Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 19 som er sykemeldt fra lærlingejobben sin. Har vært det nå siden nyttår….  Han forteller ingenting hjemme om hva årsaken til sykemeldingen er. Han går til fastlegen, har vært på DPS (ferdig der nå), og har oppfølging med lærlingekontakten i kommunen. Skal på det foreskrevne dialogmøtet juli.

Jeg har forsøkte å spørre litt om hva som er årsaken til sykemelding. Er det yrkesvalget (helsefagarbeider), er det lærlingestedet eller er det noe helt annet. Får ikke noe klart og tydelig svar. Det var litt å gjøre med arbeidsstedet han har vært på men er blitt lovet han ikke skal tilbake dit. Jeg har fortalt ham at ihvertfall jeg går kanskje går og bekymrer med unødig over ting som kanskje ikke gjelder ham.

det er jo en begrensning i hvor lenge man kan være sykemeldt og så ikke få noe fra NAV. Da står han uten inntekt.

Så fikk jeg vite av min mor at min sønn hadde sagt til henne og stefaren min at bestekameraten hans er homofil. Da begynt mamma /mormor å tenke i de baner også for barnebarnet. Og det gjør jo jeg også når hun først har nevnt det.

Det er ikke noe som helst problem om han er homofil! 

Siden han er så lite flink til å dele om hverdagslige ting og heller ikke svarer på direkte spørsmål - skal jeg bare la være å spørre om dette også? 

Dersom det er dette som er «årsaken» så er det jo noe med å være noe åpen om det - hvis det kan hjelpe ham selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør om han har noe kjærste...gutt eller jente? Sånn fletter fint inn i en samtale.

Har han hørt dere si at dere vil elske han uansett hvem han elsker? 

AnonymBruker
Skrevet

Kan han ikke bestemme selv når han vil komme ut?

Anonymkode: 2539a...dbb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du komme inn på temaet via nyheter i avisen eller ukeblad? Som "stakkars, denne personen var så redd for hva foreldrene ville tenke om han var homofil. Osv

Det er pride denne helgen så det er et utall muligheter til å bringe temaet på bane. 

Anonymkode: 590a5...4fe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei det kan du IKKE begynne å spørre om eller fiske om! For det første er legning privat, for det andre vil det skape mye større skam og komplekser om du tar feil! 

Anonymkode: a791d...d15

• Nyttig 2
Skrevet

Det er "bare" å si du er litt bekymret for han og du vil støtte og hjelpe han uansett hva problemet er. Ikke press han til å si noe om legningen sin. Det kan være kjærlighetsproblemer eller psykiske problem. Ha gode samtaler med han så kanskje han åpner seg litt for deg etter hvert. Lykke til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

hvis han er syk, så har han vel litt større problemer i livet, enn hva slags legning man har.  

Anonymkode: e42ca...c23

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lag altfor mange hypoteser og teorier. Si rett ut at du bryr deg og veldig gjerne vil støtte og hjelpe siden det er noe som åpenbart er vanskelig.

Si at du tåler å høre hva som helst og at du også holder det for deg selv.

Kanskje velger han andre å betro seg til, dette må du i så fall bare akseptere. 

Anonymkode: bbfab...f97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ventet og ventet på sønnen mim men det var det riktige sier han. 

Anonymkode: 2539a...dbb

Skrevet

Det kommer vel an på personligheten.Jeg var ganske sikkert på at broren min var homofil og til slutt spurte jeg han fordi vi har en veldig god og nær relasjon, og så sa han at jo det stemmer,og det var det. Mens for andre kan det være et stort overtramp å bli spurt. Hva sier magefølelsen på hvordan han tar spørsmålet?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke legg press på han. Om han er skeiv, trans eller noe så må han få bearbeide og bli klar selv til å dele med andre eventuelt. Eller kanskje er det noe helt annet han sliter med.

Det du kan gjøre, og som passer fint nå med pride, debatter rundt det, skytingen som skjedde i fjor osv - er å uttale deg positivt og støttende omkring det. Passe på å vise at du støtter og er positivt innstilt til skeive, skape et godt klima om det hjemme.

Uten å overdrive selvsagt, så det virker påtatt. Men anledningen er der jo nå ganske naturlig til å snakke om f.eks terroren i fjor på pride, og hvordan debattklimaet er nå og hva du tenker om det. Sånn f.eks

Anonymkode: fc389...c15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare å snakke sammen, finne løsninger sammen.

Hadde strammet inn lommeboken, om han ikke gidder å ta ansvar ved å kommunisere som et ansvarlig menneske. 

Anonymkode: 61f98...c6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...