Gå til innhold

Er rier som menssmerter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nei, for min før var det er ikke i nærheten av menssmerter. Menssmerter er litt som en bitteliten bølge som slår meg i ryggen mens jeg står i vannet. Rier var som en tsunami som knuste alt på sin vei, inkludert meg. Hvis jeg skulle prøvd å putte det i ord. 

Anonymkode: d70e1...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, for min før var det er ikke i nærheten av menssmerter. Menssmerter er litt som en bitteliten bølge som slår meg i ryggen mens jeg står i vannet. Rier var som en tsunami som knuste alt på sin vei, inkludert meg. Hvis jeg skulle prøvd å putte det i ord. 

For min del*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv synes jeg menssmertene er verre enn fødsel for det er 5 dager med rier kontra 8 timer fra vannet gikk. Men altså jeg har intense menssmerter og de ble ikke bedre etter fødsel for å si det slik.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her minnet det om menssmerter. Det var veldig "gjenkjennbart". Har også slitt med voldsomme menssmerter opp gjennom, og det opplevde jeg som en fordel. Hvor trygg man føler seg påvirker i stor grad smertefølelsen, det er i hvertfall min erfaring! Riene var ikke det verste her🥰

Anonymkode: 3078e...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her. Jeg hadde voldsomme mensensmerter med oppkast og besvimelsestendenser i tenårene, men riene føltes mer som en lastebil eller totaltødeleggelse av kroppen, allerede før jeg var i aktiv fødsel. Jeg hadde overhodet ikke kontroll på kroppen og inhalerte lystgass som en gal til de fikk satt epiduralen. Skal sies at jeg hadde stormrier da, og det er jo absolutt de verste riene man kan få. 

Anonymkode: 60a7a...c83

Samme her! Ved begge fødslene hadde jeg stormrier med 2-3 topper på hver ri. Var heldigvis effektive, så det ble med en knapp time i helvete med første og ca. 15 minutter med andremann. Siden det gikk veldig fort, måtte jeg klare meg uten noe som helst form for lindring. Null lystgass eller epidural.. 😒

Anonymkode: e2204...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er gravid og lurer på hva jeg kan forvente.. Jeg har alltid slitt med ekstreme menssmerter, typen hvor jeg både har kastet opp og besvimt av smertene (har ikke endometriose). Har lest at fødsel / rier kan sammenlignes med menssmerter. Var det likt for dere? :) 

Anonymkode: 1bf55...d97

Nei. Jeg sliter veldig med sterke menssmerter, men jeg trodde jeg skulle dø da jeg hadde rier…..

Anonymkode: 4c2ff...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Rier kan kjennes veldig ulikt fra person til person. Noen får dem bare i ryggen, noen bare i magen, noen nedover i lårene, noen alle veier. 

Ved begge mine fødsler var det KUN akkurat nederst i livmoren det var vondt, og det var akkurat der jeg peier ha mens-smerter. 

Jeg er også sånn som kan kaste opp og besvime av menssmerter. 

Rie-smertene mine var veldig like, men tusen ganger verre - selv om menssmertene er forferdelige fra før... 

Anonymkode: 7e6d8...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del var menssmerter verre enn fødsel uten hverken hjelp eller smertelindring. 

Anonymkode: 1859c...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tja, gange det med 100 ved 4 cm åpning tenker jeg.

Anonymkode: acef9...3c2

Kommer vel litt an på menssmertene i utgangspunktet? For meg vil jeg si doble. Kaster opp og har og svimt av av vanlige menssmerter , hadde det vært ganget med 100 hadde jeg vel dødd. Starter som svake menssmerter, blir vanlige menssmerter, så litt sterkere enn vanlige menssmerter. 

Anonymkode: 975ee...68c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid slitt med magen og avføring. Så her var rier likt som smertene jeg har før avføring. Smertene kommer som tak inni magen og stråler utover (sikkert i tarmene). Riene var helt likt. Var helt forferdelig etter fødsel når de smertene kom igjen pga vanskelig avføring.  

Dette er nok veldig individuelt. 

Anonymkode: c1b4b...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble igangsatt og fikk noen rier fra helvete, uten pause. Kunne verken puste, tenke eller kommunisere. Fikk epidural etter 2 timer og da ble alt bra. Jeg har slitt med ekstreme menssmerter men det der var bare helt hinsides alt. 

Anonymkode: 947f1...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker tilbake så klarer jeg ikke huske veldig godt. Selv om det bare er to måneder siden. Jeg fikk epidural på fødestua, etter å ha hatt vondt en stund. Men jeg syns de var som menssmerter. Bare 100 ganger verre. Hvertfall til å begynne med. I starten hadde jeg pauser mellom riene, men så var det vondt hele tiden. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive smertene før jeg fikk epidural... Det bare var VONDT der nede. Som om jeg ble påkjørt av en brennende dampveivalser. Jeg vet ikke. Man kan liksom ikke sammenligne det med noe. 

Etter noen timer lurer jeg på om jeg fikk pressrier? Det var en annerledes smerte. Igjen hadde jeg ingen pauser mellom riene, så det var bare konstant vondt. Da var det ikke like mye som menssmerter. Men kanskje som om noen stakk meg med kniv, også kjentes det ut som om jeg måtte bæsje. Så skrudde de opp epiduralen igjen. 

Jeg ble igangsatt. 

Endret av Kjempeliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kommer vel litt an på menssmertene i utgangspunktet? For meg vil jeg si doble. Kaster opp og har og svimt av av vanlige menssmerter , hadde det vært ganget med 100 hadde jeg vel dødd. Starter som svake menssmerter, blir vanlige menssmerter, så litt sterkere enn vanlige menssmerter. 

Anonymkode: 975ee...68c

Sånn var det for meg også. Kanskje paracet som en gal de første dagene av mensen, hvis ikke kaster jeg opp av smertene. Riene var veldig likt menssmertene, bortsett fra at paracet selvsagt ikke hjalp en dritt. Fikk epidural, som tok de mer moderate riene, men ikke de verste riene på slutten (altså de siste 4-5 timene av fødselen). Men har hørt om venner som hadde god effekt av epidural, og som ikke kjente noe som helst. Hvis smertene sitter i ryggen (som det gjorde mest hos meg), så kan steriltvannsinjeksjoner også hjelpe. 

Anonymkode: 34f05...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Meg over. Vil bare legge til at på en skala fra 1-10 på smerte, så pleide mine menssmerter å ligge på kanske 7-8 (uten paracet), de verste riene var definitivt en 10-er.

Anonymkode: 34f05...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke lik mine menssmerter nei.

men smerter av styrke til å kaste opp, ja!

Riene var verre enn selve utpressingen 😎

Anonymkode: eb07c...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bare vondt i lårene under fødsel. Alle tre gangene. Aldri hatt menssmerter, men tror ikke det er det samme 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Rier minnet om veldig sterke menssmerter for min del. Opplevde ikke fødsel som veldig ille før ring of fire skjedde. 

Anonymkode: 583be...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mensenmurringer som kom og gikk i 2 dager før riene begynte. Riene var derimot ingenting som mensensmerter. Begynte mildt og svært håndterbart. Etterhvert ble de så vonde og konstante at jeg spydde, skalv og tryglet om epidural😆 jeg hadde nok endt opp med en alvorlig ptsd om ikke jeg hadde fått epidural. Lille venn satt fast og måtte ut med tang. Hadde kanskje vært mindre vondt om ikke det var tilfelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også i perioder hatt veldig sterke menssmerter, som jeg har både kastet opp og besvimt av. Jeg opplevde mye av riesmertene som samme type smerte. De var nok mer intense, men samtidig bedre for min del. For det første visste jeg at smerten skulle være der, ikke var farlige og betydde fremgang i fødselen. Jeg har til tider blitt redd av menssmertene mine (de har ikke vært like sterke hver syklus). I tillegg var det pauser mellom riene første del av fødselen. Menssmertene har vært mer konstante. 

Jeg har både menssmerter og riesmerter i nederste del av magen, korsryggen og nedover lårene. Ved 7-8 cm. kom det en annen type smerte i tillegg, som jeg husker jeg tenkte var hard og skarp og helt latterlig vond. Den satt i magen. Selve utdrivningsfasen, at hodet og resten av babyene kom ut, var ikke vondt til tross for rifter. Jeg vet ikke om kroppen var så full av adrenalin at jeg ikke registrerte den smerten. 

Det er tydelig at både rie- og fødselssmerter og menssmerter oppleves nokså forskjellig. Nå har jeg hormonspiral, og ingen mens eller menssmerter, men hadde ikke det vært et alternativ, hadde jeg gladelig tatt 20-30 fødsler, mot å slippe menssmerter resten av livet. 

Anonymkode: 4b449...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var selv de sterkeste menssmerter som barnemat i forhold til rier. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...