgn?

Anonymkode: e21d6...5f2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er løgn mener du?

Anonymkode: 4727d...749

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...