Gå til innhold

Pallekarm på platting?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her er jeg og samboer uenig. Har kjøpt en pallekasse uten bumm, og kjøpt fiberduk til å ha i, samt et plastbrett til å ha under. Vil det bli fukt og ødelegge plattingen? Jeg mener nei, han mener ja 🤔 men mener da å ha sett pallekarmer på flere balkonger og terrasser! 

Anonymkode: 6b5ca...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Står pallekarmen slik at det regner på den så kan det sikkert bli fukt under brettet.

Sett det brettet på "terassefliser" av tre, så får dere løftet brettet opp, så slipper dere problemet.

Anonymkode: d59dd...38e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Står pallekarmen slik at det regner på den så kan det sikkert bli fukt under brettet.

Sett det brettet på "terassefliser" av tre, så får dere løftet brettet opp, så slipper dere problemet.

Ev. kan dere sette hjul på en pall, og så sette brettet oppå denne og pallekarmen oppå der, da kan dere flytte på den etter solen, hvis dere skal rengjøre o.l.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener absolutt ja. Du får fukt på undersiden som ødelegge trverket. Garantert . . ! Har erfart det selv.

Bruk plantekasser med tett bunn og lufting under. Jeg har flere sånne som jeg snekrer selv av trykkimpregnert. De har også undrvanningssystem med kapillærmatte. Holder i hele ferien uten tilførsel av vann.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dekke treverk med fuktig jord?

Det er vel oppskriften på råte. Jeg har pallekarmer både på veranda (i treverk) og nede på plen. På plen har jeg fiberduk, på treverket har jeg duk og plastbrett.

Anonymkode: aec94...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pallekarmer på treplatting, men jeg ville aldri ha satt dem direkte på treverket. For det første er det nødt til å bli fuktig under og det uten at det noensinne får anledning til å tørke opp. I tillegg er pallekarmer med jord i så tunge at det er helt umulig å flytte på dem f.eks. når treplattingen skal rengjøres. 

Det jeg har gjort er derfor å skru sammen terrassebord slik at de danner en luftig bunn som passer til karmene og så satt industrihjul under disse igjen. Det gjør at pallekarmene kommer opp fra gulvet og enkelt kan flyttes rundt. Vannet renner fremdeles gjennom når jeg vanner og/eller når det regner, men det tørker raskt opp igjen. Jeg slipper også å tømme karmene for jord hvert år og fjerner bare årets planter før jeg legger over selvsnekrede lokk frem til neste sesong (Bl.a. for å unngå at katter gjør fra seg i dem høst og vår når de er tomme for planter). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 19.46):

Dekke treverk med fuktig jord?

Det er vel oppskriften på råte. Jeg har pallekarmer både på veranda (i treverk) og nede på plen. På plen har jeg fiberduk, på treverket har jeg duk og plastbrett.

Anonymkode: aec94...e4c

Jeg har jo plastbrett? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har jo plastbrett? 

Jeg ville ha gått for det beskrives  over med hjul og terrassebord. Det vil fort snike seg vann inn under det brettet når det feks regner og det vil ta lang tid å tørke opp.  På innsiden pleier jeg lå kle inn egne kasser med enten grunnmursplast (om det skal være spiselige planter der) eller eventuelt byggplast ellers (leste en gang at den plasten ikke skal være i kontakt med matvarer. Om du også legger det mot bunnen bør det bores hull i plasten slik at vann ikke kan samle seg opp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/27/2023 at 11:17 PM, skrue said:

Jeg ville ha gått for det beskrives  over med hjul og terrassebord. Det vil fort snike seg vann inn under det brettet når det feks regner og det vil ta lang tid å tørke opp.  På innsiden pleier jeg lå kle inn egne kasser med enten grunnmursplast (om det skal være spiselige planter der) eller eventuelt byggplast ellers (leste en gang at den plasten ikke skal være i kontakt med matvarer. Om du også legger det mot bunnen bør det bores hull i plasten slik at vann ikke kan samle seg opp. 

Jeg har erfaring for at til og med blomsterpotter med skål under lager merker i plattingen. Sånt går bra inne, men ikke ute hvor det regner . .

Endret av senior
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må jo ha så det blir luft under, så en bunn med dreneringshull og hjul så de kan flyttes rundt om det skulle bli nødvendig. Det vil komme vann innunder plastbrettet når du vanner eller regner.

Følg det som Leo beskriver det over her.

Så ja, din samboer har rett.

Anonymkode: c7dc3...d36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt en europalle med hjul nederst, bare husk å ha hjul som tåler vekten med jord. Mine hjul var ikke sterle nok over mange år😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...