AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #1 Del Skrevet 25. juni 2023 Hei! Jeg skal på en langtur i sommer langs skogsvei/sti/noe terreng. Kommer til å ha sekk 15 kg og veier 70 kg selv. Turen går over 7 dager med 20-30 km hver dag. Hva slags type sko bør jeg ha? Er det bedre å velge lette sko eller tunge med mer støtte? Trenger de gore-tex? Høye eller lave? Se at noen sverger til terrengløpesko på tur pga vekt. Er det lurt? Fra før har jeg tunge, stive, høye fjellsko til kupert/steinete terreng. Det blir for tungt/klumpete tror jeg. Har også fjellsneakers som er veldig lette men som jeg ikke tror gir nok støtte ved bæring av sekk. Ønsker å gjøre rett kjøp. Alle tips tas god i mot, gjerne til konkrete modeller også Anonymkode: 42fb8...980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 25. juni 2023 #2 Del Skrevet 25. juni 2023 Jeg hadde nok gått for hikingsko. Skal du gå noe i sted med litt kupert rundt/fare for orm/søle hadde jeg gått for halvhøye. Jeg har selv fra Merrel. Goretex er lurt ja. Hikingsko er en mellomting mellom stive fjellstøvler og joggesko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokosmakron Skrevet 25. juni 2023 #3 Del Skrevet 25. juni 2023 Du må nesten prøve skoene og kjenne hvordan de sitter på føttene dine, men jeg elsker disse: https://www.alfa.no/products/kvist-advance-2-0-gtx-w-grey Lette, men samtidig nok støtte til at det går fint å gå utenfor sti. Ville hatt med et ekstra par sko når dere skal gå såpass langt, godt for føttene å få litt variasjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noeve Skrevet 25. juni 2023 #4 Del Skrevet 25. juni 2023 15 kg sekk er jo ikke alt for mye. En anmarsjsko med litt støtte tenker jeg er bra for formålet. Jeg liker Scarpa mescalito veldig godt. Det er en anmarsjsko som kommer i både lave og middels høy versjon. Med sekk er nok mid-versjonen best. De har også en som heter Mescalito TRK som er hakket stivere, men uten å være en superstiv fjellsko. Modellen er også passe bred. ( Jeg synes ofte damemodellene til en del tursko sko er alt for smale i tåboksen.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #5 Del Skrevet 25. juni 2023 Wow! Her var det mange gode tips! Tusen takk Anonymkode: 42fb8...980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #6 Del Skrevet 25. juni 2023 Er det noen som kan anbefale en god camper-sko i samme slengen? Ser noen går for lette slippers, men andre har med tursandaler, mens atter andre vil ha polstret vanntett tøffel selv på sommeren. Noen refleksjoner? Anonymkode: 42fb8...980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #7 Del Skrevet 25. juni 2023 Anbefaler hoka kaha 2 gtx, jeg elsker mine! Anonymkode: 66ed1...ae8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #8 Del Skrevet 25. juni 2023 Joggesko, og gummistøvler hvis det blir mye regn. Nye "hybrid" goretex støvler funker godt når de er nye, men blir veldig for dårlige på regn/fukt etter litt bruk. Da ville jeg heller kjøpt goretex støvler i lær, de varer i årevis. Anonymkode: 1fe77...633 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest In absentia Skrevet 25. juni 2023 #9 Del Skrevet 25. juni 2023 Kan disse skoene egne seg selv om de strengt tatt er løpesko? https://www.fjellsport.no/merker/salomon/salomon-speedcross-6-gtx-w-black-black-phantom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokosmakron Skrevet 25. juni 2023 #10 Del Skrevet 25. juni 2023 (endret) In absentia skrev (9 minutter siden): Kan disse skoene egne seg selv om de strengt tatt er løpesko? https://www.fjellsport.no/merker/salomon/salomon-speedcross-6-gtx-w-black-black-phantom Kommer an på hvor mye støtte du vil ha i skoen. Jeg har disse, og liker de godt, men har kun brukt de til løping i fjellet, og ikke på lange turer over flere dager. Vil si lesten er på den smalere siden. Lagt til: jeg hadde glatt kunne brukt disse som skopar nr to i alle fall. Endret 25. juni 2023 av Kokosmakron Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #11 Del Skrevet 25. juni 2023 Disse er supergode å gå i og lette. https://www.milrab.no/sko/tursko/hoye/vasque-breeze-lt-gtx-ws-trellis-mist-green-39/?gclid=EAIaIQobChMIz4a8qZrf_wIVQpJoCR2z8QpvEAQYAiABEgKiyPD_BwE Og crocs er geniale som teltsko. Veier ingenting og tørker raskt dersom det er vått. Men de er ikke så pene å se på akkurat haha Anonymkode: a4774...b2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #12 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noen som kan anbefale en god camper-sko i samme slengen? Ser noen går for lette slippers, men andre har med tursandaler, mens atter andre vil ha polstret vanntett tøffel selv på sommeren. Noen refleksjoner? Anonymkode: 42fb8...980 crocks , flotte til vadesko også. Anonymkode: 07acc...eb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #13 Del Skrevet 25. juni 2023 Hvor skal du gå? Skal du gå Camino Frances så skal du gå i Hokas. Skal du gå i Norge bør du ha halvhøye støvler e.l. fordi det er en del fukt på busker etc, og da hadde jeg nok valgt noen som er Gore-tex. Salomon har mange som er enkle og lette. Anonymkode: a93c2...e0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #14 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor skal du gå? Skal du gå Camino Frances så skal du gå i Hokas. Skal du gå i Norge bør du ha halvhøye støvler e.l. fordi det er en del fukt på busker etc, og da hadde jeg nok valgt noen som er Gore-tex. Salomon har mange som er enkle og lette. Anonymkode: a93c2...e0b Norge, Østlandet Anonymkode: 42fb8...980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #15 Del Skrevet 25. juni 2023 Ville også sett etter demping i skoene, skogsbilvei kan bli hardt for rygg og knær hvis du ikke er vant til å gå mye. Gore-tex er ett must i Norge, stadig en sølepytt eller fuktig gress på morgenen, og selvom det er meldt knallsommer så kan det jo komme en og annen skur. Ikke noe er verre enn våte sko når man skal gå. Jeg ville sjekket Hoka Kaha eller Hoka Anacapa. Anonymkode: 4eccd...0c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #16 Del Skrevet 26. juni 2023 Følger. Ønsker meg et par halvhøye eller høye turstøvler til skogsturer. De må være lette, vanntette og med litt støtte i ankelen. Har lett en stund, og de jeg finner er enten for tunge, for klumpete, for kraftig såle eller ikke gode:/ jeg har jo fjellsko og joggesko, men trenger hikingsko. Anonymkode: a2c28...b56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #17 Del Skrevet 26. juni 2023 Mye større utvalg i lave tursko, men med en gang man skal ha høye så blir det vanskeligere. Anonymkode: a2c28...b56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #18 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Følger. Ønsker meg et par halvhøye eller høye turstøvler til skogsturer. De må være lette, vanntette og med litt støtte i ankelen. Har lett en stund, og de jeg finner er enten for tunge, for klumpete, for kraftig såle eller ikke gode:/ jeg har jo fjellsko og joggesko, men trenger hikingsko. Ja, da har du Salomon. Er jo som joggesko å regne. God tur. Anonymkode: a93c2...e0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #19 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Anbefaler hoka kaha 2 gtx, jeg elsker mine! Anonymkode: 66ed1...ae8 Signerer denne. Lette, god såle og ekstremt god demping. Beste skoene jeg noengang har hatt Anonymkode: bad1b...47a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #20 Del Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Anbefaler hoka kaha 2 gtx, jeg elsker mine! Anonymkode: 66ed1...ae8 Min bror er en sånn som sliter ut to par sånne i året. Og han har prøvd mange! Har de selv også, men går ikke like mye som han. De er veldig gode og ikke for tunge heller Anonymkode: 5dbdf...335 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå