AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #1 Skrevet 25. juni 2023 Har i noen få år nå vært plaget av det jeg fikk beskjed om at er psoriasis i hodebunn. Har ikke noe som likner eksemplene en får ved et Google-søk, men er veldig plaget. Bruker dyr sjampo fra apoteket mot spesifikt dette, uten at det hjelper. Kommer ut av dusjen og får flassende og kløende hodebunn med en gang. Blir små sår rundt på hodet, som blir smertefulle. Mister jo litt hår også, av all kløingen. Fikk et liniment av hudlege for 1,5 år siden, men vet ikke hvor mye det hjalp. noen tips og råd basert på egne erfaringer?😊 Anonymkode: 7c55b...151
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #2 Skrevet 25. juni 2023 Fungoral og liniment. Dog funker ingen av de mot min seboreisk eksem. Ifølge legen er noen bare mer plaget enn andre, uten at man kan gjøre noe med det, sukk. Anonymkode: 7721b...83b
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #3 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fungoral og liniment. Dog funker ingen av de mot min seboreisk eksem. Ifølge legen er noen bare mer plaget enn andre, uten at man kan gjøre noe med det, sukk. Anonymkode: 7721b...83b Takk. ja, har dessverre også hørt at dette ikke er noe en nødvendigvis blir kvitt. Heller at det vil komme og gå. For eksempel kan stress være en trigger. Anonymkode: 7c55b...151
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #4 Skrevet 25. juni 2023 Få liniment av legen, jeg bruker betnovat liniment og en mildere jeg ikke husker navnet på. Saltvann hjelper meg, så ligger og flyter i saltvann med hodet i vann hver dag. Anonymkode: fcfcc...f88
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #5 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Få liniment av legen, jeg bruker betnovat liniment og en mildere jeg ikke husker navnet på. Saltvann hjelper meg, så ligger og flyter i saltvann med hodet i vann hver dag. Anonymkode: fcfcc...f88 Takk, skal prøve igjen. Skyller du ut saltvannet etterpå? Kan tenke meg det forverrer kløen om ikke. Når det er sagt skal jeg forhåpentligvis bade en del i saltvann de komme de ukene 😊 Anonymkode: 7c55b...151
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #6 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Takk, skal prøve igjen. Skyller du ut saltvannet etterpå? Kan tenke meg det forverrer kløen om ikke. Når det er sagt skal jeg forhåpentligvis bade en del i saltvann de komme de ukene 😊 Anonymkode: 7c55b...151 Nei, jeg skyller ikke ut saltvannet. Ligger i vannet gjerne 30 min. Men det hjelper ikke om du har utbrudd, kun til vedlikehold. Har du utbrudd må du til lege og få resept. Anonymkode: fcfcc...f88
Nev Skrevet 27. juni 2023 #7 Skrevet 27. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 25.6.2023 den 20.46): Takk. ja, har dessverre også hørt at dette ikke er noe en nødvendigvis blir kvitt. Heller at det vil komme og gå. For eksempel kan stress være en trigger. Anonymkode: 7c55b...151 Du blir aldri kvitt eksemet. Stress kan påvirke, men også dårlig diett. I perioder kan det pga klimaet være opp og ned. Det at du får kløende rød hodebunn er pga inflammasjon som du må redusere. Prøv følgende. Bruk Fungoral annenhver dag. Først bruk en organisk Shampo uten Jeg liker å bruke rosemary organisk Shampo. Det er viktig at det er uten parfyme. Skyll den av etter 1 minutt med lunkent vann. Viktig at det er lunkent og ikke varmt. Så bruker du Fungoral. Ikke mye men en skvett. Ta tiden og la det sitte på 6 minutter minst. Så skyller du av med LUNKENT vann igjen. Unngå varmt vann. Det er en killer for hårsekkene. Så før du går ut av dusjen så tar du hodet under KALDT vann. Jo kaldere jo bedre. Er du ikke vant med det så ta prøv først 5 sek.. Men det er VIKTIG at du øker intervallet etter hver uke. Det kalde vannet reduserer inflammasjonen øyeblikkelig. I tillegg trengs det for fuktigheten fordi Fungoral kan tørre ut håret. Tørk håret med eget håndkle for kun hode og ikke håndkle som du bruker til å tørke hele kroppen. Du vil ikke overføre døde hudceller og flass fra huden fra håndkleet og til ditt hode. Gjør dette annenhver dag, eller hver 3 dag hvis du ikke er vant med det og ikke slurv,ellers kommer det tilbake. Du skal kunne bli kvitt de, eller redusere det til et minimumt. Sebumet i hodebunnen produseres timer etter dusj så derfor må du gjenta prosessen annenhver dag/ 3 dag. Kom tilbake til forumet og gi tilbakemelding etter 1-2 uker.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2023 #8 Skrevet 27. juni 2023 Kom deg til hudlege! Anonymkode: 3895c...a94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå