AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #1 Skrevet 25. juni 2023 Det har vært fuktproblemer i kjellerboden i bygget der jeg bor, og tre kjoler endte opp med mugg. Jeg gjorde det man blir rådet til: vasket på 95 grader og hengte klærne i solen for å tørke. Dessverre er det fortsatt grå flekker på to av kjolene. Det jeg ikke klarer å finne ut av, er om dette bare er "døde" flekker, og jeg likevel kan bruke plaggene uten at det sprer seg til andre klær? Spesielt den ene kjolen kunne jeg godt tenke meg å bruke hjemme, og da er ikke selve flekkene noe stort problem, men vil jo ikke ha mugg noen andre steder. På forhånd takk! 😀 Anonymkode: d3901...bd9 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #2 Skrevet 25. juni 2023 Hva sier vilkårene i innboforsikringen om dette? Lurer på om du kan få dekket nye kjoler. Anonymkode: 2d3e5...66b
Motelvibes Skrevet 26. juni 2023 #3 Skrevet 26. juni 2023 Nei, kast. Mugg sprer seg og er ikke alltid synlig. Sporer og slikt synes ikke men er der. 1
senior Skrevet 26. juni 2023 #4 Skrevet 26. juni 2023 11 hours ago, Motelvibes said: Nei, kast. Mugg sprer seg og er ikke alltid synlig. Sporer og slikt synes ikke men er der. Ikke kast. Mugg depes effektivt med blant annet klor. Det påståes også at sporene dør i fryser under -10 (?). Flekker etter mugg er ikke mugg.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #5 Skrevet 26. juni 2023 15 hours ago, AnonymBruker said: Hva sier vilkårene i innboforsikringen om dette? Lurer på om du kan få dekket nye kjoler. Anonymkode: 2d3e5...66b Det har jeg ikke tenkt på, takk! Skal absolutt ta en titt. 13 hours ago, Motelvibes said: Nei, kast. Mugg sprer seg og er ikke alltid synlig. Sporer og slikt synes ikke men er der. Men kan virke som flekkene ikke nødvendigvis er sporer... 1 hour ago, senior said: Ikke kast. Mugg depes effektivt med blant annet klor. Det påståes også at sporene dør i fryser under -10 (?). Flekker etter mugg er ikke mugg. OK det var bra å høre! Etter lang og veldig varm vask bør det jo være greit... Har lest at eddik også skal være bra, så jeg tenker å prøve det også. Anonymkode: d3901...bd9 1
Motelvibes Skrevet 26. juni 2023 #6 Skrevet 26. juni 2023 senior skrev (6 timer siden): Ikke kast. Mugg depes effektivt med blant annet klor. Det påståes også at sporene dør i fryser under -10 (?). Flekker etter mugg er ikke mugg. Les og lær. Klor KAN brukes på harde uporøse overflater men ikke på klær; https://www.ecofmr.com/articles/never-use-bleach-to-treat-clean-mold/ However, when mold grows on a porous material like wood or drywall, it spreads its root deep into the material to reach more nutrients. So when you apply bleach to such a surface, you are merely changing the mold’s color on the surface. Bleach quickly dries off on the surface and will not reach into the deeper part of the material to the mold’s root. So, in a few days or weeks, the mold regains its color and grows back to become even worse than it was before you applied the bleach. Å bruke klor på mugg vil forverre den ti ganger. 1
Motelvibes Skrevet 26. juni 2023 #7 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men kan virke som flekkene ikke nødvendigvis er sporer... Anonymkode: d3901...bd9 Hør/les Yogagirl sin historie om hvordan det gikk da de fikk mugg i hus. Det er ikke til å tulle med. Alt som har synlig mugg må fjernes for å unngå at det sprer seg. 1 1
senior Skrevet 26. juni 2023 #8 Skrevet 26. juni 2023 3 minutter siden, Motelvibes said: Å bruke klor på mugg vil forverre den ti ganger. Men da snakker vi om tre eller faste matrialer. Ikkr tekstiler. 1
Motelvibes Skrevet 26. juni 2023 #9 Skrevet 26. juni 2023 (endret) senior skrev (1 time siden): Men da snakker vi om tre eller faste matrialer. Ikkr tekstiler. Nei. Motsatt.porøse materialer. Tre er også porøst. Samme som tøy/stoff. Les artikkelen. Endret 26. juni 2023 av Motelvibes
senior Skrevet 27. juni 2023 #10 Skrevet 27. juni 2023 15 hours ago, Motelvibes said: Nei. Motsatt.porøse materialer. Tre er også porøst. Samme som tøy/stoff. Les artikkelen. Artikkelen handler om å vaske med klor på porøse flater der kloren ikke kommer til bunns og dreper alle sporene. Det må ikke forvekles med å vaske klær med klorholdig vann eller andre medier som dreper soppen. 2
Motelvibes Skrevet 27. juni 2023 #11 Skrevet 27. juni 2023 Sporer forsvinner aldri fra klær - ikke alt er synlig så det er dessverre bare å kaste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå