Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på sommerferie, men fått prolaps i ryggen så må kontakte legen min imorgen.. kan jeg be legen gi meg sykemelding og jeg får utsatt feriedagene mine til jeg er blitt bra i ryggen? Er litt redd for legen sier jeg skal bruke ferien til å bli bedre… eller er dette noe jeg kan kreve?  
Jeg må jo si til legen jeg har gått på ferie😌

Anonymkode: 3b3c5...673

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan absolutt kreve å få igjen ferie :) Så anbefaler deg å dra til legen! :)

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvor plaget du er i ryggen om du får sykemelding. Prolaps i seg selv er ofte asymptomatisk. 

Anonymkode: b7fa8...cc7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på å få igjen feriedager ved sykemelding :) Det bør virkelig fastlegen din vite. 

Uansett trenger du kun at han sender inn ordinær sykemelding så går resten av seg selv.

Anonymkode: c1a62...7d1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ferie i julen. Fikk korona og ble skikkelig dårlig. Fikk igjen feriedagene fra arbeidsgiver uten sykemelding. Men det gjaldt bare 4 feriedager da 

Anonymkode: 162a0...544

AnonymBruker
Skrevet

om du sykemeldes 100% får du ferien til gode, ikke ellers

Anonymkode: f97cf...66d

AnonymBruker
Skrevet

Okei, var bare  usikker hva fastlegen min kunne si siden jeg har ferie, men den er uansett ødelagt siden jeg ikke klarer og gjøre noe å bare tar sterke smertestillende.. men må si til legen at jeg ønsker ferien tilgode? 
ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du informere legen om at du har ferie?

Anonymkode: bec05...465

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Okei, var bare  usikker hva fastlegen min kunne si siden jeg har ferie, men den er uansett ødelagt siden jeg ikke klarer og gjøre noe å bare tar sterke smertestillende.. men må si til legen at jeg ønsker ferien tilgode? 
ts

Nei, legen må bare sykemelde deg og så søker du arbeidsgiver om å ta igjen ferie i etterkant. Lurt å sende e-post og si ifra så snart du får sykemeldingen. Om du får sykemelding eller ikke avhenger av hvor plaget du er.

Anonymkode: c8a3d...e00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ts

Du trenger vel strengt tatt ikke nevne ferie med mindre fastlegen tar det opp. 

Anonymkode: ecb42...23a

Skrevet

Tror reglene sier 6 dager eller mer sykemelding for at du skal få igjen ferien. Mulig jeg tar feil.

AnonymBruker
Skrevet

Kjipt at du har fått det i ferien, siden ventetiden på MR o.l. er litt lenger nå. Du har rett på å ta igjen tapt ferie. Jeg hadde oppsøkt en god naprapat og en fysioterapeut ASAP.

Anonymkode: 2d57a...516

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

ts

Neida, du trenger ikke si at du har ferie engang. Tror ikke du får problemer med å få sykmelding, man blir jo nesten sengeliggende mesteparten av tiden i starte . 

Hvordan  vet du at det skyldes prolaps?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk ferie når du er syk. Du har rett på sykemelding hvis du ikke er arbeidsfør 100% og få ferien tilbake. Ifjor fikk jeg 2 uker sykemelding og brukte jeg 5 uker ferie på å være syk, og jeg angrer veldig på det. Jeg var stressa for å bli frisk så jeg kunne få noe normal ferie, men det endte med at jeg lå 5 uker som slakt på sofaen / i senga, og gikk tilbake til jobb helt utslitt. 

Anonymkode: 40c1f...a50

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke bruk ferie når du er syk. Du har rett på sykemelding hvis du ikke er arbeidsfør 100% og få ferien tilbake. Ifjor fikk jeg 2 uker sykemelding og brukte jeg 5 uker ferie på å være syk, og jeg angrer veldig på det. Jeg var stressa for å bli frisk så jeg kunne få noe normal ferie, men det endte med at jeg lå 5 uker som slakt på sofaen / i senga, og gikk tilbake til jobb helt utslitt. 

(Fordi jeg ikke tenkte på at man kan få sykemelding selv om man skal ha ferie…). Legen hadde nok sykemeldt meg, men jeg sa jeg trengte bare 2 uker for jeg skulle jo ikke jobbe resten av juli… 

AnonymBruker
Skrevet
Pappi skrev (11 minutter siden):

Tror reglene sier 6 dager eller mer sykemelding for at du skal få igjen ferien. Mulig jeg tar feil.

Hvorfor svare med ting du «tror» er riktig? Det ville tatt deg kortere tid å Google dette - og oppdage at det er feil - enn å skrive dette innlegget. 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 5fcf2...dd5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har rett på å få igjen feriedager ved sykemelding :) Det bør virkelig fastlegen din vite. 

Uansett trenger du kun at han sender inn ordinær sykemelding så går resten av seg selv.

Anonymkode: c1a62...7d1

Må aktivt gi beskjed om at en vil utsette ferie. Ingen automatikk i det. 

Anonymkode: 29faf...01a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...