Gå til innhold

Er rier som menssmerter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine rier kjentes som milde/moderate menssmerter samtidig som hele magen ble hard og trakk seg sammen. For meg ble de egentlig aldri vondere, bare lengre. Jeg bruker pust/avslapning under mine fødsler, hadde nok vært vondere om jeg hadde vært anspent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, bare mye sterkere og kommer i bølger😅

Anonymkode: dee16...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, de første riene er som ekstreme menssmerter. Kan sammenligne siden jeg spydde av smerter når jeg hadde mensen før. Deretter tar det av og det gjør vondt på et nivå det ikke er mulig å forestille seg. Etter fødsler har jeg ikke lenger sterke menssmerter. Trenger ikke ta paracet engang.

Anonymkode: f3ab4...bfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg så føltes det ut som ren tortur. Jeg kunne kjenne at skjelettene bak ryggen ble dratt ifra hverandre, hardt og brutalt. Jeg skrek av smerte og kastet opp av de. Det var også ulidelig vondt i underlivet. Det eneste som reddet meg var epidural. Takk Gud for epidural. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan kvinner klarte å føde før uten smertelindring. 

Anonymkode: f3685...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Verken fødslene mine eller menssmertene var så ille at jeg kastet opp av smerte. 

Anonymkode: 354f1...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det startet med murringer som ved mensen, men etter hvert minnet det mer om kramper. Har du hatt skikkelig kramper i leggen. Hver rie kjentes sånn ut, bare i rygg og mage. Verste smerten jeg har kjent 

Anonymkode: ebbcc...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fødte før jeg fikk skikkelig ille endometriose (eggstokken vred seg). 

De plagene Paracet ikke tar kan minne om svake rier. De man liksom må bøye seg over en stol og puste litt på osv.

Når vi ringte ambulanse (visste ikke hva det var) så opplevde jeg det minnet om 6cm og utover i fødselen. Men ikke helt siste del. 

Da fikk jeg den samme «lår i flammer» opplevelsen og klarte ikke gjøre normalt rede for meg. 

Så ja, endometrioseliknende smerter som er kraftige er som å føde ja i deler av fødselen mtp riene. 

Men fødsel er syyyykt mye mer intenst fordi et menneske jo skal nedover. Det presset er helt kokko. 

Endret av AprilLudgate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var plaget med sterke menssmerter i tenårene. Typen der jeg lå i fosterstilling på badet/sengen og ikke orket noe annet.

Smertene fra riene var annerledes. Kjentes som om musklene ble vridd rundt og rundt hver gang en rie kom. Disse var overkommelige, men mye "skarpere" enn menssmerter og de dekte et mye større område. 

Men smertene fra pressriene var den verste smerten jeg har kjent i mitt liv. Hadde jeg kunnet angret eller slettet graviditeten hadde jeg gjort det på flekken 😅. Presset ikke frivillig for å si det slik, jeg jobbet alt jeg kunne imot, men kroppen min gjorde det den ville den. Tok heldigvis ikke mer enn 15 min. 

Har ikke noe jeg kan sammenligne det med. Husker bare at det var alt for vondt. Jeg gruer meg til neste fødsel. 

Anonymkode: 200e5...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

For meg så føltes det ut som ren tortur. Jeg kunne kjenne at skjelettene bak ryggen ble dratt ifra hverandre, hardt og brutalt. Jeg skrek av smerte og kastet opp av de. Det var også ulidelig vondt i underlivet. Det eneste som reddet meg var epidural. Takk Gud for epidural. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan kvinner klarte å føde før uten smertelindring. 

Anonymkode: f3685...731

Enig! Jeg fødte førstemann uten epidural fordi jeg var redd nålen😂 med nummer to fikk jeg epidural og sa noe sånn som: «dette burde jo vært påbudt» da den begynte å virke😅 sov helt til jeg skulle presse😂 epidural er guds gave til mennesker (ja, det var fint å få barnet på magen også men jeg var mest lettet over hvor godt epiduralen virket🤣)

Anonymkode: dee16...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mer som skikkelig diarésmerter.

Anonymkode: 5f3c7...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke hatt rier, da jeg hadde planlagt keisersnitt. Men etterriene, DET var heftig.. følte at noen dro innvollene mine ut av meg. Men det kan jo være at jeg opplevde det litt annerledes pga operasjonssåret 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 63dcf...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns ikke det, jeg syns mensensmerter er mer konstant vondt. Rier var mer som kramper som kom takvis, og ble mer intense jo lengre jeg kom. Men ble veldig sliten av de 

Anonymkode: 48c01...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, rier kjennes egentlig bare ut som rier. De tidlige riene kjennes ut som kraftige kynnere som river mer og kjennes i kroppen. Alt bare strammer seg skikkelig før det slipper taket. 

Rier i aktiv fødsel er en helt egen følelse. Det er hardt arbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vet du, jeg synes man gjør lurt i å ikke prøve å danne seg et bilde av smertene, for de er så individuelle. Det er også en følelse man aldri har kjent før, som er så annerledes enn noe annen kroppslig sensasjon, så det er umulig å forklare de til andre.

Smertene er faktisk ikke noe jeg husker engang - de var så ubeskrivelige at den kroppslige bevisstheten ble skilt vekk på den en måte. Jeg husker alt annet, bare ikke smertene. Jeg kan huske et voldsomt behov for å trykke, men da hun var ute var det som om alt annet ble visket bort. Faktisk var trykkebehovet det sterkeste jeg husker, så jeg hadde heller kategorisert smertene som EKSTREM forstoppelse enn menssmerter for min del.

Jeg synes det å føde var en fantastisk opplevelse. Jeg følte på en vanvittig mestringsfølelse, og selv om jeg ble fortalt etterpå at jeg hadde en vanskelig fødsel, så var det ikke det jeg satt igjen med. Det var et kick! Helt fantastisk og helt vanvittig og absurd på samme tid!

Anonymkode: 9cc32...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg syns det er som menssmerter. Bare mye mer intense og altoppslukende. 

Anonymkode: e9233...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veldig plaget med menssmerter, og var redd for at det skulle bety at fødsel også ble veldig vondt. Men det var ikke sånn i det hele tatt! Tydeligvis store forskjeller mellom folk her, så umulig å tolke noe ut fra hvordan vi opplever mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nei, lignet ikke på mensensmerter overhode under noen av mine 3 fødsler. Men, med nr 3 så fikk jeg menssmerter i korsryggen dagen før riene satte i gang. 

Anonymkode: 82b5a...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...