Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært fuktproblemer i kjellerboden i bygget der jeg bor, og tre kjoler endte opp med mugg. Jeg gjorde det man blir rådet til: vasket på 95 grader og hengte klærne i solen for å tørke. Dessverre er det fortsatt grå flekker på to av kjolene. Det jeg ikke klarer å finne ut av, er om dette bare er "døde" flekker, og jeg likevel kan bruke plaggene uten at det sprer seg til andre klær? Spesielt den ene kjolen kunne jeg godt tenke meg å bruke hjemme, og da er ikke selve flekkene noe stort problem, men vil jo ikke ha mugg noen andre steder.

På forhånd takk! 😀

Anonymkode: d3901...bd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier vilkårene i innboforsikringen om dette? Lurer på om du kan få dekket nye kjoler.

Anonymkode: 2d3e5...66b

Skrevet

Nei, kast. Mugg sprer seg og er ikke alltid synlig. Sporer og slikt synes ikke men er der.

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, Motelvibes said:

Nei, kast. Mugg sprer seg og er ikke alltid synlig. Sporer og slikt synes ikke men er der.

Ikke kast.

Mugg depes effektivt med blant annet klor. Det påståes også at sporene dør i fryser under -10 (?).

Flekker etter mugg er ikke mugg.

AnonymBruker
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Hva sier vilkårene i innboforsikringen om dette? Lurer på om du kan få dekket nye kjoler.

Anonymkode: 2d3e5...66b

Det har jeg ikke tenkt på, takk! Skal absolutt ta en titt.

13 hours ago, Motelvibes said:

Men kan virke som flekkene ikke nødvendigvis er sporer...

1 hour ago, senior said:

Ikke kast.

Mugg depes effektivt med blant annet klor. Det påståes også at sporene dør i fryser under -10 (?).

OK det var bra å høre! Etter lang og veldig varm vask bør det jo være greit... Har lest at eddik også skal være bra, så jeg tenker å prøve det også.

• Liker 1
Skrevet
senior skrev (6 timer siden):

Ikke kast.

Les og lær. Klor KAN brukes på harde uporøse overflater men ikke på klær;
https://www.ecofmr.com/articles/never-use-bleach-to-treat-clean-mold/

However, when mold grows on a porous material like wood or drywall, it spreads its root deep into the material to reach more nutrients. So when you apply bleach to such a surface, you are merely changing the mold’s color on the surface. Bleach quickly dries off on the surface and will not reach into the deeper part of the material to the mold’s root. So, in a few days or weeks, the mold regains its color and grows back to become even worse than it was before you applied the bleach.

Å bruke klor på mugg vil forverre den ti ganger. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men kan virke som flekkene ikke nødvendigvis er sporer...

Hør/les Yogagirl sin historie om hvordan det gikk da de fikk mugg i hus. Det er ikke til å tulle med. Alt som har synlig mugg må fjernes for å unngå at det sprer seg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
3 minutter siden, Motelvibes said:

Å bruke klor på mugg vil forverre den ti ganger. 

Men da snakker vi om tre eller faste matrialer. Ikkr tekstiler.

• Liker 1
Skrevet (endret)
senior skrev (1 time siden):

Men da snakker vi om tre eller faste matrialer. Ikkr tekstiler.

Nei. Motsatt.porøse materialer. Tre er også porøst. Samme som tøy/stoff.  Les artikkelen. 

Endret av Motelvibes
Skrevet
15 hours ago, Motelvibes said:

Nei. Motsatt.porøse materialer. Tre er også porøst. Samme som tøy/stoff.  Les artikkelen. 

Artikkelen handler om å vaske med klor på porøse flater der kloren ikke kommer til bunns og dreper alle sporene. Det må ikke forvekles med å vaske klær med klorholdig vann eller andre medier som dreper soppen.

• Liker 2
Skrevet

Sporer forsvinner aldri fra klær - ikke alt er synlig så det er dessverre bare å kaste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...