Gå til innhold

Vi må enten kutte i offentlige utgifter eller øke skattene for å få kontroll på inflasjonen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nesten 70% av BNP er offentlig virksomhet. All vekst er enten statlig eller statlig finansiert. All befolkningsvekst skyldes en innvandring som er usannsynlig uproduktiv. Det er stemning for å avvikle olje/gass som er det eneste som faktisk virker. Fisk skal skattlegges med over 100%.

Å finne noen som vil investere i Norge er verre enn å finne nåla i høystakken. 

Det eneste riktige er å oppnevne en bobestyrer. Det blir sikkert en god venn av Trettebergstuen...

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet
Majer skrev (6 minutter siden):

Det sier "sentralbanken over alle sentralbanker" https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/q1xxzL/bis-anbefaler-aa-kutte-utgifter-og-oeke-skattene

Jeg tror ikke man kan vinne valg i Norge på å kutte i utgiftene. Ikke så lenge mange allerede har for lite å rutte med og stadig flere får psykiske lidelser. Da gjenstår det bare å øke skattene. Tanker?

Tja, Norge ga nettopp 800 mill for å fremme abort i fattige land, å eliminere fattigdom ved å eliminere fattige barn er særdeles dårlig bruk av skattepenger.

Vi bruket mange hundre millioner på å oppbevare en privat kunstsamling i en by der befolkningen er sterkt imot dette

Bare her kan vi kutte 1.5mrd kroner

Kunne kuttet masse i offentlig administrasjon, kuttet støtte til dyrefiendtlige organisasjoner som de finner penger til i et "stramt" budsjett, jegerne kan finansiere sin egen hobby 

Ingenting av dette går ut over fattige mennesker i Norge, ei heller avhjelper det lidelse lokalt eller globalt. 

Finnes masse av eksempler på hvordan kutte uten at fattige blir rammet

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I Norge er staten direkte og indirekte skyld i det meste av inflasjonen gjennom strømskatten og manglende kontroll på kronekursen, så her ville det vel ikke akkurat hjulpet på å pøse på med enda mer inn i statskassa. Med det sagt er staten for ineffektiv, og flere sammenlignbare land klarer å utrette det samme selv om det offentlige er vesentlig mindre.

Anonymkode: 766bd...af4

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De kan kutte utgifter på det offentlige og ha mer privat. Kutte utgifter på bistand en periode. 

Å øke skattene mer er bare idiotisk. 

Anonymkode: e7bfb...066

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alt for mye skatt allerede. Blir det mer gidder ikke folk jobbe mer og melder seg ut. Alt for mye sløseri i offentlig sektor, overtallige sjefer i alle ledd med millionlønn. I tillegg står det daglig om millioner og milliarder de gir til alle slags formål i utlandet.

Anonymkode: b7ae7...5bd

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Majer skrev (24 minutter siden):

Det sier "sentralbanken over alle sentralbanker" https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/q1xxzL/bis-anbefaler-aa-kutte-utgifter-og-oeke-skattene

Jeg tror ikke man kan vinne valg i Norge på å kutte i utgiftene. Ikke så lenge mange allerede har for lite å rutte med og stadig flere får psykiske lidelser. Da gjenstår det bare å øke skattene. Tanker?

At man bruker kjente løsninger på ukjente problemer.

Jeg ser ikke hvordan man kan kutte inflasjonen ved hverken å kutte de offentlige utgiftene ( som kun flytter dem over på kommersielle løsninger som krever økonomisk forrenting) eller ved å øke skatter (som kun stimulerer til høyere lønn og høyere kostnader).

Vi må se på hvor etterspørselen kommer , det er DET som driver dette. Og problemet er at etterspølsesområdene vi sliter  med, er basisbehov.

Skrevet
Druid skrev (2 minutter siden):

At man bruker kjente løsninger på ukjente problemer.

Jeg ser ikke hvordan man kan kutte inflasjonen ved hverken å kutte de offentlige utgiftene ( som kun flytter dem over på kommersielle løsninger som krever økonomisk forrenting) eller ved å øke skatter (som kun stimulerer til høyere lønn og høyere kostnader).

Vi må se på hvor etterspørselen kommer , det er DET som driver dette. Og problemet er at etterspølsesområdene vi sliter  med, er basisbehov.

Det er mye vi bruker penger på som ikke er basisbehov, det er noe av det som gjør folk forbanna i min kommune ihvertfall. Masse penger på ting kun fiffen vil ha. Mens man kutter i skole og helse. Og staten bruker millarder på.tull hvert eneste år

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Topsi skrev (Akkurat nå):

Det er mye vi bruker penger på som ikke er basisbehov, det er noe av det som gjør folk forbanna i min kommune ihvertfall. Masse penger på ting kun fiffen vil ha. Mens man kutter i skole og helse. Og staten bruker millarder på.tull hvert eneste år

Nei, det er ikke tull, men det er en annen diskusjon og ikke poenget mitt: 

Grunnen til at denne inflasjonen vi ser nå, er problematisk, er at den kommer på menneskelig basis behov: Hus og mat. Vi bruker mer og mer penger på å leve. Det vi skal bruke minst mulig penger på.

Den etterspørselen går ikke ned ved å ta fra folk penger.

Altså : Hvorfor vi øker renten nå (, og hvorfor man foreslår økte skatter) er for at folk flest skal bruke mindre penger. Så lenge folk har et overforbruk de er villig til å ofre, virker dette. Men ikke når folk har opparbeidet seg en ordrereserve av ting de vil bruke penger på etter pandemien. 

BIS har nok ikke den ekstremt uvanlige situasjonen i Norge i tankene når de kommer med dette innspillet, men jeg føler at BIS i stor grad tenker økonomi og ikke mennesker.

Skrevet
Druid skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke tull, men det er en annen diskusjon og ikke poenget mitt: 

Grunnen til at denne inflasjonen vi ser nå, er problematisk, er at den kommer på menneskelig basis behov: Hus og mat. Vi bruker mer og mer penger på å leve. Det vi skal bruke minst mulig penger på.

Den etterspørselen går ikke ned ved å ta fra folk penger.

Altså : Hvorfor vi øker renten nå (, og hvorfor man foreslår økte skatter) er for at folk flest skal bruke mindre penger. Så lenge folk har et overforbruk de er villig til å ofre, virker dette. Men ikke når folk har opparbeidet seg en ordrereserve av ting de vil bruke penger på etter pandemien. 

BIS har nok ikke den ekstremt uvanlige situasjonen i Norge i tankene når de kommer med dette innspillet, men jeg føler at BIS i stor grad tenker økonomi og ikke mennesker.

Ja. Jeg er enig i at inflasjonen er sterkest på de områdene hvor den rammer hardest, mat, energi og bolig. Her i byen har leieprisene økt med 24% på ett år, det rammer de aller svakeste. Samme med matprisene.  Men hvis noe av inflasjonen er importert, må en jo gjøre noe med årsaken til det, f eks den svake kronen, og jeg er økonomisk på venstresiden, men selv jeg ser at et skattereglene som er stabilt og investorer kan forholde seg til, er avgjørende for kronekursen. og det har vi ikke nå. 

Men jeg er av den oppfatning at deler av inflasjonen også er grådighetsdrevet, og hva er det best å være grådig på,,  jo det folk MÅ ha, som mat og bolig

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også sendt over en halv milliard rett i lomma på The Clinton Foundation...

Vi skal også gi totalt 75 milliarder kroner til Ukraina. Er usikker på hvor mange milliarder vi har gitt allerede, men det er et tosifret antall, uten at de er i nærheten av fred. Kun ennå flere døde...

Tja, hva skal man si?

Anonymkode: 165c0...dad

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har også sendt over en halv milliard rett i lomma på The Clinton Foundation...

Vi skal også gi totalt 75 milliarder kroner til Ukraina. Er usikker på hvor mange milliarder vi har gitt allerede, men det er et tosifret antall, uten at de er i nærheten av fred. Kun ennå flere døde...

Tja, hva skal man si?

Pengene til Ukraina er helt sykt. Kanskje man skulle startet med å roe ned litt der før det går ennå mer ut over offentlige helsetilbud?

Anonymkode: 0129a...76b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan kutte ut alle disse liksom-jobbene i offentlig sektor. Alt for mange av disse.

Anonymkode: 2d88a...5ac

• Liker 3
Skrevet
Topsi skrev (1 minutt siden):

Men jeg er av den oppfatning at deler av inflasjonen også er grådighetsdrevet, og hva er det best å være grådig på,,  jo det folk MÅ ha, som mat og bolig

Og dette ser ikke jeg.

Ser man mat-nettverket i Norge, er det ikke preget av grådighet, det er preget av en konkurranse og økonomi som ikke er bærekraftig. 

Ser man boligmarkedet, begynner det å lukte 70-tall: systemet  er defekt og trenger en signifikant omregulering ( jeg er ikke tilhenger av deregulerte markeder)

Mye av diskusjonen om grådighet faller i to bokser : Rentene har økt alle kostnader, og ordrereserven i markedet har økt omsetningen. Ingenting av dette er grådighet, det er forretning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tja, hva skal man si?

Om man ikke hadde brukt disse pengene hadde inflasjon og kronekurs vært nøyaktig den samme

Anonymkode: f61ea...925

• Nyttig 2
Skrevet
Druid skrev (3 minutter siden):

Og dette ser ikke jeg.

Ser man mat-nettverket i Norge, er det ikke preget av grådighet, det er preget av en konkurranse og økonomi som ikke er bærekraftig. 

Ser man boligmarkedet, begynner det å lukte 70-tall: systemet  er defekt og trenger en signifikant omregulering ( jeg er ikke tilhenger av deregulerte markeder)

Mye av diskusjonen om grådighet faller i to bokser : Rentene har økt alle kostnader, og ordrereserven i markedet har økt omsetningen. Ingenting av dette er grådighet, det er forretning.

Ikke i Norge, men absolutt relevant likevel https://www.theguardian.com/business/2023/jun/03/ever-higher-interest-rates-wont-solve-the-problem-of-greedflation

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (1 time siden):

I Norge er et parti dødsdømt om de foreslår å kutte i offentlige midler, selv om vi burde det. 

Anonymkode: 144c1...fd1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om man ikke hadde brukt disse pengene hadde inflasjon og kronekurs vært nøyaktig den samme

Anonymkode: f61ea...925

Men kanskje man ikke måttet kutte sånn i det offentlige, slik at folk står uten hjelp nå?

Fødeavdelinger og rehabiliteringssenter har blitt lagt ned, for ikke å snakke om krisen i eldreomsorgen. 

Anonymkode: bbda7...544

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tja, hva skal man si?

Ukraina bør vi fortsette å støtte alternativet er så langt verre

Anonymkode: 144c1...fd1

• Liker 1
Skrevet
Topsi skrev (2 minutter siden):

Et av problemene her, er at journalistene som skriver dette ikke forstår tallene de publiserer.

Hva de EGENTLIG skriver, er at Tesco og Sainsbury er teknisk konkurs. De skjønner heller ikke betydningen av renteøkningen på sammenligningen mellom overskuddene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...