Snok1 Skrevet 25. juni 2023 #121 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): F.eks i en barnebursdag. Jeg liker godt alkoholfri cider, og har ikke tenkt over at kan være upassende i en barnebursdag. Samme med champagnebrus som da blir en alkoholfri variant av champagne. Og som i tillegg er også for barn. Bingo!👆 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #122 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Samme med champagnebrus som da blir en alkoholfri variant av champagne. Og som i tillegg er også for barn. Anonymkode: a21cc...ce4 Dette er seriøst ikke det samme. Ingen som har drukket champagne vil påstå at champagnebrus ligner, eller en gang prøver å ligne på, champagne. I tillegg ble aldri champagnebrus laget som en erstatning for champagne, mens alkoholfritt øl helt åpenbart er ment som en erstatning for øl med alkohol. Anonymkode: 04361...6c3 5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #123 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nå har jeg ikke sett alkoholfritt øl i noen barnebursdager. Men for de som liker SMAKEN av øl, og ikke kun drikker det for rusen sin skyld, så er det jo glimrende at det finnes alkoholfrie alternativer i situasjoner hvor alkohol ikke passer. F.eks i en barnebursdag. Jeg liker godt alkoholfri cider, og har ikke tenkt over at kan være upassende i en barnebursdag. Samme med champagnebrus som da blir en alkoholfri variant av champagne. Og som i tillegg er også for barn. Jeg forstår at det kan være triggende for barn med foreldre som misbruker alkohol og blir ubehagelig rundt barna pga at de drikker seg fulle. Anonymkode: a21cc...ce4 snart 20 år siden det var lov å kalle det champagnebrus. Det heter fruktbrus. Sånn for å ha fakta på plass 😅 Anonymkode: 38439...238 3
Rucula Skrevet 25. juni 2023 #124 Skrevet 25. juni 2023 Jeg personlig drikker ikke, jeg liker bare ikke smaken av alkohol og synes det er upraktisk å ikke kunne kjøre. Men at venner og familie drikker øl og vin rundt barna mine synes jeg bare er fint. Jeg mener det er sunt å vokse opp med voksne med et sunt forhold tiø alkohol, hvor man tar et par glass til maten for å kose seg, men aldri bli beruset. Alkohol skal ikke være noe "fyfy" og ulovelig. Ting som er normalt er ikke spennende. Det sier litt om hvor sykelig drikkekulturen er blant enkelte når man mener at øl-smakende brus er et problem! Tenk når de ungene vokser opp og skal ut å teste livet og ikke har opplevd hvordan alkohol skal "nytes" 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #125 Skrevet 25. juni 2023 For en problemstilling. Only in Norway altså. Jeg bor i et annet land der det alltid er både øl og vin tilgjengelig for voksne i barnebursdager. Men jeg har aldri sett voksne betydelig beruset i barnebursdager. Hva er det med nordmenn og alkohol altså? Dere forstår jo at holdningen deres ikke er helt... normal...? Eller? Anonymkode: f6c5d...c90 8 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #126 Skrevet 25. juni 2023 Etterhvert som min alder har blitt høyere og mine rynker har blitt flere har jeg innsett at jeg ikke liker brus lenger. Hvis du liker alkoholfri øl bedre enn brus, så er det null problem å ta seg en munkholm. Alkoholfri øl og øl med alkohol er to svært forskjellige drikker i min bok. Anonymkode: d1db6...fee 8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #127 Skrevet 25. juni 2023 Jeg har 4 ungdommer. Hvor mange barnebursdager vi har vært i aner jeg ikke, men det er mange. Det har ikke blitt servert lettøl i en eneste bursdag. Alkoholfri eller ei - ølbokser rett ved siden av barnets bursdagskake? Det er rart! Anonymkode: 89185...1bb 3 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #128 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har 4 ungdommer. Hvor mange barnebursdager vi har vært i aner jeg ikke, men det er mange. Det har ikke blitt servert lettøl i en eneste bursdag. Alkoholfri eller ei - ølbokser rett ved siden av barnets bursdagskake? Det er rart! Anonymkode: 89185...1bb Hvorfor er det rart? Anonymkode: f6c5d...c90 8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #129 Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En ting er hva man gjør rundt sine egne barn. MEN at voksne mennesker ikke klarer å forstå at det finnes barn som kan føle seg utrygge når de ser øl bokser på kakebordet, det er faktisk bare trist. For en 5 åring kan en øl boks være forbundet med noe utrygt. Inviterer vi barn i selskap, klarer vi oss i et par timer uten øl. Vi trenger hvertfall ikke sette øl boksene rett ved siden av kakene. Anonymkode: 72518...01e Nettopp 👏 Burde ikke være så vanskelig å ta litt forhåndsregler. Anonymkode: 89185...1bb 5
Brunello Skrevet 26. juni 2023 #130 Skrevet 26. juni 2023 Hvordan vet 5-åringer at lettøl er øl? Jeg vil tro de femåringene som vokser opp i alkoholiserte hjem kjenner igjen ølboksen foreldrene drikker og ikke alle andre ølbokser. Så det å servere lettøl vil neppe ha noen negativ effekt. Jeg tipper for øvrig dette gjelder bursdagsfeiring i familien og ikke et barneselskap. I barneselskap er det som regel barn som kommer. Da blir det sjelden servert lettøl. I de selskapene jeg var i da barna var så små at foreldrene var med, kan jeg ikke huske at det var annen servering enn en kaffekopp til oss voksne. Kanskje et kakestykke av og til. 4 1
Brunello Skrevet 26. juni 2023 #131 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har 4 ungdommer. Hvor mange barnebursdager vi har vært i aner jeg ikke, men det er mange. Det har ikke blitt servert lettøl i en eneste bursdag. Alkoholfri eller ei - ølbokser rett ved siden av barnets bursdagskake? Det er rart! Anonymkode: 89185...1bb Jeg har tre barn. Det er i grunnen veldig få barnebursdager jeg har vært i. Foreldrene er stort sett ikke med fra de er 5-6 år, og de fleste starter ikke med bursdagsfeiring før de er 3-4
Brunello Skrevet 26. juni 2023 #132 Skrevet 26. juni 2023 Vera skrev (2 timer siden): Jeg mener det jeg skriver? Du vet jo hva Substitutt er? Alkoholfri øl er mer et substitutt for brus og ikke øl. 5
Brunello Skrevet 26. juni 2023 #133 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan vet du at ingen tar skade av det? Du er virkelig ekstremt naiv hvis du tror at folk i land hvor den typen alkoholforbruk du skisserer ikke har alkoholproblemer eller at barna deres ikke har et problem med foreldrenes alkoholforbruk. Anonymkode: 04361...6c3 Samtidig virker det som om en del mener at alle barn tar skade av at foreldre drikker og at alle barn merker at foreldrene har drukket og opplever endringen som skremmende. Jeg har vokst om med foreldre som hadde et moderat/beskjedent alkoholforbruk. De drakk ikke hver helg, og om de drakk var det en øl eller i høyden to eller at de delte en flaske vin. Og jeg opplevde aldri deres alkoholbruk som skremmende. Snarere tvert imot. Når de drakk var det i sosiale og hyggelige sammenhenger, og jeg har bare god minner fra det. 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #134 Skrevet 26. juni 2023 Jeg vokste opp med en alkoholiker av en far som drakk sprit og cola. Skulle jeg nektet alle rundt meg å drikke cola fordi ddt for meg kunne være noe negativt? Eller sprite, singo og annen blank brus 😅 Jeg drikker fortsatt cola uten problem og har altid gjort. Nei det er ikke flaska eller innholdet som gjelder, men personen som valgte å sette alkoholen foran meg. Så at barn vil reagere på en ølboks blir for dumt. Fordi det finnes brus på boks, energidrikk, saft, juice og øl med alkohol finnes i 100 forskjellige boksefarger. Barn har virkelig ikke peiling ellet kontroll på alt av hva en boks er. Mye drama for ingenting i tråden. Anonymkode: fc46e...d10 12 1
Tanuki Skrevet 26. juni 2023 #135 Skrevet 26. juni 2023 Det er helt på trynet hystrisk å gå av skaftet fordi det står fremme alkoholfritt øl i en barnebursdag. Tenker foreldre setter pris på noe kald drikke i varmen. Vår familie er det helt vanlig å tilby øl eller vin i familieselskap, aldri sett noen beruset. I en typisk barnebursdag er uansett feiringen på tidlig ettermiddag og halvparten av de voksne kjører. Har vokst opp med foreldre som drikker moderat; aldri sett noen brisene . 5
rampeguri Skrevet 26. juni 2023 #136 Skrevet 26. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her var det mange som føler seg truffet. Har vært i ufattelig mange barnebursdager. Ikke en av de har det vært servert alkoholfri øl. Barn skjønner ikke forskjell på alkohol vs alkoholfri øl! Barnebursdag er for barna. Og dere som snakker om bananer, Pepsi max og sko? Seriøst? Flaut å lese gjennom denne tråden. Anonymkode: 7805e...6e4 Jeg mener jeg visste at det fantes alkoholfritt øl før jeg begynte på skolen, iallefall ikke langt unna. Og skjønte forskjellen på det selv om jeg aldri opplevde noen som var påvirket før jeg nesten gikk på ungdomsskolen. Og det gjelder også søsteren min og de to søskenbarna mine som er jevnaldrende med meg. (vi er født på 70-tallet så er en stund siden...) Endret 26. juni 2023 av rampeguri 4
rampeguri Skrevet 26. juni 2023 #137 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kom over en noe opphetet diskusjon på discord. En influenser dekket kakebordet med blant annet kaker, brus og alkoholfri øl. Virket som de fleste mener dette er helt innafor. Jeg synes ikke det passer seg med ølbokser ved siden av en kake formet som en bamse. Alkoholfri til tross. Er det virkelig normalen? Jeg har aldri tenkt tanken på å kjøpe inn alkoholfri øl til verken barnebursdager, dåp eller konfirmasjon. Tanker? Anonymkode: 071b1...312 Hva med vørterøl og ingerfærøl? Vørterøl kommer jo på bokser som ligner på ølbokser. Til og med hos mine besteforeldre som aldri (vel, som jeg veit, mulig de hadde gjemt unna i et skap for oss barna) hadde alkohol i hus da vi barnebarna var små ga oss vørterøl. 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #138 Skrevet 26. juni 2023 Rakfisken skrev (12 timer siden): Å hjelpes! Hva er problemet? Ølen er alkoholfri. Ikke alle liker brus og saft. Da får de drikke vann da. Øl hører overhodet ikke sammen med bursdagen til en 5 åring. Anonymkode: bc4c4...5e6 5 1
Rucula Skrevet 26. juni 2023 #139 Skrevet 26. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Da får de drikke vann da. Øl hører overhodet ikke sammen med bursdagen til en 5 åring. Anonymkode: bc4c4...5e6 Fordi?? 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #140 Skrevet 26. juni 2023 Heldigvis så har jeg aldri kommet ut for at noen kunne finne på å servere alkohol i en barnebursdag. Alkohol hører ikke hjemme i en barnebursdag synes jeg. For voksne forandrer adferd når de drikker og det skal små barn slippe å oppleve. Og det går jo svært godt å feire livets små og store øyeblikk helt uten alkohol faktisk. For meg blir det helt feil signaleffekt å servere alkoholfritt øl i 5 års dag. For jeg synes ikke det sømmer seg faktisk. Anonymkode: bc4c4...5e6 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå