Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde siste mens 6.juni. Nå har jeg veldig ømme bryst, noe jeg ikke pleier å ha før noen få dager før mensen er ventet. Kan dette være veldig tidlig tegn på graviditet? 

Anonymkode: 3aab0...3bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når tror du at du hadde eggløsning? For å kjenne på graviditetssymptomer må et eventuelt befruktet egg feste seg i livmoren og begynne å produsere graviditetshormoner (hcg). Dette tar rundt 7-10 dager i gjennomsnitt. Før det så vet ikke kroppen selv om den er gravid, men forbereder seg på mulig graviditet mens den venter. 

I mitt tilfelle så ble jeg gravid med første kort tid etter prevensjonsslutt, og hadde skikkelig ømme bryster. Når jeg så positiv test var jeg såklart sikker på at det var et tidlig graviditetstegn. Men gikk mange sykluser uten hormonprevansjon mellom nummer en og to, og oppdaga da at jeg ofte har ømme bryster mellom mens og eggløsning uansett 😅 Kommer sannsynligvis av progesteron, som er hormonet som dominerer etter eggløsning. 

Mest sannsynlig er det for tidlig. Men om symptomer du kjenner på kommer av graviditetshormoner, har du sannsynligvis nok i kroppen til at det også slår ut på test. Sånn sett er det enkelt å sjekke. 😊

Anonymkode: cb054...a76

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på når egget fester seg og produserer hgc. Sp kanskje 11-14 dpo...de fleste senere 

AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo hva du mener med graviditetssymptomer.

Mange får symptomer som svimmelhet/blodtrykksfall og vonde bryst alt før positiv test, men uttalte symptomer som oppkast er gjerne ikke før uke 5-7.

Anonymkode: 87f52...3b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når tror du at du hadde eggløsning? For å kjenne på graviditetssymptomer må et eventuelt befruktet egg feste seg i livmoren og begynne å produsere graviditetshormoner (hcg). Dette tar rundt 7-10 dager i gjennomsnitt. Før det så vet ikke kroppen selv om den er gravid, men forbereder seg på mulig graviditet mens den venter. 

I mitt tilfelle så ble jeg gravid med første kort tid etter prevensjonsslutt, og hadde skikkelig ømme bryster. Når jeg så positiv test var jeg såklart sikker på at det var et tidlig graviditetstegn. Men gikk mange sykluser uten hormonprevansjon mellom nummer en og to, og oppdaga da at jeg ofte har ømme bryster mellom mens og eggløsning uansett 😅 Kommer sannsynligvis av progesteron, som er hormonet som dominerer etter eggløsning. 

Mest sannsynlig er det for tidlig. Men om symptomer du kjenner på kommer av graviditetshormoner, har du sannsynligvis nok i kroppen til at det også slår ut på test. Sånn sett er det enkelt å sjekke. 😊

Jeg vet ikke når evt eggløsning er, men tror det var 17.juni, så da er jeg isåfall bare 8 DPO og det er vel altfor tidlig å teste? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke når evt eggløsning er, men tror det var 17.juni, så da er jeg isåfall bare 8 DPO og det er vel altfor tidlig å teste? 

Det er nok litt tidelig, men du kan få mens. Kanskje eggløsning nå

AnonymBruker
Skrevet

Det er enkelte her inne som mener de kjente at egget festet seg rett etter samleiet 

Anonymkode: 661fb...ac1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk kvalme av visse matvarer allerede ca. 9 dpo. Dette var veldig ulikt meg, så jeg skjønte at jeg var gravid. Jeg var også sykt kvalm 24/7 i 1.trimester, så tidlig kvalme er vel dårlig nytt for formen sånn sett.

Anonymkode: c1ffc...b3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er enkelte her inne som mener de kjente at egget festet seg rett etter samleiet 

Det er ikke sånn det skjer ..egger fester seg 3-7 dager etter eggløsning. Egget fester seg ikke etter sex. Og du kan ikke kjenne noe som er mikroskopisk 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Det er ikke sånn det skjer ..egger fester seg 3-7 dager etter eggløsning. Egget fester seg ikke etter sex. Og du kan ikke kjenne noe som er mikroskopisk 

Nei, jeg et helt enig, og klar over det.

Men de "kjente det når egget festet seg/kjente det dagen etterpå" gjengen kommer snart.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men de "kjente det når egget festet seg/kjente det dagen etterpå" gjengen kommer snart.

Tro hva du vil. Jeg fikk hvertfall krampetak I magen dagen etter innsett av blastocyst. Kan være tilfeldig, men hvem vet

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Egget fester seg jo ikke når du har sex ..eller når mannen kommer. Dermed kjenner man ikke egger fester seg etter sex. Sperm må inn i egget for den fester seg slik at den kan utvikle seg før den fester seg som iallefall tar flere dager. 

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Det varierer hvor lang tid egget bruker på å feste seg. Om det festet seg tidlig, kan det slå ut på test nå. Sjeldent, men ikke umulig. Om det du kjenner er pga graviditet, så har du jo per definisjon graviditetshormoner i kroppen, og det er de samme som slår ut på test. (Om du tester negativt kan du utelukke at du har ømme bryster pga graviditet, men det utelukker heller ikke at du er gravid.)

AnonymBruker
Skrevet

Med yngste hadde jeg ganske sterke symptomer tidlig og tok da en test som var positiv. Var da samme dag som forventet mens. Brystvortene var veldig ømme og luktesansen sterkere enn vanlig. Ikke lenge etter kom kvalmen 

Anonymkode: 8c04c...8b4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg kjente det uka før forventet mens. Jeg har ikke noe konkret å vise til, kroppen kjentes bare rar og uvant ut. Jeg hadde vært prøver en stund (og dermed også kjent ekstra etter symptomer hver måned), men den gangen jeg var gravid var den eneste måneden jeg kjente at det var anderledes. 

Anonymkode: 1bf09...96e

Skrevet

Jeg tenker at hvis du har høyt nok hcg til at kroppen får diverse symptomer så har man også høyt nok hcg for å få positiv graviditetstest 🙂 Hvis det er så tidlig at en test ikke reagerer ville jeg ikke tenkt på det som gravidtetssymptomer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Negativ test i dag. Får ta en ny om noen dager. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk veldig mye symptomer de gangene jeg ikke var gravid😂 Den måneden det endelig klaffet følte jeg at jeg ikke hadde noenting og var helt sikker på jeg ikke var gravid. Men jeg røykte i den tiden, og sa til en venninne (uten å tenke noe mer over det) at jeg ikke hadde noe særlig lyst på røyk for tiden, så tenkte å bare kutte. I tillegg sov jeg hver dag etter jobb. Men tenkte ikke noe over det heller. Venninnen min sa med en gang at jeg var gravid. Tok test dagen etterpå (11dpo) og var gravid 😝 Så du kan få symptomer ganske tidlig! Symptomene kom jo altså på meg før positiv test, så kanskje rundt 8-9dpo.

Anonymkode: 42a8f...360

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...